International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

Link to English Section

پیوند به صفحه اول

 

 نوروز جهانی، سال نوی ایرانی برشما خجسته باد

«جايزه نوروز» 1393- 2014 بنياد ميراث پاسارگاد، P.H.F

به بهترین های سال

به آن ها که نگاهدارنده و نگاهبان ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين هستند

Pasargad Heritage Foundation Presents:

The Nowruz Award, On March 21, 2014

To the personalities of the year for their vision and efforts to preserve the national,

cultural, historical, and natural heritage of Iran that also belongs to all humanity

   The personalities of the year:

 شخصیت های انتخابی  سال 1349 -2015 بنیاد میراث پاسارگاد:  

نهاد دیده بان حقوق حیوانات

بهترین نهاد مدنی سال

در رشته میراث طبیعی

برگزیده بنیاد میراث پاسارگاد

 

Dideban-e-Hoghough-e-Heivanat (The Animal Rights Watchdog), is the N.G.O of the year 2015, in the category of 'Natural Heritage'

نهاد غیردولتی دیده بان حقوق حیوانات

جایزه بهترین نهاد مدنی در رشته میراث طبیعی را دریافت می کند به خاطر:

ـ تلاش های خستگی ناپذیر در امر حمایت از حقوق حیوانات، به عنوان بخش مهمی از میراث طبیعی ایرانزمین.

ـ طرح مفهوم «حقوق حیوانات» و جا انداختن آن به عنوان موضوعی جدی در فضای رسانه ای و محیط زیست

ـ تلاش برای بالا بردن فرهنگ و دانش مردمان در ارتباط با حیوانات

ـ آشنا ساختن مردمان و مسئولین به زشتی و کراهت حیوان آزاری و کشتار حیوانات

ـ نام گزاری روزی به نام «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» و تشویق و تقدیر حامیان حیوانات.

ـ راه اندازی کمپین های متعدد برای نجات حیوانات و جلوگیری از نابودی آن ها.

*****

عليرغم وضعیت بسیار دردناک میراث طبیعی و محیط زیست، کم کاری های مسئولین و بی توجهی بیشتر مردمان که ناشی از نبود دانش حفظ این میراث است، گهگاه و البته به ندرت، با افراد و یا نهادهایی آشنا می شویم که با کمترین امکانات و در سخت ترین شرایط برای حفظ میراث طبیعی سرزمین مان تلاش می کنند.

یکی از این نهادها، دیده بان حقوق حیوانات نام دارد. این نهاد غیر دولتی، که به وسیله ی چند جوان با فرهنگ و دلسوز میراث طبیعی اداره می شود، با این که حدود پنج سال بیشتر از تاسیس اش نمی گذرد، بدون دریافت کمتری کمک های دولتی، اقداماتی را انجام داده که بدون هیچ غلوی بیش از کوشش های سه چهار دهه ای سازمان های عریض و طویل دولتی در ارتباط با میراث فرهنگی یا محیط زیست می باشد.

گزارش ها و تصاویر و ویدئو هایی که از وضعیت حیوانات در ایران تهیه می شود نشان می دهد  که سال هاست  حیوانات در ایران زندگی اندوهناکی دارند. از حیوانات خانگی گرفته تا حیوانات محیط وحش، از پرنده گرفته تا ماهی و تا حیوانات کم نظیر، همه به نوعی گرفتار رنج و بیداد آدمیانی هستند که نادانسته یا سودجویانه به شکنجه و کشتار آن ها مشغولند.  و این در سرزمینی است که هزاران سال پیش توجه و حفظ گیاه و حیوان در فرهنگ و مذهب و مرام مردمان شان بود.

نهاد دیده بان حقوق حیوانات، نهادی است که نه تنها وارث به حق چنان فرهنگ خردمداری است بلکه همراه و همگام با جهان پیشرفته امروز به حقوق حیوان و گیاه همانند حقوق انسان بها می دهد.

