Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

يپوند به صفحه اصلی 

 

خبرهای کوتاه میراث فرهنگی، میراث طبیعی، و محیط زیست ( 2013)

نوشته و گردآوری از: رضا کمالی

                                                                                                                                                               پیوند به خبرهای کوتاه 2012

 

 هامون  بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران  در حال نابودی کامل است

از: رضا کمالی

خبرگزاری ها گزارش می دهند که هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران  تقریبا کاملا خشک شده و هیچ اثر از زندگی در آن نیست. کامل است.

هنوز به درستی روشن نیست که چرا دریاچه ای که تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از 1 میلیون پرنده مهاجر بود. به این روز افتاده است. کارشناسان مستقل سکوت کرده اند، و مسئولین دولتی در ایران می گویند که کم شدن حجم آب ورودی به تالاب هامون به دلیل عملیات سد سازی در کشور افغانستان و کنترل آبهای مرزی این کشور،  و پرداخت نکردن حقابه دریاچه از طرف افغانستان موجب شده است

از سویی دیگرباید توجه داشت که   اگر دولت افغانستان می خواست تا منافع همسایگان را بیشتر از منافع ملی خود در نظر بگیرد باید هیچ سدی نمی ساخت و فقط بعنوان خریدار انرژی همیشه وابسته به همسایگان باقی می ماند! و کشاورزی آن هم با بی آبی دایمی روبرو بود.

بعنوان مثال آمودریا رود پر آبیست که در برخی مکانها حتی قابل کشتیرانی نیز هست. از کوههای هندوکش سرچشمه می گیرد و افغانستان هم هیچ سدی روی آن نساخته است. پس از تلاقی با چند رود دیگر باید به دریاچه آرال بریزد. امروزه دریاچه آرال خشکیده و عملا بدلیل استفاده زیاد کشورهای همسایه از آمودریا برای مصارف کشاورزی و برق هیچ آبی به آرال نمی ریزد! آیا اگر افغانستان سد یا سدهایی  روی آمو دریا بسازد تا زمین های خشکی شده ی خود را سیراب کند باید گناهکار شناخته شود؟

از سویی دیگر ایران و ترکمنستان سرمایه گذاری عظیمی کرده اند تا روی هریرود سدی مرزی احداث کرده و حتی بصورت راهبردی روی آن برنامه ریزی نیز می کنند و حال که دقیقا همین کار را افغانستان  انجام می دهد آن هم در خاک خود و صدها کیلومتر دورتر از مرزهای ایران با این اعتراض روبرو می شود که چرا سدی می سازید که کمبود آب بوجود آورد.

و آیا اگر سدسازی غلط است، (که تجربه کشورهای پیشرفته می گوید که غلط است) چرا دولت ایران سال هاست که مرتب از این سدهای غیر ضروری پرخرج می سازد و چرا حالا که زیان این سدها روشن شده، حاضر نمی شود برای زندگی بخشیدن به دریاچه هایی چون ارومیه، بختگان، پریشان، کارون، زاینده رود و غیره سدهای بدون استفاده خراب کند.

کارشناسان محیط زیست می گویند: با نابودی هامون 15 هزار صیاد بیکار شدند و زنانی که با بهره گیری از نی های دریاچه به تولید صنایع دستی اشتغال داشتند منبع درآمد خود را از دست داده اند. دامداران سیستانی با 120 هزار رأس گاوی که تا دیروز در 70 هزار هکتار از اراضی دریاچه چرا می کردند مهاجرت کردند و 800 روستا تحت تاثیر هجوم شن های روان دریاچه قرار گرفته است.درست همان وضعیتی که کم و بیش در ارتباط با تالاب ها و دریاچه دیگر ایران پیش آمده است.

