Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

شاهرخ مشکین قلم

برنده جایزه نوروز بنیاد میراث پاسارگاد سال 1394-205

 به عنوان بهترین شخصیت سال در رشته هنر

آقای شاهرخ مشکین قلم، رقصنده ی باله، نمایشنامه ‌نویس و طراح باله ی ایرانی و فرانسوی، و بازیگر تئاتر ملی فرانسه

جایزه ی نوروز بهترین شخصیت سال در رشته هنر را دریافت می کند به خاطر:

ـ تلاش های ارزنده ای که در چند سال اخیر، و به ويژه سال گذشته، در ارتباط با معرفی هنر و فرهنگ ایران در خارج کشور داشته است.

ـ طراحی باله هایی بر پایه ی متون ادبیات فارسی و تاریخ ایران و ارائه ی آن در کشورهای اروپایی و آمریکایی

 ـ همکاری در تاسیس «گروه رقص نکیسا»

ـ آفرينش «رقص ـ نمایش» هایی بر پایه ی ادبیات تاریخی و ادبی ایرانی و با توجه به رقص های بومی

ـ ابتکار و نوگرایی در تنظيم رقص هایی که زمینه های شرقی ـ ایرانی دارد

ـ و تلاش ارزنده اش برای زنده نگاهداشتن «هنر رقص» ایرانی در زمانه ای که این هنر با ارزش در ایران ممنوع است.

*****

شاهرخ مشکین قلم؛ با وجودی که از نوجوانی در فرانسه پرورش یافته و در رشته های رقص، و بازیگری تئاتر آموزش ها و تحصیلات دانشگاهی اش را به پایان رسانیده است،

با وجودی که در فضای هنری اروپا مطرح بوده و به عنوان بازیگر تئاتر ملی فرانسه، عضو «کمدی فرانسز»، و همچنین عضو «تئاتر سولی» (موشکین) کارهای متعددی داشته است،

با همان عشق بی نظیری که بسیاری از هنرمندان مهاجر دنیا در اوج کارهایشان به آن می رسند، یعنی عشق به زادگاه و سرزمین مادری شان، در سال های گذشته به فرهنگ ایران توجه ويژه ای داشته است.

او، پس از آشنایی و آموزش علمی رقص های کشورهای مختلفی همچون اندونزی، هند، ژاپن به منظور مطرح کردن رقص های زادگاه اش، به پژوهش درباره ی رقص در ایران می پردازد و زیبایی کار او این جاست که باله ی واقعی ایرانی را از يکسو از رقص های محلی و، از ديگر سو، از جوهر ادبیات ایران بیرون می کشد و آن ها را به شکل آثاری جالب، نو، و امروزین طراحی می کند.

توجه و علاقه ی استثنایی ایرانیان مقیم خارج در کشورهای مختلف جهان، (به ويژه نسل دومی ها و سومی ها) به او، و نيز علاقه ی جوانان درون ایران که پس از دیدن ویدئو های رقص او بصورتی آشکار شکل گرفته، نشان می دهد که اقدام این هنرمند نمونه و هوشیار، اقدامی «به هنگام» بوده است. زیرا، متأسفانه، پس از انقلاب اسلامی رقص در  سرزمین ایران از هنرهای ممنوع شناخته شده و نه تنها در هیچ تئاتر و سینما و صحنه ای نمی شود به تماشای آن نشست، بلکه از آموزش آن نیز به شدت جلوگیری می شود.

اهمیت دیگر کار شاهرخ مشکین قلم در طرح و اجرای رقص هایی است که اگر چه مایه ای ایرانی دارند اما از نظر هنری در حد و سطح رقص های با ارزش جهانی قرار می گيرند. شاهرخ، به عنوان یک هنرمند تحصیل کرده، با فرهنگ، و امروزین، علاو بر این که  توانسته به رقص ـ نمایش های ایرانی ارزش و اعتباری تازه ببخشد، تا همین جا اين واقعيت را نيز ثابت کرده است که نقش مؤثری را در انتقال این هنر (ممنوع شده در سرزمین مان) به نسل های بعدی بازی کرده است.

 

بنیاد میراث پاسارگاد

www.savepasargad.com

 

*****

 

 

زندگی نامه کوتاه شده شاهرخ مشکین قلم

شاهرخ مُشکین قلم رقصنده باله، بازیگر تئاتر، نمایشنامه‌نویس و طراح باله ایرانی، فرانسوی، زادهٔ ایران می باشد که در در آوریل ۱۹۶۷ متولد شده است.

شاهرخ در یک خانواده ی هنردوست به دنیا آمده و به خواست ها از  نوجوانی به فرانسه مهاجرت کرد و در پاریس به تحصیل رقص،  تئاتر و تاریخ هنر پرداخت. در سال ١٩٩١ به عضویت تئاتر «سولی» که توسط کارگردان برجسته‌ی تئاتر فرانسه منوشکین پایه‌گذاری شده  درآمد. او همچنین از بازیگران تئاتر ملی فرانسه است  و نام او برای جامعه ی تئاتری فرانسوی، نامی شناخته شده می باشد.

آموختن تئاتر ، مفهوم رقص را برای او به كلی تغيیر داده و از طريق تئاتر آموخت كه چگونه رقص را از حركت به پيام و صدا تبديل كند. در دوره ی پايانی تحصيلات دانشگاهی اش، وقتی  كه روی تزش که روی موضوع درام و اساطير يونان بود، به توصيه ی يكی از استادانش بديدن كاری از آريان موشكين ، يكی از مهمترين كارگردانان تئاتر قرن بيستم فرانسه می رود و دنيايی را كه از كودكی در ذهنش متصور بوده در تئاتر آريان موشكين بازمی يابد. او  در يك دوره ی دوماهه ی آزمايشی که برای انتخاب بازیگر و از سوی موشكين بود شركت می كند و موفق می شود که ميان دو هزار متقاضی (بازیگر و رقصنده)، به همراه هشت نفر ديگر انتخاب می شود و در سال هزار و نهصد و نود و نه وارد گروه آریان مشکین می شود.

شاهرخ مشکین قلم از آن هنگام سخت ترين و در عين حال پر بارترين دوره ی كاری اش آغاز می شود. موشكين از بازيگرانش می خواهد كه در تمام شاخه های رقص و نمايش شرق تعليم ببيند . شاهرخ دوره های آموزشی رقص را در رقصهای نمايشی اندونزی مثل "باريس" و "توپنگ" ، رقص و نمايش هند مثل "كتك" و " كاتاكالی" و همچنين ژاپن مثل "كابوكی" و "تئاتر نو" می گذراند. در طی شش سال همكاری با موشكين، در سه نمايش او بازی می كند

 

 

پیوند به بخش بهترین شخصیت های سال

 

پیوند به آلبوم عکس های مشکین قلم

 

پیوند به ویدئو های مشکین قلم

 

پیوند به برخی نوشته ها درباره مشکین قلم (اضافه خواهد شد)

 

پیوند به گفتگوی بنیاد میراث پاسارگاد با مشکین قلم(اضافه خواهد شد)

 

پیوند به بخش انگلیسی ـ مشکین قلم

 

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد