Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 

محوطه ی شوش باستانی و منظر میمند جهانی شدند

در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو (سازمان علمی فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد) دو اثر ایرانی در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این آثار عبارت است از: تپه باستانی شوش، و منظر میمند که هجدهمین و نوزدهم آثار تاریخی ایران هستند که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته اند.

 شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته‌شده جهان است و  احتمالاً به سال چهار هزار پیش از میلاد پایه‌گذاری شده است، شوش طبق اسناد باستانی از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیت‌های باستان شناسی در آن ادامه دارد.

شهر باستانی شوش روزگاری مرکز برخورد دو تمدن مهم بوده، که هریک به سهم خود در دیگری تأثیر داشته است، یکی تمدن بین‌النهرین و دیگری تمدن عیلام و قرار گرفتن این منطقه در شمال خلیج‌فارس و نیز همسایگی با بین‌النهرین در پیدایش این وضع ویژه تأثیر بسیاری داشته است.

*****

 منظر فرهنگی روستایی میمند در شهربابک استان کرمان و در دل کوه قرار دارد. میمند روستایی صخره‌ای و دست کند  با چند هزار سال قدمت است. میمند از نخستین سکونتگاه‌های بشری در ایران به شمار می‌رود، که آثاری از دوران اشکانیان و ساسانیان نیز در ان وجود دارد. اهمیت و زیبایی این روستا در این است که چندین هزار سال است که زندگی در آن  ادامه دارد.

 

برخی از آثار کشف شده در شوش:

 

نمای بیرونی و داخلی از روستای تاریخی میمند

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com