 

آسمانخراش ها به جای درخت ها در باغ جمشیدیه تهران

چند روز است ویرانی «باغ جمشیدیه» که از پارک های زیبا و سبز تهران بود شروع شده است. این ویرانی برای آن انجام می شود که می خواهند برج هایی را در آن جا بسازند. در حالی که در حال حاضر هوای تهران به شکل مرگ آوری آلوده است و نیاز به داشتن پارک های بیشتر وجود دارد.
پارک جمشیدیه که جزو میراث ناملموس ملی نیز به حساب می آید زیر نظر یک بانک دولتی است که توانسته اجازه ویران کردن و ساخت و ساز آسمانخراش هایی را در آن به راحتی از شهرداری تهران بگیرد.
این عملیات بدون توجه به اعتراض کوشندگان محیط زیست، برخی از نمایندگان تهران در مجلس اسلامی، و حتی حکم دیوان عدالت اداری برای توقف پروژه، تخریب شروع شده است.

7 دی 1392

طرح نابودی مجسمه ها به شهرهای کوچک هم رسید

به گزارش خبرگزاری ها نزدیک به یک هفته است که مجسمه «طوطی و بازرگان» در پارک جنگلی شهر کردکوی، شهر کوچکی در غرب استان گلستان، ناپدید شده است.

شایعات متفاوتی در مورد این گم شدن وجود دارد، عده ای می گویند این یک دزدی از اثری هنری بوده، عده دیگری می گویند به دلایل دعواهای مالی بین پیمان کاران شهرداری مجسمه سوزانده شده و عده ای هم معتفدند که این مجسمه  چون دیگر مجسمه هایی که در چند ساله ی اخیر به سرقت رفته یا نابود شده، قربانی تصمیم گیری مسئولین دولتی یا حداقل بخشی از مسئولین متعصب، که مجسمه سازی و نقاشی را عملی غیر شرعی می دانند، بوده.

در سال های گذشته مجسمه های زیادی از تهران، شیراز، و شهرهای دیگری ربوده شده و نقاشی های اشعار فردوسی بر دیوار خیابانی در شهر را مشهد را نابود کرده اند. و سکوت و بی توجهی مسئولین دولتی این نظریه را تایید می کند که بخشی از مسئولین دولتی این بار نیز از جریان نابودسازی این مجسمه  با خبر بوده اند.

 

شروع دیگر  کاوش های باستانشناسی در خوزستان

به گفته ی افشین حیدری،  رئیس ادره کل میراث فرهنگی استان خوزستان «اخیرا تفاهم نامه ای میان سازمان میراث فرهنگی و موسسه باستان شناسی آلمان برای کاوش هایی در خوزستان بسته شده است.»

 بر اساس این قرارداد به زودی هیاتی از باستان شناسان آلمانی به اتفاق باستانشناسان ایرانی  کار تحقیقات و کاوش را در این استان شروع خواهند کرد.

باستانشناسی و کاوش های مجاز سال هاست که در استان خوزستان که یکی از مهم ترین محوطه های باستانی را در خود دارد، متوقف شده بود. بخش های باستانی و تاریخی این استان سال هاست که نه تنها به حال خود رها شده اند، بلکه  گرفتار  تجاوز و  چپاول حفاران غیر مجاز  قرار داشته است.  اکنون این امید وجود دارد که با حضور این باستانشناسان وضعیت باستانشناسی و توجه به داشته های تاریخی و فرهنگی این منطقه بیشتر شود.

از آثار تاریخی مهم خوزستان کاخ آپادانا، اشکفت سلیمان، آرامگاه دانیال نبی، هفت تپه ، سازه های آبی شوشتر، و جغازنبیل است.

سازه های آبی شوشتر و بنای چغازنبیل  از آثار تاریخی خوزستان هستند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سکوت محمدعلی نجفی در ارتباط با از سر گیری تخریب بافت تاریخی یزد

حدود چهارماه پیش، خبرهایی از اجرای طرح توسعه‌ی امامزاده جعفر یزد منتشر شد، طرحی که با اجرای آن، بخش‌هایی از چهار هکتار بافت تاریخی یزد که امامزاده جعفر در آنجا قرار دارد، تهدید می‌شود. در شروع این طرح  چند خانه‌ی تاریخی با وجود مخالفت مالکان‌شان تخریب شدند اما این پروژه به دلیل سر و صدای رسانه ها و اعتراض های مردمی خوشبختانه به حال خود رها شد ولی اکنون به گزارش سایت ایسنا با معرفی اعضای تازه شورای شهر یزد در نخستین جلسه های کاری خود تصمیم گرفته اند که این پروژه را که به تخریب آثار تاریخی یزد منجر می شود به اتمام برسانند.  مرتضی شایق، رییس شورای تازه شهر یزد به خبرنگاران گفته است که  او انتخاب شده تا این طرح را به سرانجام برساند.

