International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

دست از سر دماوند برداريد!


از: محمدعلي اينانلو

 درک جنايتي که رخ داده اصلاً کار دشواري نيست. خيلي ساده است با بيل و کلنگ به جان سمبل يک کشور افتاده‌ايم تا عده‌اي بهره‌بردار غيرقانوني به سودي بيشتر برسند.

 

دماوند اثري ملي و طبيعي است که به ثبت رسيده و هر گونه دخل و تصرفي در آن ممنوع است. اما آنچه در «گوسفندسرا» رخ داده خيلي ساده است؛ عده‌اي مجوزهايي غيراصولي از سازمان منابع طبيعي گرفته‌اند و هر روز قسمتي از سطح مراتع طبيعي اين منطقه زيبا را مي‌کنند. سال قبل که به مناسبت روز ملي دماوند رفته بوديم شنيدم مشکل اينجاست که براي کشف پوکه‌هاي معدني به جاي صدور مجوز کاوش در عمق به افراد مجوزهايي براي کاوش سطحي صادر شده که باعث مي‌شود اين افراد مدام تکه‌اي از کوه را بکنند و چون چيزي عايدشان نشد به سراغ تکه‌اي ديگر بروند. اين حجم بالاي عمليات عمراني البته باعث مي‌شود تا کاوشگران نياز به جاده‌اي آسفالته داشته باشند، پس با رايزني حتماً مجوزش را از مسئولان محلي هم مي‌گيرند، فارغ از اينکه لحظه‌اي توجه شود چگونه دارند تاريخ يک ملت را نابود مي‌کنند. گوسفندسرا بخشي از دماوند است که تا ارتفاع 200 متري پوشيده از درخت‌ها و بالاتر از آن مرتعي رؤيايي است. البته آنچه مي‌گويم مربوط به دو سال قبل است و حالا نمي‌دانم چه اتفاقي براي آن بهشت زيبا رخ داده.


مسير کوهستاني در دامنه جنوب شرقي قله که از بهترين راه‌هاي دسترسي کوهنوردان و گردشگران به دماوند محسوب مي‌شود پس اين حقي طبيعي است که فدراسيون کوهنوردي قبل از هر کسي معترض اتفاق تلخ رخ داده باشد چون با به هم ريختن اکوسيستم منطقه ديگر بسياري از ورزشکاران و حتي کوهنوردان علاقمند خارجي علاقه‌اي به صعود از اين ارتفاعات را نخواهند داشت. آنچه بيش از هر چيز يک کوهنورد را راغب به صعود مي‌کند بافت طبيعي منطقه است و بي‌شک بالا رفتن از جاده‌اي آسفالته که در حاشيه‌اش انواع فعاليت‌هاي معدني صورت مي‌گيرد، براي هيچ کوهنوردي جذاب نيست. اصلاً آنچه برايم چون سؤال شده اين است که چرا از ميان اين همه کوه در ايران اجازه اکتشاف براي دماوند صادر مي‌شود. مگر نه اين است که دماوند سمبل ملي ماست. کجاي دنيا با نماد کشورشان چنين مي‌کنند؟ اتفاقهايي از اين دست، واقعاً دردناک است. فقط مي‌توانم فرياد بزنم و بخواهم که آقايان مسئول نماد يک ملت را تخريب نکنيد و دست از سر دماوند؛ سمبل ايران برداريد.

از: خبرگزاری مستقل محیط زيست

http://iren.ir/

 

مطالب مرتبط:

آيا دماوند، کوره ی جوشان آزادی خواهی، می ميرد؟

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com