Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

دولت به عنوان اولین آلاینده باید مورد تعقیب قرار گیرد

 

محمد علی دادخواه، پژوهشگر حقوق بین الملل با اشاره به نامه جمعی از شخصیت های فرهنگی و هنری به معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: از یاد نبریم که در روزگار ما محیط زیست همچون زندگی انسان دارای اهمیت و اعتبار است و به دلیل فن آوری گسترده و بی لجامی که سایه افکنده و همچنین حرص عظیم و بی پایان در به کارگیری و مصرف سوخت ها و دیگر آلاینده ها ما را به یک خط نهایی یعنی سقوط حتمی رهنمون می کند که برای جلوگیری از آن یک بسیج همگانی نیاز است.

وی در گفتگو با سایت زندگی سالم افزود: این بسیج به گونه ای است که همه جای ایران سرای من است؛ چو نیک و بدش از برای من است، فرق نمی کند که اصفهان یا سیستان و یا جای دیگری باشد و همه خطه ایران باید یک صدا در جهت این مهم اقدام کنند زیرا فرایند نهایی آن مرگ است وگرنه رخوت، سستی و غم زدگی همه ناشی از محیط زیست ناسالم است.

این دوستدار میراث طبیعی و میراث فرهنگی بین الملل با بیان این که این اقدامی که انجام شده ارجمند است، تصریح کرد: باید از همه نیروها در سراسر سرزمین ایران استمداد کرد زیرا یک بسیج عمومی این دشواری را از سر راه برمی دارد و حرکتی که شکل گرفته است را همدلی می نامیم؛ همانطور که مولوی می گوید همدلی از هم زبانی بهتر است و باید در درون خود معتقد به یک گام اساسی برای حفظ محیط زیست باشیم.

باید از همه نیروهای کشور برای حفظ محیط زیست استمداد کرد
دادخواه تاکید کرد: فرایند واکنش به محیط زیست یک بروز ظاهری است که همدلی و همکاری را به وجود می آورد. حقوق عمومی نیز از ما می خواهد که از نیروهای دولت بخواهیم که نسبت به این مهم، اقدام اساسی کنند و تکلیف دولت این است که نسبت به جامعه پاسخگو باشد.

این پژوهشگر حقوق بین الملل اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به صنعتی شدن همه شهرها و فرایند لجام گسیخته کثرت صنعتی شدن و همچنین این که اکنون بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها فیلتر تصفیه ندارند، دولت به عنوان اولین آلاینده باید مورد تعقیب قرار گیرد. دولت جمهوری اسلامی ایران بایستی نسبت به تولید و واردات خودروهای غیر آلاینده، رعایت مکان یابی درست پالایشگاه ها و کارخانه های دولتی و حذف آلایندگی آنها توجه داشته باشد؛ در غیر این صورت و از این منظر، دولت خود باید مورد تعقیب قرار بگیرد.

دادخواه اظهار داشت: بنابراین باید مردم را آگاه کنیم که در چه خط مشیی گام بردارند و به آن ها در خصوص این که آلایندگی فاجعه بار کنونی محیط زیست برای نسل آینده چه عواقبی از حیث تاثیرات ژنتیکی می تواند داشته باشد، اطلاع رسانی درست و شفاف انجام دهیم و باید مردم را برای این کار بزرگ آماده کرد.

از: زندگی سالم

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com