 

آثار تاریخی یزد که از مهم ترین شهرهای تاریخی جهان است و بافت های تاریخی آن از آغاز جمهوری اسلامی و به خصوص در ده سال گذشته به شدت مورد تخریب یوده است.

گفته می شود که موضوع تخریب بافت های تاریخی به وسیله دوست داران میراث فرهنگی استان یزد به اطلاع محمدعلی نجفی رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و معاون حسن روحانی رییس جمهور اسلامی رسیده و از او خواسته شده که وضعیت بافت تاریخی یزد را در اولویت قرار داد ولی او هنوز توجهی به این درخواست ها نکرده است

14 مهر 2013

برخی مطالب  در ارتباط با تخریب های میراث تاریخی یزد:

 

شهرهای بزرگ در محاصره آلودگی ناشی از کارخانه های صنعتی

علی محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست، در گفتگو با خبرنگاران گفت که: هشتاد در صد صنایع آلاینده در اطراف کلان شهرها قرار دارد

شاعری در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت تقاضا داریم نسبت به رفع آلودگی صنایع و ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی هر چه زودتر اقدام کند. وزارت نفت نیز طبق برنامه‌ها موظف است تا پایان سال‌جاری کیفیت سوخت را ارتقا دهد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه نباید اجازه دهیم یک مشکل زیست‌محیطی تبدیل به بحران شود، افزود: تمام دستگاه‌های مسئول باید پیش از آنکه مشکلی بزرگ شود، برای حل‌ آن اقدام کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به اعتراضات مردم زنجان برای رفع مشکل کارخانه سرب و روی اشاره کرد که اصلا اتفاق خوبی نبود. وی ادامه داد: چهار سال پیش تأکید کردیم که این کارخانه باید به شعاع هشتاد کیلومتری شهر انتقال پیدا کند اما در نهایت با عکس‌العمل نشان دادن مردم و پیگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست این واحد صنعتی پلمب شد.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: هر روزی که در اجرای طرح‌های زیست‌محیطی فاصله می‌افتد، به ضرر منافع ملی و سلامت و بهداشت مردم است و اگر استانداردها، ضوابط و مقرراتی که سازمان حفاظت محیط‌زیست تصویب کرده، رعایت شود دیگر در بخش‌های مختلف دچار بحران و چالش نخواهیم بود. وی تأکید کرد: از صاحبان صنایع ازجمله خودروسازان خواستاریم که به تعهدات خود در قبال محیط‌زیست عمل کرده و طی فرایندها، محصولات و نهاده‌های صنعتی و تولیدی استانداردهای زیست‌محیطی را رعایت کند. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: همچنین باید بهره‌برداری‌هایی که از آب‌، خاک و منابع طبیعی کشور صورت می‌گیرد، مطابق با ظرفیت‌های محیط‌زیست بوده و میان طرح‌های توسعه‌ای و ظرفیت‌های زیست‌محیطی تعادل برقرار شود. قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: آلودگی‌هایی که اکنون در شهرهای بزرگ کشور ازجمله تهران، اراک، مشهد و کرج مشاهده می‌کنیم، نتیجه عدم‌توازن توسعه و ظرفیت‌های زیست‌محیطی کشور است.

 

تظاهرات گسترده ی مردم اراک در ارتباط با آلودگی هوا

چند هفته است که هر هفته شنبه ها، طرفداران سلامت محیط زیست تظاهراتی در ارتباط با آلودگی هوای اراک دارند. در این تظاهرات، که هر هفته وسعت بیشتری می گیرد و مردمان زیادی را به خود جلب کرده، مردم شعارهایی چون «قتل عام بی صدا»، «هوای پاکیزه حق ما است»، «می خواهیم زنده بمانیم»، «فرزندان سرطانی ما را دریابید» در دست دارند.

