Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section            

پيوند به خانه

 

دومین کاخ باستانی در آپادانا نیز به دلیل بی توجهی سازمان میراث فرهنگی سوخت

طبق گفته ی مجتبي گهستوني، فعال ميراث‌فرهنگي «در هفته‌هاي گذشته كاخ آپادانا چندين بار بر اثر انباشت زباله‌ و گياهان خودرو به آتش كشيده شد. دما و گرماي قابل توجه شهرستان شوش از يك طرف و ضعف مديريت پايگاه ‌شوش در جمع‌آوري به موقع گياهان خودرو در كنار پايه‌ستون‌هاي هخامنشي از سوي ديگر سبب شده كه آتش‌سوزي در اين منطقه شدت و دامنه وسيع‌تري پيدا كند.»

اين كاخ در سال‌هاي پانصد و پانزده تا پانصد و بیست و یک پيش از ميلاد در شوش و روي آثار و بقاياي ایلامی توسط داريوش، پادشاه هخامنشي بنانهاده شده بود. و اکنون بیش از یک هکتار از حریم آن سوخته است. گفته می شود که این آتش سوزی به دلیل انباشت نخاله‌ها، خس و خاشاك و گياهان خودروي هرس نشده بوده است.

این آتش سوزی درست پس از چندین هفته که از آتش سوزی در کاخ اردشیر می گذرد اتفاق افتاده است. بقایای کاخ اردشیر در کنارهٔ‌ غربى رودخانه ی  شائور و روبروى آرامگاه دانيال نبى قرار دارد. اين کاخ داراى تالار و تأسيسات جانبى بود. ستون‌هاى آن از جنس سنگ و ديوارهاى آن از خشت ساخته شده بودند. اين کاخ در زمان اردشير دوم بنا گرديده و مدتى نيز بعنوان محل اسکان و مقر حکومتى بوده است.

در آنزمان سازمان میراث فرهنگی که به دلیل بی توجهی به مسئولیت حفظ و حراست از این آثار خود مسئول مستقیم این آتش سوزی هاست دو تن از معتادان محلي را به به خاطر ایجاد آتش سوزی تحت تعقیب قانونی قرار دارد. در حالی که برخی از افراد محلی معتقد بودند که این آتش سوزی کاملا عمدی بوده است.
این آتش سوزی ها آسیب های زیادی به ستون ها و پایه ستون های دوران هخامنشی این مناطق تاریخی شوش زده است.

باید توجه داشت که باوجود گزارش هایی که باستانشناسان داده اند آثار با ارزشی در شوش و در این منطقه های آتش گرفته وجود دارد، و با وجودی که امکان جهانی شدن این محوطه باستانی  وجود دارد سازمان میراث فرهنگی تا کنون نه اقدامی برای شناسایی و حفاری های قانونی در آن انجام داده و نه تمایلی به حفظ و نگاهداری از آن ها را نشان داده است.

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com