Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 

 هامون  بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران  در حال نابودی کامل است

از: رضا کمالی

خبرگزاری ها گزارش می دهند که هامون به عنوان هفتمین تالاب بین المللی جهان و بزرگترین دریاچه آب شیرین ایران  تقریبا کاملا خشک شده و هیچ اثر از زندگی در آن نیست. کامل است.

هنوز به درستی روشن نیست که چرا دریاچه ای که تا کمتر از دو دهه قبل هر ساله پذیرای بیش از 1 میلیون پرنده مهاجر بود. به این روز افتاده است. کارشناسان مستقل سکوت کرده اند، و مسئولین دولتی در ایران می گویند که کم شدن حجم آب ورودی به تالاب هامون به دلیل عملیات سد سازی در کشور افغانستان و کنترل آبهای مرزی این کشور،  و پرداخت نکردن حقابه دریاچه از طرف افغانستان موجب شده است

از سویی دیگرباید توجه داشت که   اگر دولت افغانستان می خواست تا منافع همسایگان را بیشتر از منافع ملی خود در نظر بگیرد باید هیچ سدی نمی ساخت و فقط بعنوان خریدار انرژی همیشه وابسته به همسایگان باقی می ماند! و کشاورزی آن هم با بی آبی دایمی روبرو بود.

بعنوان مثال آمودریا رود پر آبیست که در برخی مکانها حتی قابل کشتیرانی نیز هست. از کوههای هندوکش سرچشمه می گیرد و افغانستان هم هیچ سدی روی آن نساخته است. پس از تلاقی با چند رود دیگر باید به دریاچه آرال بریزد. امروزه دریاچه آرال خشکیده و عملا بدلیل استفاده زیاد کشورهای همسایه از آمودریا برای مصارف کشاورزی و برق هیچ آبی به آرال نمی ریزد! آیا اگر افغانستان سد یا سدهایی  روی آمو دریا بسازد تا زمین های خشکی شده ی خود را سیراب کند باید گناهکار شناخته شود؟

از سویی دیگر ایران و ترکمنستان سرمایه گذاری عظیمی کرده اند تا روی هریرود سدی مرزی احداث کرده و حتی بصورت راهبردی روی آن برنامه ریزی نیز می کنند و حال که دقیقا همین کار را افغانستان  انجام می دهد آن هم در خاک خود و صدها کیلومتر دورتر از مرزهای ایران با این اعتراض روبرو می شود که چرا سدی می سازید که کمبود آب بوجود آورد.

و آیا اگر سدسازی غلط است، (که تجربه کشورهای پیشرفته می گوید که غلط است) چرا دولت ایران سال هاست که مرتب از این سدهای غیر ضروری پرخرج می سازد و چرا حالا که زیان این سدها روشن شده، حاضر نمی شود برای زندگی بخشیدن به دریاچه هایی چون ارومیه، بختگان، پریشان، کارون، زاینده رود و غیره سدهای بدون استفاده خراب کند.

کارشناسان محیط زیست می گویند: با نابودی هامون 15 هزار صیاد بیکار شدند و زنانی که با بهره گیری از نی های دریاچه به تولید صنایع دستی اشتغال داشتند منبع درآمد خود را از دست داده اند. دامداران سیستانی با 120 هزار رأس گاوی که تا دیروز در 70 هزار هکتار از اراضی دریاچه چرا می کردند مهاجرت کردند و 800 روستا تحت تاثیر هجوم شن های روان دریاچه قرار گرفته است.درست همان وضعیتی که کم و بیش در ارتباط با تالاب ها و دریاچه دیگر ایران پیش آمده است.

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com