به گفته ی کارشناسان، بیشتر آلودگی هوای اراک به دلیل وجود نیروگاه هایی  است که به جای گاز از سوخت مازوت استفاده می کنند.

باید توجه داشت که این نیروگاه ها و کارخانه ها که هوای بیشتر شهرهای ایران را آلوده کرده اند، زیر نظر مستقیم دولت اداره می شوند و یا با اجازه دولت کار می کنند و در واقع آن چه اکنون  بر سر مردم می آید متوجه مقامات مسئول دولتی است.

در زیر تازه ترین تظاهرات علیه آلودگی هوا را در اراک می بینید:>>>

 

 

دومین کاخ باستانی در آپادانا نیز به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی سوخت

طبق گفته ی مجتبي گهستوني، فعال ميراث‌فرهنگي «در هفته‌هاي گذشته كاخ آپادانا چندين بار بر اثر انباشت زباله‌ و گياهان خودرو به آتش كشيده شد. دما و گرماي قابل توجه شهرستان شوش از يك طرف و ضعف مديريت پايگاه ‌شوش در جمع‌آوري به موقع گياهان خودرو در كنار پايه‌ستون‌هاي هخامنشي از سوي ديگر سبب شده كه آتش‌سوزي در اين منطقه شدت و دامنه وسيع‌تري پيدا كند.»

اين كاخ در سال‌هاي پانصد و پانزده تا پانصد و بیست و یک پيش از ميلاد در شوش و روي آثار و بقاياي ایلامی توسط داريوش، پادشاه هخامنشي بنانهاده شده بود. و اکنون بیش از یک هکتار از حریم آن سوخته است. گفته می شود که این آتش سوزی به دلیل انباشت نخاله‌ها، خس و خاشاك و گياهان خودروي هرس نشده بوده است.

این آتش سوزی درست پس از چندین هفته که از آتش سوزی در کاخ اردشیر می گذرد اتفاق افتاده است. بقایای کاخ اردشیر در کنارهٔ‌ غربى رودخانه ی  شائور و روبروى آرامگاه دانيال نبى قرار دارد. اين کاخ داراى تالار و تأسيسات جانبى بود. ستون‌هاى آن از جنس سنگ و ديوارهاى آن از خشت ساخته شده بودند. اين کاخ در زمان اردشير دوم بنا گرديده و مدتى نيز بعنوان محل اسکان و مقر حکومتى بوده است.

در آنزمان سازمان میراث فرهنگی که به دلیل بی توجهی به مسئولیت حفظ و حراست از این آثار خود مسئول مستقیم این آتش سوزی هاست دو تن از معتادان محلي را به به خاطر ایجاد آتش سوزی تحت تعقیب قانونی قرار دارد. در حالی که برخی از افراد محلی معتقد بودند که این آتش سوزی کاملا عمدی بوده است.
این آتش سوزی ها آسیب های زیادی به ستون ها و پایه ستون های دوران هخامنشی این مناطق تاریخی شوش زده است.

باید توجه داشت که باوجود گزارش هایی که باستانشناسان داده اند آثار با ارزشی در شوش و در این منطقه های آتش گرفته وجود دارد، و با وجودی که امکان جهانی شدن این محوطه باستانی  وجود دارد سازمان میراث فرهنگی تا کنون نه اقدامی برای شناسایی و حفاری های قانونی در آن انجام داده و نه تمایلی به حفظ و نگاهداری از آن ها را نشان داده است.

5 آگوست 2013ـ 14 مرداد39

 

دریای خزر آنقدر آلوده است که شنا در آن خطرناک است

عبدالرضا كرباسی معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست هشدار داده است: «مردم به خاطر آلوده بودن دریای خزر نباید در این آب‌ها شنا كنند». آلودگی نفتی، فاضلاب‌های صنعتی و خانگی منابع آلودگی اعلام شده است.

سهم ایران در آلودگی دریای خزر دوازده  درصد و بیشترین سهم در آلودگی‌های این دریای بسته مربوط به جمهوری آذربایجان و روسیه است.

این مقام ایرانی آلودگی‌های ایجاد شده توسط ایران را شامل فاضلاب‌های خانگی، تجاری، كشاورزی و صنعتی دانسته که تولید آن در شمال ایران سالانه چیزی حدود چهارضد میلیون متر مكعب است كه فقط چهل درصد آن تصفیه می‌شود و شصت درصد باقی مانده به صورت مستقیم و غیر مستقیم به دریای خزر می‌ریزد.

معاون دریایی سازمان محیط زیست هشدار داده است شنا كردن در دریای خزر خطرناک است.

جولای  2013ـ تیر

 

تا ده سال دیگر نود درصد درختان ولی عصر را خشک خواهند کرد

در روزهای اخير انتشار عکس‌هايی از قطع چنارهای کهنسال در خيابان وليعصر، موجی از اعتراض را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف برانگيخت. اگرچه سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران مدعی است که اين چنارها از قبل خشکيده بودند اما روند نابودی چنارهای طولانی‌ترين و خاطره‌انگيزترين خيابان پايتخت به چنان مرز نگران‌کننده‌ای رسيده که حتی قطع يک چنار - ولو اين‌که خشکيده باشد - موجب برانگيخته شدن شديد افکار عمومی می‌شود.

دکتر نعمت‌الله خراسانی، استاد گروه محيط‌زيست دانشکده منابع طبيعی دانشگاه تهران و عضو اتاق فکر سازمان پارک‌ها، در اين‌باره به پايگاه خبری شهر الکترونيک درباره پوک شدن و پوسيدن درختان خيابان وليعصر می‌گويد: برحسب اولويت مهم‌ترين دلايلی که برای پوک شدن و پوسيدن درختان وليعصر وجود دارد يکی برج‌سازی است و ديگر نوسازی ساختمان‌های موجود که در طول عمليات نوسازی، گچ و آهک پای درختان ريخته می‌شود يا کاميون‌هايی با وزن بسيار زياد، مصالح سنگينی را در پای آن‌ها خالی می‌کنند. آلودگی هوا و در اين چندساله و پديده ريزگردها نيز عامل بعدی است؛ چون اين آلودگی‌ها روی برگ‌ها رسوب می‌کنند و توان درخت برای جذب گازکربنيک را کاهش می‌دهند.

او ادامه می‌دهد: گاهی هم بعضی درختان تعمدا خشک می‌شوند؛ مثلا مغازه‌داران برای اين‌که تابلوی فروشگاهشان بهتر ديده‌ شود، درختان را به طرق مختلف مسموم می‌کنند. هفت هشت سال پيش ما درختان سالم را شناسايی کرديم اما يک ماه بعد متوجه شديم که بعضی‌شان کاملا خشک شده‌اند. متاسفانه با وجودکوششی که کرديم و نمونه‌برداری از آب و خاک، نتوانستيم مسموم شدن اين درختان را ثابت کنيم و فقط سازمان پارک‌ها به فروشگاه‌های آن اطراف درباره خشکاندن درختان هشدار داد.

او در پاسخ به اين پرسش که با توجه به شرايط کنونی و در صورت تداوم وضع حاضر، خيابان وليعصر و چنارهايش را در ده سال آينده چگونه تصوير می‌کنيد؟ گفت: گفتنش برايم ناخوشايند است اما به نظرم با اين شرايط تا ده سال ديگر،هشتاد تا نوددرصد درختانی که از قبل در خيابان وليعصر بوده‌اند، از بين می‌روند

جولای 2013 ـ 30 تیر

 

زندگی یوزپلنگ ایرانی در خطر است

يکی از پنج زيستگاه «يوزپلنگ ايرانی» در خطر است. يوزپلنگ ايرانی، در حالت بالقوه‌ای که امروز در آن قرار دارد، در معرض انقراض است. در سراسر آسيا و به‌ويژه خاورميانه، تنها در فلات ايران می‌توان از آن سراغ گرفت و يکی از بهترينِ زيستگاه‌ها، «منطقه حفاظت‌شده کوه بافق» است که حالا عبور جاده از ميان آن، به جاهای باريک و به قلب اين منطقه حفاظت‌شده رسيده است

