International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

 

ماجرای دماوند و باز هم انکار و خلاف گويي سازمان ميراث فرهنگی

 

رئيس سازمان ميراث فرهنگي مازندران  با تكذيب خبر آسفالت دماوند، اظهار داشت: مگر سازمان ميراث فرهنگي پول مفت دارد كه روي دماوند آسفالت بريزد

عباس نژاد همچنين منبع منتشر کننده خبر را تهديد به پيگیری قانونی کرد

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران گفت: در طرح بهسازي راه فرعي منشعب از جاده رينه به پلور آسفالت‌ريزي ديده نشده و تنها ترميم جاده بوده كه هم اكنون نيز در حال انجام است. 

رحمت عباس‌نژاد در گفتگو خبرگزاری ميراث خبر ضمن تكذيب آسفالت دماوند، منبع منتشركننده خبر را تهديد به پيگيري از طريق مراجع قانوني كرد.

وي گفت: از همين جا به عنوان يك مقام مسئول تاكيد مي‌كنم كه اگر دوباره چنين خبرهايي از سوي منبع مورد نظر منتشر شود، حق قانوني ما محفوظ بوده و از طريق مراجع قانوني موضوع را پيگيري مي كنيم.  

رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اگر قصد آسفالت در دماوند وجود نداشته، چرا 45 كمپرسي شن در محل خالي شده است، اظهار داشت: فقط يك شن‌ريزي مختصري صورت گرفت تا جاده خاكي را در حد همان راه قبل مرمت و نگهداري شود.   

وي افزود: براي اين طرح موافقت اصولي با استانداري داريم كه 55 ميلون تومان اعتبار هم براي اين طرح در نظر گرفته شده است. در قرار داد سازمان با پيمانكار هم تنها بهسازي و مرمت مطرح بوده و مطلقا واژه آسفالت ذكر نشده است.  

عباس‌نژاد تصريح كرد: بهسازي و مرمت به درخواست مسئولان شهرستان و بخش و كوهنوردان بوده كه كمكي به طرح جامع گردشگري منطقه نيز هست.  

وي با اشاره به اينكه دماوند سال گذشته در فهرست ميراث ملي ثبت شده و حريم آن نيز در دست تعيين و تدوين است، عنوان كرد: راه مذكور به احتمال زياد در حريم درجه دو دماوند جاي مي گيرد. 

كارشناسان محيط زيست معتقدند هرگونه بهسازي در مسير يادشده، شرايط را براي ايجاد راه ماشين‌رو مهيا مي‌كند. راه ماشين‌رو هم از يك سو محيط زيست را به محاق برده و از سوي ديگر بستر را براي زمين خواري از منابع طبيعي باز مي كند. رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مازندران در واكنش به اين موضوع گفت: اين دغدغه هايي است كه انجمن‌هاي مردم‌نهاد و ارگان‌هاي دولتي و ذيربط دارند و بسيار مهم و در خور توجه است اما براي اينكه در پي توسعه راه پيامدهاي منفي مثل تصرف منابع طبيعي و ساخت و ساز و پديده شوم زمين خواري و از همه مهمتر نابودي محيط زيست صورت نگيرد، سازمان ميراث فرهنگي توجه ويژه‌اي دارد.   

به گفته عباس‌نژاد جاي تعجب دارد كه اين خبر در اين سطح گسترده منتشر شده و خيلي‌ها از آن بهره برداري سياسي كرده‌اند. 

وي همچنين در پاسخ به سوال CHN كه آيا طرح مرمت راه متوقف شده يا در حال انجام است، تصريح كرد: راه در دو سه نقطه رانش داشته كه اندكي خاك برداري صورت گرفته، مخروط ريزي شده و در مرحله همسطح سازي است كه ظرف ده روز آينده به اتمام مي رسد

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=50753

 

 

 

مطالب مرتب:

رييس سازمان محيط زيست تهران:

 آسفالت كردن دماوند، دسته گل سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري

 

دست از سر دماوند برداريد

 

آيا دماوند، کوره ی جوشان آزادی خواهی، می ميرد؟

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com