Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 

جایگاه تشکیل دولت ساسانیان در حال تخریب است

به گفته ی ایرج محمدی کارشناس میراث فرهنگی استان فارس: «همزمان با روند فرسایشی و تخریب حصار شهر گور فیروز آباد، چاهی عمیق در نزدیکی دروازه اردشیر این شهر در حال حفر است. اقدامات حفاری این چاه از هم اکنون سبب فرسایش خندق شهر گور شده و این منطقه تاریخی در معرض تخریب قرار گرفته است.»

شهر دایره ی شکلی «گور» با 314 هکتار مساحت و در حصار خندقی به عرض 50 متر در فیروز آباد قرار دارد. این شهر دارای چهار دروازه است که این دروازه‌ها شامل، دروازه هرمز در شمال، دروازه اردشیر در جنوب، دروازه مهر یا میترا در شرق و دروازه بهام در غرب شهر می باشند.

باستانشناسان معتقدند که شهر گور بازمانده دوران اشکانیان و جایگاه تشکیل اولین دولت ساسانیان است. این شهر بسیار مهم تاریخی که هنوز حفاری‌های منسجم و مداوم باستان‌شناسی نداشته دارای گنجینه های وسیعی از تاریخ دوران اشکانی و ساسانی است.

 

برخی تاریخ شناسان معتقدند که  شهر  گور از دوران هخامنشیان وجود داشته است. در آنزمان شهری بوده با حصارهای محکم که پیرامون آن را حندقی عظیم ساخته بودند، به طوری که حتی  اسکندر نتوانست وارد آن شود. پس دستور داد که مسیر رودخانه‌ای را به سمت شهر بگردانند به سمت شهر بگردانند و آن را در آب غرق کنند. بعدها اردشیر بابکان بنایی تازه در این شهر ساخت. این بار مهندسان وقت آب را از آن منطقه خارج کردند و  بر زمین خشک، شهر جدید گور را ساختند.

 

متاسفانه محوطه های تاریخی شهر گور از مدت ها قبل به دلیل بی توجهی مسئولین دولتی مورد هجوم شهرسازی های بی رویه و گسترش مناطق کشاورزی حساب نشده قرار گرفته و محوطه های تاریخی، به ويژه دوره ی ساسانی آن را در خطر جدی قرار داده است.

اکنون آن طور که ایرج محمدی به خبرنگار خبرگزاری میراث فرهنگی گفته:«جداره بیرونی خندق دور شهر آسیب جدی دیده است و اگر اقدامی صورت نگیرد به طور کامل تخریب خواهد شد.»

البته هنوز روشن نیست که چه کسانی در حال کندن چاه هستند و چرا گسترش مناطق کشاورزی و شهری را درست روی مناطق تاریخی انجام می دهند. آیا این نوع اقدامات به اصطلاح عمرانی از ناآگاهی و یا سودجویی است و یا باز هم به منظور پوششی می باشد برای ویران کردن بناهای تاریخی قبل از اسلام و به غارت رفتن اشیایی که در این بناها خفته است.

 9 ژانویه

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com