 جولای 2013 ـ تیر

 

درختان چند هزار ساله بهشت باستانی استهبان سوخته و نابود شدند

به گزارش چند خبرگزاری از ایران، بیش از هزار هکتار از جنگل های چند هزار ساله شهرستان استهبان در استان فارس، طعمه حریق شده است. و با این که مردم محلی در همان دقایق اول به مسئولین دولتی و آتش نشانی اطلاع دادند تا امروز یکشنبه سی ام تیر، نه تنها هیچ اقدامی از سوی نهادهای مسئول برای خاموش کردن یا مهار کردن آن نشده بلکه آتش به یکی از روستاهای نزدیک جنگل اسهبان نیز رسیده است.

گفته می شود که جنگل های باستانی استهبان به دلیل آتش زدن مزرعه جو، پس از برداشت محصول و سرایت آن به جنگل بوجود آمده است. این جنگل که ذخیره گاه کونه های ارزشمند سرو کوهی، گون ارژن و درختچه های کوچکی نیز هستند معروف به «بهشت چند هزار ساله» است و از زیباترین جنگل های ایران شناخته می شوند.

خبرگزاری ها همچنین گزارش می دهند که متأسفانه مقامات محلی هم نتوانسته‌اند به خوبی مسأله را مدیریت کرده و با بسیج مردم و نیروهای نظامی در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سرایت آتش به ذخیرگاه جنگلی پنجاه هکتاری سرو های کوهی جلوگیری کنند.

گفته می شود تنها کاری که مامورین دولتی تا این زمان انجام داده اند، دستگیری مردمان داوطلبی بوده که قصد خاموش کردن و نجات درختان را داشته اند.

در حال حاضر برخی از این ذخیره‌گاه که عمری بیش از هزار سال داشته‌اند سوخته و نابود شدند.  شدت خسارت‌های وارده به حدی است که ظاهراً خط آتشی به طول شصد متر در حال پیش‌روی است.

یکشنبه 30 تیر، بیستم جولای

 

شهردار یزد دستور توقف طرح توسعه امامزاده جعفر را داد

بنا به گزارش بی بی سی فارسی شهردار یزد، آقای محمدرضا عظیمی زاده در دیدار روز گذشته خود با حامیان میراث فرهنگی یزد اعلام کرد که دستور توقف اجرای طرح توسعه امامزاده جعفر را داده است.

این گزارش که به استناد گفته ی یکی از اعضای حامیان میراث فرهنگی یزد، و به نقل از خبرگزاری ایلنا نوشته شده، می گوید که» «شهردار یزد پس از بازدید از خانه‌های تخریب شده در این بافت تاریخی قول داد اجرای طرح توسعه متوقف شود و "در صورت فشار بر وی برای ادامه طرح، حاضر به استعفا از شهرداری است." شهردار یزد همچنین گفته است که اجرای این طرح با موافق سازمان میراث فرهنگی بوده است.

طرح گسترش امامزاده جعفر که سبب ویران کردن خانه های مردم در بافت تاریخی یزد شده است، به شدت مورد اعتراض کوشندگان محیط زیست قرار گرفته است و ما امیدواریم که خبر توقف آن درست باشد و در عین حال شهرداری بتواند زیان هایی را به خانه های مردم و بافت تاریخی یزد زده شده جبران کند.

 

چه کسانی جلوی جهانی شدن گلستان را می گیرند

  • در حالی که پرونده کاخ گلستان برای ثبت در فهرست جهانی در سازمان یونسکو مورد تایید و بررسی قرار گرفته است کارهای ساختمانی جدیدی در چند متری آن شروع شده است. این ساختمان یا ساختمان ها که در حریم کاخ گلستان ساخته خواهد شد با اجازه شهرداری و دولت و با مجوز چندین طبقه خواهد بود. معلوم نیست که چرا و درست در زمانی که کاخ گلستان در حال جهانی شدن است اجازه چنین ساختمانی داده شده و به سرعت مشغول کارهای ساختمانی در حریم این اثر تاریخی می باشند.