نگاهی به بخشی از فعالیت هایی که این نهاد در چند سال گذشته، و به ويژه در سال گذشته انجام داده، نشان می دهد که این نهاد شایسته  همه گونه سپاس و تقدیری است.

بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

برای دیدن بخش ويژه دیده بان حقوق حیوانات

 

 

گردآفرید

بهترین شخصیت سال

 در رشته میراث غیر ملموس

برگزیده بنیاد میراث پاسارگاد

 

Gordafarid, is the personality of the year 2015, in the category of

.'intangible heritage'

 

گردآفرید نقال، پژوهشگر، کوشنده حمایت از میراث غیرملموس

جایزه بهترین شخصیت سال در رشته میراث غیرملموس را دریافت کرده به خاطر:

ـ اقدام به آموختن «نقالی» که تا کنون از آن مردها بوده است.

تلاش خستگی ناپذیر برای آموختن این هنر سنتی به طور سیستماتیک و علمی

ـ اجرای شجاعانه نقالی در قهوه خانه، خانقاه، زورخانه و کوچه و خیایان در سرزمینی که این نوع عملیات خاص مردان است.

ـ نوآوری در شیوه نقالی و سخنوری های مخصوص آن و به روز کردن این هنر سنتی

ـ برگزاری کلاس های آموزشی برای کودکان و نوجوانان و آشنا کردن آن ها با نقالی و شاهنامه

ـ بهره گیری از نسخه های معتبر شاهنامه برای نقالی.

*****

اکنون بیست سال است که گرد آفرید به کار نقالی و خواندن اشعار شاهنامه مشغول است. تصمیم  گردآفرید برای این که بتواند نقال شود به یقیین کار بسیارمهمی بوده است. نقالی اگر چه یکی از شاخه های کهن میراث غیرملموس (معنوی) ایرانزمین است اما همیشه کاری خاص مردان بوده است اما گردآفرید نه تنها با پافشاری وارد این حوزه شد بلکه اصرار داشت تا آموزش آن را زیر نظر معلمین با تجربه و مشهور (مرشدان) این کار انجام دهد. او این مهم را با موفقیت گذراند و «تاییدیه» مرشدان و پیشکسوتان نقالی را به عنوان پایان کامل دوره آموزشی به دست آورد.

گرد آفرید  به این هم قانع نشد و، درست به سبک مردان نقال، در اماکن عمومی ظاهر شد. حضور او به عنوان یک زن نقال حرفه ای در قهوه خانه ها، خانقاه ها، زورخانه ها و در کوچه و خیابان در زمانه ای که زن در ایران نقش اجتماعی کمرنگی دارد و فشارها و ممنوعیت های زیادی بر او وارد می شود، بدون تردید از رویدادهای مهم تاریخ نقالی در ایران است.

ترک ایران و مهاجرت گردآفرید به آمریکا شاید که برای او، مثل همه ی کسانی که به ضرورت یا اجبار زادگاه و وطن شان را ترک کرده اند خیلی مشکل باشد؛ اما حضور او  در خارج ایران دو امتیاز داشته است: آشنا شدن ایرانیان و به ويژه جوانانی که سال ها در غرب هستند، و آشنا کردن جوامع غربی به این بخش از میراث غیر ملموس ایرانزمین؛ بخشی که هم هنر نمایشی ایرانی را با خود دارد و هم ادبیاتی را که در واقع تصویری زیبا از تاریخ کهن سرزمین مان است.

بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

برای دیدن بخش ويژه گردآفرید

 

 

 

شاهرخ مشکین قلم

بهترین شخصیت سال

در رشته هنرهای نمایشی

برگزیده بنیاد میراث پاسارگاد

 

Shahrokh Moshkin Ghalam, is the personality of the year 2015, in the category of ''performing arts"

 

آقای شاهرخ مشکین قلم، رقصنده ی باله، نمایشنامه ‌نویس و طراح باله ی ایرانی و فرانسوی، و بازیگر تئاتر ملی فرانسه

جایزه ی نوروز بهترین هنرمند سال  را دریافت می کند به خاطر:

ـ تلاش های ارزنده ای که در چندین سال اخیر، و به ويژه سال گذشته، در ارتباط با معرفی هنر و فرهنگ ایران در خارج کشور داشته است.

