International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

       

1
 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

 

بيانيه ی توضيحی درباره سال ميراث فرهنگی اصفهان

 

همانطور که اطلاع داريد در تاريخ بيستم فوريه 2009، (اول اسفند 1388) بنياد ميراث پاسارگاد طی بيانيه ای سال 1388 را به عنوان سال ميراث فرهنگی و طبيعی اصفهان اعلام کرد. در اين بيانيه آمده بود که: «متاسفانه، در سال های اخير، و به ويژه در سال گذشته، علاوه بر بی توجهی های عمدی و غيرعمدی دولت و مسئولين سازمان های ميراث فرهنگی و محيط زيست ايران نسبت به کل ميراث بشری اين سرزمين، سايه ی سياه اين ويرانگری ها برشهر اصفهان، شهر زيبای پل های منحصر بفرد و گنبدهای فيروزه ای ايرانی، افتاده است. همه ی گزارش ها نشان دهنده ی آن است که ميراث تاريخی و فرهنگی اصفهان ـ که بخشی از آن  جزو ميراث جهانی و بشری محسوب می شود ـ به شدت در آستانه ی ويرانی قرار گرفته؛ و اين فاجعه ای است جبران ناپذير که سکوت و بی توجهی نسبت به آن شايسته ی انسان متمدن امروز نيست....»

 اعلام اين سال به عنوان سال اصفهان بلافاصله از جانب مردمان فرهنگدوست  و رسانه های داخل و خارج مورد استقبال و تاييد قرار گرفت و اکثر وبلاگ ها و سايت هايي که به فرهنگ ايرانزمين علاقمند هستند و نگران ويرانی های چندين ساله ی اخير اند، با عکس ها و  لوگوهای مربوط به سال اصفهان  به پيشواز نوروز 1388 رفتند.

ولی در بيست و هشتم اسفند ناگهان يکی از موسسات فرهنگی داخلی نيز سال 1388 را به عنوان سال اصفهان اعلام کرد. با اين شروع که: «بر اساس هماهنگی های انجام شده با مقامات استان اصفهان اين سال به عنوان سال اصفهان معرفی شده است». اين سازمان در انتهای بيانيه خود نوشته است که: «رييس ميراث فرهنگي استان در اين برنامه به عنوان کارگروه گردشگري و سرپرست برنامه‌ها معرفي شده است».

معنای روشن اين سخن چنين است: مقاماتی که، همراه با شورای شهر، رای به ساختن  برج جهان نما داده و منظر ميدان نقش جهان را خراب کرده اند، و با وجود اخطارهای کارشناسان و ممنوعيت قانونی، اجازه ی ساخت مترو  و در خطر انداختن آثار تاريخی را صادر کرده اند، همراه با رييس سازمان ميراث فرهنگی اصفهان، که خود از پشتيبانان برج سازها و مترو سازهاست، می خواهند خودشان را بجای کسانی معرفی کنند که هدف شان «نجات اين ميراث ها» از دست ويرانگر و نابودساز آنها است!

اما موضوع در اين جا به پايان نرسيده است. در پی سفر آقای احمدی نژاد به اصفهان، وزارت ارشاد به برخی از وبلاگ نويس ها در شهرهای مختلف و به خصوص تهران و  اصفهان دستور داد تا لوگوهای «سال ميراث فرهنگی و طبيعی اصفهان» تهيه شده بوسيله ی بنياد ميراث پاسارگاد را از وبلاگ و سايت خود بردارند و تهديد کرد که «در غير اين صورت، وبلاگ ها و سايت های آن ها فيلتر خواهد شد!»

به اين ترتيب، سازمان ميراث  با استفاده يا سوء استفاده از يک موسسه فرهنگی، و با توسل به ترفند هميشگی خود خواسته است، با يک چشمبندی سبکسرانه، خود را از هيئت ويرانگران خارج کرده  و با ماسک «علاقمندان به ميراث فرهنگی اصفهان» به عمليات ويرانگرانه خود ادامه دهد. در اين ميان، دخالت وزارت ارشاد  نشان از آن دارد که مافيای تخريب اصفهان تا کجا ريشه دارد.

بر اين اساس و به اين وسيله، کميته ی نجات پاسارگاد اعلام می دارد که «سال ميراث فرهنگی و طبيعی اصفهان»، نه تنها ربطی به سال اصفهان آقايان ندارد، بلکه معنی آن «سال نجات اصفهان از چنگ ويرانگران» است و  قصد و هدف بنياد و کميته های وابسته به آن نيز، همچنان، نجات ميراث و گنجينه های ملی و بشری مردمانی است که متأسفانه سازمانی که قرار است نگاهبان ميراث فرهنگی شان باشد خود کمر به ويرانی آن بسته است.

با مهر و احترام

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

دهم آوريل 2009 ـ 21 فروردين 1388