  • روز گذشته یکی از نمایندگان مجلس اسلامی به نام بيژن نوباوره به خبرنگاران گفته که «برخی از مقام های بلند پایه دولت در ساختن این ساختمان نقشی اساسی دارند.»

    این نماینده مجلس همچنین گفته است که:«یونسکو به سازمان میراث فرهنگی، اخطار داده که اگر این ساختمان ها در حریم کاخ موزه گلستان ساخته شود بدون تردید این اثر نمی تواند در فهرست جهانی ثبت شود.»

    بعد از آرامگاه فردوسی، و تاق بستان، و چند اثر دیگر که درست در آستانه ی جهانی شدن با تخریب و یا عملیات ساختمانی جلوی آن گرفته شد، حالا نوبت کاخ گلستان است که به طور عمدی و از سوی دولت و سازمان میراث فرهنگی از جهانی شدن آن جلوگیری به عمل می آید. 

    کاخ گلستان که ساختن آن به پانصد سال قبل و دوران شاه طهماسب اول برمی گردد مجموعه ای از بناهایی است که از آنزمان تا دوران قاجاریه گسترش یافته و یکی از کاخ های زیبا و سالمی است که در تهران وجود دارد و تا دوران پهلوی نیز برای اقامت میهمانان خارجی و یا مراسمی خاص از آن استفاده می شده است.  بخش هایی از این کاخ اکنون به صورت موزه است.

    28 آوریل 2013

     

    قرارداد تحقیرآمیز و یک جانبه گردشگری ایران و مصر

     

    به گزارش خبرگزاری های رسمی در ایران اولین قرارداد بین ایران و مصر، پس از سقوط مبارک در ارتباط با مساله گردشگری به انجام رسیده است.

    این قرارداد مثل همه ی قراردادهایی که در هشت سال گذشته در ارتباط با میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده، کاملا به زیان ایران و به نفع کشورهای دیگر است. در این قراردا در حالی که ورود به ایران را برای همه ی اتباع مصر آزاد و بدون روادید مجاز دانسته، ورود گردشگران ایرانی را به مصر با محدودیت های زیادی همراه کرده است. بر اساس این قرارداد گردشگران ایرانی اجازه ندارند به جز دیدار دو محوطه باستانی «اقصر» و آسوان، از شهرهایی چون قاهره و مناطق باستانی مثل اهرام ثلاثه، و  اماکن مذهبی چون شرم الشیخ  مصر دیدن کنند.

     این قرارداد یعنی لغو یک جانبه روادید برای مصری ها و محدود شدن سفر گردشگران ایران، که مطلعین سیاسی نیز آن را تحقیر آمیز و مضر برای ایران خوانده اند  برای مصر فواید مالی دارد. مصر می تواند برای بهبود صنعت گردشگری خود که بیش از 13 درصد از درآمد ملی را تشکیل می داده و پس از فروپاشی حکومت مبارک و فضای انقلابی بسیار لطمه دیده را با گردشگران ایرانی، که گفته می شود حدود سالانه 120 هزار تن خواهند بود، جبران کند. و البته به نظر نمی آید که ایران که پس از انقلاب تا کنون روز به روز گردشگران خود را از دست داده، بتواند توجه گردشگران مصری را، جز زوار شیعی جلب کند.

    اول آپریل 2013

    حفاظت از میراث فرهنگی فقط در ساعات اداری

    به دنبال  گفته های نادر پیری، دبیر انجمن حامیان میراث کهن شهرستان اردکان، در ارتباط با تهاجم به بافت تاریخی اردکان و به خاطر گسترش حسینه ها، روز گذشته محمد پور روستایی رییس هیأت مدیره‌ی انجمن چارسوق کویر اردکان اعلام کرد که یکی از دلایلی که بافت تاریخی اردکان مورد تهاجم قرار می گیرد این است که نیروی‌های یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد، فقط در ساعات اداری از بافت تاریخی اردکان حفاظت می‌کنند و این مهم‌ترین دلیل تخریب آثار در بافت تاریخی این شهرستان است.