ـ طراحی باله هایی بر پایه ی متون ادبیات فارسی و تاریخ ایران و ارائه ی آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی

ـ آفرينش «رقص ـ نمایش» هایی بر پایه ی ادبیات تاریخی و ادبی ایرانی و با توجه به رقص های بومی

 ـ همکاری در تاسیس «گروه رقص نکیسا»

ـ و، بطور کلی، تلاش ارزنده اش برای زنده نگاهداشتن «هنر رقص» ایرانی در زمانه ای که این هنر با ارزش در ایران ممنوع است.

*****

شاهرخ مشکین قلم؛ با وجودی که از نوجوانی در فرانسه پرورش یافته و در رشته های رقص، و بازیگری تئاتر آموزش ها و تحصیلات دانشگاهی اش را به پایان رسانیده است،

با وجودی که در فضای هنری اروپا مطرح بوده و به عنوان بازیگر تئاتر ملی فرانسه، عضو «کمدی فرانسز»، و همچنین عضو «تئاتر سولی» (موشکین) کارهای متعددی داشته است،

اما، با همان عشق بی نظیری که بسیاری از هنرمندان مهاجر دنیا در اوج کارهایشان به آن می رسند، یعنی عشق به زادگاه و سرزمین مادری شان، در سال های گذشته به فرهنگ ایران توجه ويژه ای داشته است.

او، پس از آشنایی و آموزش علمی رقص های کشورهای مختلفی همچون اندونزی، هند، ژاپن به منظور مطرح کردن رقص های زادگاه اش، به پژوهش درباره ی رقص در ایران می پردازد و زیبایی کار او این جاست که باله ی واقعی ایرانی را از يکسو از رقص های محلی و، از ديگر سو، از جوهر ادبیات ایران بیرون می کشد و آن ها را به شکل آثاری جالب، نو، و امروزین طراحی می کند.

توجه و علاقه ی استثنایی ایرانیان مقیم خارج در کشورهای مختلف جهان، (به ويژه نسل دومی ها و سومی ها) به او، و نيز علاقه ی جوانان درون ایران که پس از دیدن ویدئو های رقص او بصورتی آشکار شکل گرفته، نشان می دهد که اقدام این هنرمند نمونه و هوشیار، اقدامی «به هنگام» بوده است. زیرا، متأسفانه، پس از انقلاب اسلامی رقص در  سرزمین ایران از هنرهای ممنوع شناخته شده و نه تنها در هیچ تئاتر و سینما و صحنه ای نمی شود به تماشای آن نشست، بلکه از آموزش آن نیز به شدت جلوگیری می شود.

اهمیت دیگر کار شاهرخ مشکین قلم در طرح و اجرای رقص هایی است که اگر چه مایه ای ایرانی دارند اما از نظر هنری در حد و سطح رقص های با ارزش جهانی قرار می گيرند. شاهرخ، به عنوان یک هنرمند تحصیل کرده، با فرهنگ، و امروزین، علاو بر این که  توانسته به رقص ـ نمایش های ایرانی ارزش و اعتباری تازه ببخشد، تا همین جا اين واقعيت را نيز ثابت کرده است که نقش مؤثری را در انتقال این هنر (ممنوع شده در سرزمین مان) به نسل های بعدی بازی کرده است.

بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

برای دیدن بخش ويژه شاهرخ مشکین قلم

 درباره ی جایزه نوروز و بهترین کوشندگان

«جایزه نوروز» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی به کسانی اعطا می شود که:

1ـ  به طور داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث های فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشيده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند.

2ـ و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند.

