Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 

چه کسانی دماوند زیبای ایران را از جهانی شدن محروم می کنند.

چندین سال است که هر چند گاهی اعتراض مردمان فرهنگ دوست ا و کوشندگان میراث فرهنگی و طبیعی ایران شنیده می شود که از بیدادی که بر دماوند این کوه زیبای ایران می رود می گویند. بیدادی که نه از سوی مردمان که از سوی دستگاه های دولتی و میراث فرهنگی ایران است. کوهی که در فهرست میراث طبیعی به ثبت ملی رسیده و قرار بوده که به ثبت جهانی برسد. اما اکنون که جهانی شدن این اثر مطرح شده، رییس فدراسیون کوه نوردی از خطرات مختلفی می گوید که این کوه را تهدید می کند. در واقع به نظر  می آید که افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه و یا به دلایل سودجویی از جهانی شدن دماوند جلوگیری می کنند.  مطلب زیر تازه ترین خبر از این وضعیت است. و  همین طور برخی از مطالبی که در سال های گذشته منتشر شده

www.savepasargad.com

در بهترین شرایط یک دهه برای ثبت جهانی دماوند نیاز است

آمادگی ایران برای ثبت قله دماوند در عرصه‌های جهانی یکی از خبرهای خوبی بود که در حوزه میراث طبیعی منتشر شد. اما در ادامه این روند گزارشات کارگروه کوهستان از خطری خبر داد که دماوند را تهدید می‌کند و آن فعالیت معادن پوکه در منطقه است. معادنی که ادامه کارشان، مانع از ثبت جهانی کوه دماوند در فهرست میراث طبیعی یونسکو می‌شود.

 

این درحالی است که کوه دماوند دارای 20 گونه «اَندُمیک» است و تنها یک اثر طبیعی نیست بلکه از نظر زمین شناسی نیز بسیار اهمیت دارد. در این میان دماوند قابلیت ثبت جهانی را داراست که به دلیل مسائل موجود تاکنون امکان پذیر نبوده‌است.

 

دبیر کمیته ملی طبیعتگردی تاکید داشت؛ با تعطیلی معادن فعال در ارتفاع بالای 2200 متری، به زودی پرونده ثبت جهانی دماوند بررسی و برای تکمیل به معاونت میراث فرهنگی ارسال خواد شد.

 

اینگونه بود که آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه دستور داد، رییس کل دادگستری استان مازندران از فعالیت و بهره‌برداری غیرمجاز از تمامی معادن واقع در ارتفاع بالای 2200 متری قله دماوند جلوگیری کند.

 

با این وجود با گذشت بیش از 5 ماه از دستور قوه قضاییه، قله دماوند همچنان برای جهانی شدن با مشکلاتی روبه‌ٰروست.

 

«رضا زارعی» رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی در مورد آنچه برای ثبت ملی و جهانی قلعه دماوند پیش آمده به خبرنگار خبرگزاری میراث گفت: «ابتدا سازمان حفاظت از محیط زیست ارتفاع قعله دماوند را 4500 متر اعلام کرد؛ که در چنین ارتفاعی هیچ پوشش گیاهی زنده‌ای وجود ندارد. سپس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری موضوع ثبت ملی این قعله را مطرح کرد این در حالی است که برای ثبت ملی رعایت یک سری شرایط و ضوابط خاص مانند عدم ساخت ساز،عدم جاده کشی و هر چیزی دیگری که به این قعله آسیب برساند الزامی است.»

 

زارعی ادامه داد: «خوشبختانه با اطلاع رسانی خوبی که از طریق رسانه‌ها صورت گرفت و با همت کارگروه طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی،صنایع و گردشگری تخریب های صورت گرفته در قله دماوند به کم ترین اندازه خود رسید. با این وجود همچنان راه طولانی برای ثبت جهانی دماوند وجود دارد.»

 

ریس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی با اشاره به نقش مخرب فعالیت معادن در اطراف قلعه دماوند این قلعه را نه تنها به عنوان یک اثر طبیعی مهم دانست بلکه به عنوان محل مهمی برای کسب درآمد مردم منطقه خواند و افزود: «در حال حاضر معادن زیادی در اطراف مازندران فعالیت می کنند که محل کسب درآمد مردم این منطقه است. هرچند فعالیت این معادن برای محیط زیست مخرب است اما اگر بخواهیم عجولانه این معادن را تعطیل کنیم با چالش دیگری روبه رو خواهیم شد. از این رو بهتر است ابتدا راه کار تازه ای برای کسب درآمد مردم این منطقه در نظر گیریم سپس به فکر تعطیلی این معادن باشیم.»

 

او در ادامه روند ثبت جهانی قلعه دماوند را روند طولانی خواند و بیان کرد: «حتی اگر امروز تمام معادن هم تعطیل شود باز هم ثبت جهانی این قعله به یک دهه زمان نیاز دارد و این بدان معنا است که در طول این یک دهه باید برای جلوگیری از تخریب ها تلاش و برای مردم منطقه راه‌های درآمدزایی جدید معرفی شود.»

 

زارعی با بیان اینکه در آخر هر هفته حدود 1500 نفر به سوی این قلعه می‌روند، این موضوع را یکی دیگر از عوامل تخریب دانست و گفت: «بهتر است مسیرهای تازه ای برای عبور کوهنوردان ایجاد کنیم. چراکه دماوند ظرفیت پذیرش یک دهم چنین جمعیتی را دارد. در واقع حضور این تعداد گردشگر یا کوهنورد نیز به دماوند آسیب می‌ٰرساند.»

 

او با تاکید برآنکه باید سازوکاری درست برای حضور گردشگران در دماوند طراحی شود تصریح کرد: «در این منطقه با نرخ‌گذاری‌های بی ضابطه روبه‌رو هستیم چراکه بیش از 5 دهه امور به صورت آزادانه از سوی مردم بومی منطقه انجام می‌شد اما اکنون با ضابطه مند کردن حضور گردشگران و ثبت جهانی دماوند باید همه امور ضابطه مند شود. دولت می‌تواند به عنوان ناظر با یک برنامه ریزی درست و حساب شده وارد عمل شود و از ورود حجم زیاد گردشگران به این قلعه به عنوان یک مکان حفاظت شده جلوگیری کند. »

 

زارعی با نام بردن از جبهه‌های اصلی و فرعی دماوند برای کوهنوردی گفت:‌ «در تلاش هستیم تا با معرفی و شناساندن مسیرهای جدید حجم گردشگران را در بخش‌های شمالی و شمال شرقی دماوند سوق دهیم تا از آسیب‌های بیشتر جلوگیری شود.»

برگرفته از خبرگزاری میراث فرهنگی

 

برخی از مطالب منتشر شده در این سایت از سال 2009 تا 2014

در ارتباط با عملیات ویران کننده دماوند زیبای ایران

یکی از موسسات خصوصی روزانه بیش از 300 کامیون از کوه دماوند، پوکه معدنی کنده

 آسفالت كردن دماوند، دسته گل سازمان ميراث‌فرهنگي و گردشگري است

آيا دماوند، کوره ی جوشان آزادی خواهی، می ميرد؟

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com