Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه

 

 بافت تاریخی یزد و مشکلات ثبت آن در فهرست جهانی

از: رضا کمالی

امروز محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار ان گفت که: «امسال قصد داریم کار تدوین پرونده‌ی بافت تاریخی  یزد را آغاز کنیم، اما قول نمی‌دهیم چه اتفاقی رخ دهد. نخست باید یزد را به یک استاندارد خاص برسانیم تا بتوانیم بحث ثبت جهانی آن را آغاز کنیم.»

این گفته به این معنی است که اگر اتفاقی نیفتد (که معلوم نیست چه اتفاقی!) و اگر بتوانند یزد را به استانداردی خاص برسانند، ممکن است آن را برای ثبت در فهرست میراث جهانی بفرستند. این گفته های مبهم نشان می دهد که مشکلات زیادی برای به ثبت رساندن بافت تاریخی یزد وجود دارد از جمله معلوم نیست ویرانی هایی که در چندین سال گذشته به عمد در این بافت تاریخی انجام شده تا چه اندازه به اهمیت آن لطمه زده است.

 یزد که که به عنوان اولین شهر خشتی جهان شناخته است به دلیل جایگاهی که در نزد زرتشتیان دارد هیچوقت مورد توجه مسئولین جمهوری اسلامی نبوده و تنها کاری که در این شهر انجام شده ساختن تعداد زیادی مسجد و تکیه و حسینیه است و گسترش امامزاده های شناخته و ناشناخته است. آخرین اقدامی که در این شهر انجام شد تخریب بخشی از بافت تاریخی یزد بود برای گسترش محوطه های اطراف امامزاده جعفر که با وجود اعتراض های شدید مردمی گوش شنوایی پیدا نشد.
 

برخی از مطالبی که در ارتباط با ویرانی های بافت تاریخی یزد بوده است

http://archive.savepasargad.com/2013/2013-June/eteraz-danshjoyan-yazd.htm

http://archive.savepasargad.com/New-050508/05.Destruction-News/Destruction-Pages/baft%20e%20tarikhi%20yazd.htm
http://archive.savepasargad.com/aa.from%20091806/June/yazd%20takhrib%20mishavad.htm

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com