International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

     

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

تلاش هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون ایران برای حفظ خانه های تاریخی

360 هنرمند ایرانی از محمدباقر قالیباف، شهردار تهران خواسته اند تا جلوی تخریب خانه های تاریخی را بگیرد.

 

 

 

 

از: شمیم، خبرنگار کمیته بین المللی نجات (تهران)

www.savepasargad.com

 

این روزها خبر انتشار نامه ی 360 هنرمند به شهردار تهران، و در ارتباط با تخریب خانه های تاریخی، موضوع مطرح محافل هنری ایران است. در این سی و دو سال گذشته، و به خصوص سال های اخیر که میراث فرهنگی و طبیعی ایران گرفتار تخریب های شدیدی شده است، و گروه های مختلف مردم، به خصوص علاقمندان به فرهنگ و تاریخ ایران برخوردهایی با این نوع نابود سازی ها داشته اند، هنرمندان سینما و تلویزیون ایران توجه چندانی نسبت به این امور نشان نداده اند. و این حرکت در واقع اولین  حرکت گروهی و جدی این بخش از هنرمندان کشورمان است که قابل قدردانی است.
امضاءکنندگان این نامه خطاب به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، و با اشاره به ارزش تاریخی ـ  فرهنگی  این بناها و لزوم اقدامات شهرداری تهران در جهت «تعمیر و نوسازی بخشی از ساختمان‌های قدیمی» خیابان لاله‌زار، از وی درخواست کرده‌اند تا با درنظر گرفتن بند بیست و دو  ماده  پنجاه و پنج قانون شهرداری، «نسبت به جلوگیری از تخریب این بخش ارزشمند میراث ملی» ایران اقدام نماید
.

باید توجه داشت که ظرف یکی دو سال گذشته، و پس از تصمیم سازمان میراث فرهنگی برای خارج کردن برخی از آثار تاریخی از فهرست میراث ملی، و سپردن آن به بخش خصوصی، ده ها اثر تاریخی در ایران به دست بخش خصوصی افتاده و بسیاری از آن ها نابود شده یا در حال نابودی است.

این گروه از هنرمندان به ويژه از شهردار تهران خواسته اند تا از تخریب دو مکان تاریخی «خانه اتحادیه»  و خانه پدری پروین اعتصامی که مردادماه سال جاری آن ها را  از فهرست آثار ملی خارج کرده اند، جلوگیری کند.

این نامه به امضای هنرمندانی چون ‌ جعفر پناهی، ناصر تقوایی، منیژه حکمت، رخشان بنی اعتماد، گلاب آدینه،  مهران مدیری، جمشید مشایخی، مرضیه برومند، عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، رویا تیموریان و پرویز پرستویی و ده ها هنرمند در حوزه های تئاتر، سینما و تلویزیون را با خود دارد. در محافل هنری گفته می شود این نامه به پیشنهاد ناصر تقوایی نویسنده و کارگردان برجسته تهیه شده، و در عین حال  علنی شدن آن با موافقت آقای قالیباف، شهردار تهران بوده است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com