International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

Link to English Section

پیوند به صفحه اول

 

 نوروز جهانی، سال نوی ایرانی برشما خجسته باد

«جايزه نوروز» 1396- 2017 بنياد ميراث پاسارگاد، P.H.F

به بهترین های سال

به آن ها که نگاهدارنده و نگاهبان ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين هستند

Pasargad Heritage Foundation Presents:

The Nowruz Award, On March 2017

To the personalities of the year for their vision and efforts to preserve the national,

cultural, historical, and natural heritage of Iran that also belongs to all humanity

 

 بهترین شخصیت ها و بهترین نهاد مدنی سال:

دکتر حسین صدقی

دکتر یوسف مجیدزاده

بهترین شخصیت سال

در رشته ی میراث طبیعی و محیط زیست

برگزیده بنیاد میراث پاسارگاد

Dr, Hossein Sedghi

The personality of the year 2017, in the category of "Natural Heritage and Environment"

 

دکتر حسین صدقی،

 هیدرولوژیست، زمین شناس، و مدرس دانشگاه «جایزه نوروز بهترین شخصیت سال در رشته محیط زیست و میراث طبیعی» را دریافت کرده اند به خاطر:

ـ تلاش های ارزنده برای آگاه سازی مردمان در ارتباط با میراث طبیعی و محیط زیست  ایران

ـ کمک به گسترش تربیت و آموزش کارشناسان محیط زیست.

ـ انتشار مقالات و گفتگوهایی در ارتباط با میراث طبیعی در نشریات مختلف ایران

ـ هشدارهای به موقع به مسئولین و کوشندگان محیط زیست برای حفظ میراث طبیعی و محیط زیست ایران.

در وضعیت حساس و بسیار بدی که میراث طبیعی و محیط زیست ایران دارد، و در وضعیتی که بسیاری از کنشگران میراث طبیعی و محیط زیست یا در دستگاه های دولتی حل شده اند و یا سکوت اختیار کرده اند، دکتر حسین صدقی از انگشت شمار کنشگران این حوزه است که  ضمن دادن هشدارهای به موقع و مفید به مسئولین، مردمان را از زخم هایی که بر تن میراث طبیعی ایرانزمین فرو آمده  با خبر می کنند.  دکتر صدیقی با شجاعت و صداقتی که برازنده یک کارشناس برجسته است، به ويژه در سال گذشته با نگاهی کارشناسانه و هوشیار، و با بهره گیری از تخصص علمی خود، کوشش کرده تا عواقب وضعیت فاجعه بار  مناطقی چون ارومیه، خوزستان و دیگر نقاط ایران  را توضیح دهد.

 

 

             

                       بخش ويژه دکتر صدقی

 

بهترین شخصیت سال

در رشته ی میراث فرهنگی و تاریخی

برگزیده بنیاد میراث پاسارگاد

Dr. Youssef Madjidzadeh

The personality of the year 2017, in the category of "Cultural and Historical Heritage"

 

دکتر یوسف مجیدزاده

 باستانشناس، پژوهشگر، مدرس باستان‌شناسي‌ و تاريخ‌ هنر در دانشگاه های ایران، وعضو شورای علمی مجله ی باستان شناسی و تاریخ مرکز نشر دانشگاهی، جایزه نوروز بهترین شخصیت سال در رشته ی میراث فرهنگی را دریافت کرده اند به خاطر:

- یک عمر تلاش بی وقفه در حفظ میراث فرهنگی و تاریخی ایرانزمین

- تدریس باستان‌شناسي‌ و تاريخ‌ هنر به نسل های جوان

- موفقیت های تازه در کاوش‌ دشت‌ قزوين‌ و حفريات‌ تپه‌ قبرستان‌

- شش فصل کاوش در محوطه ی ازبکی ساوجبلاغ استان تهران، و توفیق هایی در کشف بخشی از شش هزارسال بقایای فرهنگی ایران.

- موفقیت های استثنایی در کاوش های باستان شناختی  محوطة ی باستانی‌ «کُنارصندل » و کشف تمدن 5 هزارساله ایران در جیرفت‌.

