International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1

 

پيوند به صفحه اصلی

10 آگوست 2010

محوطه ی دوران ساسانی، اطراف متروی اهواز را چه کسانی غارت می کنند؟

 

 

 

از: شمیم، خبرنگار کمیته بین المللی نجات ـ خوزستان

پس از افتضاج متروی اصفهان و تخریب آثار تاریخی آن شهر،  حالا نوبت اهواز رسیده است. اکنون حدود یک ماه از کشف یک محوطه ی باستانی دوران ساسانی در مسیرمترو اهواز می گذرد و هنوز و همچنان نه تنها مسئولان سازمان میراث فرهنگی که بلافاصله به آن ها اطلاع داده شده بود، کوچکترین اقدامی نکرده اند، بلکه مترو همچنان به حفاری ها و ساخت و ساز خود بر روی آثار تاریخی ادامه می دهد.

 شاهدان محلی می گویند این یک ماه  مرتب از محل حفاری های مترو اشیای سفالی و فلزی بیرون آورده می شود و معلوم نیست که چه به روزشان آمده یا خواهد آمد.

همچنین برخی از افراد می گویند که گاهی شب ها افرادی به آنجا رفت و آمد می کنند و اشیایی را به داخل وانت بارهایی گذاشته و  از آن محل می برند. آن ها همچنین می گویند که مدتی است که از نزدیک شدن افراد به اطراف ساخت و ساز قطار شهری، به بهانه ایمنی جلوگیری می کنند.

چندی پیش رییس سازمان میراث فرهنگی خوزستان که به همراه مجتبی گهستونی دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا در یک برنامه رادیویی حضور پیدا کرده بود،  اعلام کرد که آثار کشف شده در مسیر حفاری مترو به اندازه یک خودکار کوچک هستند. و این دروغ بزرگ در حالی بود که رسانه ها در روزهای اولی که هنوز جلوی رفت و آمد آن ها را نگرفته بودند در عکس ها و گزارش های خود خبر از کشف  ستون های قطور و ظروف سفالی و فلزی که به تعداد زیادی از زیر خاک ها بیرون آمده داده اند.

کارشناسان می گویند که آن چه قطعی است این است که این محوطه  باستانی از ايستگاه دروازه تا ايستگاه فرهنگي (سخيريه) ادامه دارد، ولی به نظر می آید که می تواند بسیار بزرگتر از این باشد.

باید توجه داشت که مسئولین  قطار شهري یکبار دیگر در محدوده شهر ساساني هرمز اردشير اقدام به حفاري غیرمجاز کرده بود که اعتراض های گسترده ای را بوجود آورد. اما سازمان میراث فرهنگی مثل همیشه اعلام کرد که هیچ اثر تاریخی از این شهر به دست نیامده است.

 

هر چه هست به نظر می آید که باز  گروهی به چپاول بخش دیگری از ثروت های کشورمان مشغول اند و زیر پوشش قطار شهری آثار باستانی را تخریب و اشیای قابل حمل آن را می برند. و شکی نیست که این غارت و تخریب نمی تواند بی خبر از مسئولین میراث فرهنگی، و دولتی باشد که رییس جمهور و معاون و مشاورش به تازگی راه می روند و از اهمیت فرهنگ و تاریخ ایران می گویند.

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com