    او همچنین گفت که: نیروهای یگان حفاظت اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد معمولا از هشت صبح تا سه بعدازظهر بافت تاریخی اردکان را تحت کنترل دارند؛ ولی خارج از این ساعات و در روزهای تعطیل هیچ‌کس حفاظت از این بافت را برعهده ندارد. به همین دلیل، بسیاری از تخریب‌ها  در ساعات غیراداری و در روزهای تعطیل انجام می‌شود

    .

    بافت تاریخی اردکان در خطر نابودی است

    به بهانه امام حسین میراث تاریخی را ویران می کنند

     

    چند روز قبل نادر پیری، دبیر انجمن حامیان میراث کهن شهرستان اردکان، به خبرنگاران اطلاع داد که برخی از افراد با زدن «انگ بی دینی» به فعالان میراث فرهنگی در پی ویران کردن بافت تاریخی اردکان هستند.

    این افراد که بیشترین شان متولیان حسنیه ها هستند، به خاطر گسترش فضای حسینیه ها، در حال برنامه ریزی های تازه ای  برای تخریب بیشتر در بافت تاریخی اردکان هستند.

    به گفته این فعال میراث فرهنگی متولیان حسینیه‌هایی «بازار نو»،‌ «علی‌اکبر شاهزاده»، «علی‌بیگ»، «هیأت امام رضا (ع)» و «کوشکنو» در این برنامه ریزی نقش اساسی دارند.

    تخریب های بافت های تاریخی در اردکان از سال 1373 شروع شد و هر روز به بهانه تازه ای گسترش پیدا کرد.

    نادرپیری می گوید که «اگر صدای اعتراضی از انجمن‌ها یا دوست‌داران میراث فرهنگی درباره‌ی این تخریب‌ها شنیده شود، ما را به بی‌دینی محکوم می‌کنند و می‌گویند مخالف امام حسین (ع) هستیم. متأسفانه به نام ائمه‌ی اطهار (ع) بناهای تاریخی را تخریب می‌کنند و به هر فرد مخالفی، انگ بی‌دینی می‌زنند. البته برخی اعضای هیأت امنای این حسینیه‌ها با تخریب بافت‌های تاریخی مخالف‌اند،‌ اما عده‌ای درست مقابل ما و موافق با این تخریب‌ها هستند. آن‌ها اعتقادی به میراث فرهنگی ندارند و ما را به کهنه‌پرستی محکوم می‌کنند.»

    او همچنین عملکرد سازمان میراث فرهنگی را ضعیف دانسته و هشدار می دهد که به زودی بخش هایی از بافت قدیمی اردکان که  مجموعه ای از خانه‌های تاریخی و 100 بنای دوره ی ایلخانی است خراب خواهد شد

    هفتم فوریه 2013.

     

    موریانه ها به آثار تاریخی شوش حمله کردند

    خبرهای تازه از شوش، یکی از قدیمی ترین شهرهای جهان، نشان می دهد که به دلیل بی توجهی موریانه ها به انبار آثار تاریخی شوش حمله کرده اند.

    احسان یغمایی، باستانشناس سرشناس، که سرپرست کاوش در تپه حصار دامغان، تپه‌ی قالایچی در بوکان، محوطه‌ی ارجان در بهبهان، قلعه‌ی پرتغالی‌ها، محوطه‌ی شوش بوده و کشف کننده کاخ هخامنشی بردک سیاه در بوشهر، ایران، است در گفتگویی با خبرگزاری دولتی ایسنا در ایران می گوید:

    «آنقدر خبرهای بد در ارتباط با آثار تاریخی شوش هست که وجود موریانه ها چندان هم بد نیست!»

    او از خراب شدن همه ی کارهایی که در محوطه تاریخی شوش انجام شده بود می گوید و از این که اکنون شوش چراگاه گوسفندان و پاتوق معتادان شده متاسف است.

    یعمایی می گوید که: ک« اکنون حریم شوش نه در دست اداره ی میراث فرهنگی شوش است و نه دست مسئولین بلکه دست افرادی است که در این محوطه در حال ساختن هتل هستند.

    هشتم ژانویه 2013