- و به خاطر مجموعه ی پژوهش ها و آثار کم نظیر او در ارتباط با تاریخ و فرهنگ ایران

 دکتر مجید زاده با تخصص در باستان شناسی بین النهرین و ایران (پیش از تاریخ) از موسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو و کاوش ها و کشفیات گسترده اش در مناطقی چون قزوین، تهران، و به ويژه در جیرفت کرمان، دهش های کم نظیری به مجموعه ی تاریخی ایرانزمین داشته است. کشفیات جیرفت که به سرپرستی دکتر مجید زاده انجام شد، ثابت کرد که ایران یکی از زادگاه های تمدن کهن است که خیلی قبل از دوران هخامنشی صاحب خط، مدنیت و دولت بوده و پیشینه ای 5000 ساله دارد.

دکتر مجید زاده علاوه بر ارزش های علمی و دهش هایی که به تاریخ و فرهنگ ایران داشته، از نظر خلق و خوی نیز شخصیتی قابل احترام دارد. از دید شاگردان، همکاران، و حتی مردمان محلی محوطه های تاریخی، که مجیدزاده مدت ها در آن زندگی کرده، ایشان  نمونه یک انسان متواضع، و دوست داشتنی هستند.

 

بخش ویژه دکتر مجیدزاده           

 

 

 

 

 

 درباره ی جایزه نوروز و بهترین کوشندگان

«جایزه نوروز» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی به کسانی اعطا می شود که:

1ـ  به طور داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث های فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشيده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند.

2ـ و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند.

بنياد ميراث پاسارگاد، و کميته زير نظر آن (کميته ی نجات پاسارگاد)، کوشش می کند تا، بر اساس اهداف و خواسته هاي گسترده ي خود، که شامل نگاهبانی، نگاهداری و نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی، ملی و بشری ايرانزمين (اعم از فيزيکی يا غیرملموس)، از سويي و رويارويي صريح با تخريب های عمدی و غير عمدی موجود در ايران از سوي ديگر می شود، افراد برجسته ای را  انتخاب کند. (این افراد در ماه های آخر هر سال از سوی همراهان بنیاد و یا کوشندگان میراث فرهنگی و طبیعی به ما معرفی شده و کارهایشان مورد بررسی چند تن از مشاورین بنیاد قرار می گیرد  و در نهایت از میان آن ها چند تنی انتخاب می شوند).

دیپلم «جایزه نوروز» تقدیم می شود به حداکثر 3 شخصیت سال که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایشان بازدهی روشن و مشخص در پیشبرد میراث فرهنگی یا طبیعی و یا میراث غیرملموس سرزمین مان داشته است، تحت عنوان:

1ـ بهترين شخصیت سال در ميراث فرهنگی

2ـ بهترین  شخصيت سال  در محیط زيست و میراث طبيعی.

3ـ بهترین شخصیت سال در میراث غیرملموس

و  به:

ـ بهترین هنرمند سال (در رشته های مختلف) که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایش در جهت پیشبرد فرهنگ و هنر ایران بوده باشد.

و به:

ـ بهترین نهاد مدنی،  سازمان و يا فردی که در شهر یا منطقه ی خود با هدف آگاهی سازی، نگاهبانی و نجات ميراث های فرهنگی يا طبيعی ايران تلاش کرده است.

 

طبيعی است که  این انتخاب ها هرگز به معناي ناديده گرفتن کوشش هاي ارزشمند ديگران نيست. ما فقط از ميان کسانی که، به طور مستقل، در زمينه هاي مربوط به نگاهبانی و نجات گنجينه هاي بشري، در طول يک سال گذشته و به گونه اي پيوسته  و بيشتر از ديگران کوشا بوده اند  اين انتخاب را انجام می دهيم.

لارم است در همين جا بهترين سپاس های خود را تقديم به شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و روزنامه نگارانی کنيم که همواره از همراهی ها، پشتيبانی ها، و ياری های به موقع آنان در روزهای مهم  و رويدادهای اساسی در ارتباط با ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين برخورداربوده ايم

نيز به کارمندان، کارشناسان، و باستانشناسان زحمتکش و کوشنده ی سازمان ميراث فرهنگی و سازمان محيط زيست که با همه ی بدعملی های مديران اين سازمان ها، و با همه ی فشارها، سانسور ها، و آزارهايي که بر آن ها وجود دارد  با همه ی توان شان برای نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی ايران تلاش می کنند درود فرستاده و عميق ترين سپاس های خود تقديمشان می کنيم.

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

 مسئول امور اجرایی  بنياد ميراث پاسارگاد

شخصیت هایی که در سال های گذشته جایزه نوروز، را دریافت کرده اند

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com