بنياد ميراث پاسارگاد، و کميته زير نظر آن (کميته ی نجات پاسارگاد)، کوشش می کند تا، بر اساس اهداف و خواسته هاي گسترده ي خود، که شامل نگاهبانی، نگاهداری و نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی، ملی و بشری ايرانزمين (اعم از فيزيکی يا غیرملموس)، از سويي و رويارويي صريح با تخريب های عمدی و غير عمدی موجود در ايران از سوي ديگر می شود، افراد برجسته ای را  انتخاب کند. (این افراد در ماه های آخر هر سال از سوی همراهان بنیاد و یا کوشندگان میراث فرهنگی و طبیعی به ما معرفی شده و کارهایشان مورد بررسی چند تن از مشاورین بنیاد قرار می گیرد  و در نهایت از میان آن ها چند تنی انتخاب می شوند).

در سال های قبل ما افراد زيادی در بخش های مختلف میراث فرهنگی، میراث طبيعی و بخش های فرهنگی و آموزشی را در ليست بهترين های سال معرفی می کرديم اما به چند دليل از سال 2010 قرار گذاشته ایم که هر ساله بين سه تا حداکثر پنج شخصيت در رشته های مختلف و  یک نهاد مدنی، یا انجمنی فرهنگی را معرفی کنیم.:

دیپلم «جایزه نوروز» تقدیم می شود به حداکثر 3 شخصیت سال که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایشان بازدهی روشن و مشخص در پیشبرد میراث فرهنگی یا طبیعی و یا میراث غیرملموس سرزمین مان داشته است، تحت عنوان:

1ـ بهترين شخصیت سال در ميراث فرهنگی

2ـ بهترین  شخصيت سال  در محیط زيست و میراث طبيعی.

3ـ بهترین شخصیت سال در میراث غیرملموس

و  به:

ـ بهترین هنرمند سال (در رشته های مختلف) که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایش در جهت پیشبرد فرهنگ و هنر ایران بوده باشد.

و به:

ـ بهترین نهاد مدنی،  سازمان و يا فردی که در شهر یا منطقه ی خود با هدف آگاهی سازی، نگاهبانی و نجات ميراث های فرهنگی يا طبيعی ايران تلاش کرده است.

مهم ترين دليل ما برای محدود کردن انتخاب افراد و يا نهادها و سازمان ها اين است که بتوانيم با تنگ تر کردن دامنه ی رقابت بهترين کوشنده را انتخاب کرده و در عین حال آن ها را به سازمان های مختلف در سراسر دنيا معرفی نموده و امکان قدردانی بيشتر و گسترده تری را برای آن ها فراهم آوريم. 

طبيعی است که  این انتخاب ها هرگز به معناي ناديده گرفتن کوشش هاي ارزشمند ديگران نيست. ما فقط از ميان کسانی که، به طور مستقل، در زمينه هاي مربوط به نگاهبانی و نجات گنجينه هاي بشري، در طول يک سال گذشته و به گونه اي پيوسته  و بيشتر از ديگران کوشا بوده اند  اين انتخاب را انجام می دهيم.

لارم است در همين جا بهترين سپاس های خود را تقديم به شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و روزنامه نگارانی کنيم که همواره از همراهی ها، پشتيبانی ها، و ياری های به موقع آنان در روزهای مهم  و رويدادهای اساسی در ارتباط با ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين برخورداربوده ايم

نيز به کارمندان، کارشناسان، و باستانشناسان زحمتکش و کوشنده ی سازمان ميراث فرهنگی و سازمان محيط زيست که با همه ی بدعملی های مديران اين سازمان ها، و با همه ی فشارها، سانسور ها، و آزارهايي که بر آن ها وجود دارد  با همه ی توان شان برای نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی ايران تلاش می کنند درود فرستاده و عميق ترين سپاس های خود تقديمشان می کنيم.

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

 مسئول امور اجرایی  بنياد ميراث پاسارگاد

شخصیت هایی که در سال های گذشته جایزه نوروز، را دریافت کرده اند

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com