Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 


قلعه «موران» رامیان، از دوره ی اشکانیان

 

آثار باستانی استان گلستان زیر تیغ حفاران غیر مجاز

از: رضا کمالی

اخیرا خبرگزاری دولتی مهر خبر داده است که « تپه باستانی دیگ سید، از توابع شهر خان ببین شهرستان رامیان واقع دراستان گلستان است به وسیله ی «متخلفان آثار فرهنگی با بیل مکانیکی تخریب شده ولی باهوشیاری بموقع و حضور نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان آزادشهر و رامیان و همکاری نیروی انتظامی شهر خان ببین،  این اثر تاریخی از تخریب 100 درصد نجات یافت، و پرونده تحویل دستگاه قضایی شد»در همین گزارش آمده است: «این تپه باستانی حدود یک هکتار وسعت دارد و سطح تخریب صورت گرفته در این مکان تاریخی 100 در 40 متر است. ... این تپه تاریخی دارای سفالینه های قرمز و خاکستری است که  بیش از سه هزار و 500 سال قدمت دارند، همچنین آثاری از سطح تخریب شده تپه باستانی کشف شد که نشان دهنده قدمت این تپه تاریخی است.

تپه دیگ سید رامیان

از سویی دیگر یکی از کوشندگان میراث فرهنگی از قول شاهدان عینی برای ما نوشته است

که مدت ها رفت و آمد افرادی را که  وسایل مختلفی از جمله بولدوزر و بیل های الکترونیکی و وسایل دیگری همراه داشتند در این منطقه دیده اند. آن ها همین طور گفته اند که بارها به سازمان میراث فرهنگی استان و مقامات انتظامی اطلاع داده اند ولی پس از تخریب کامل بخشی از منطقه تازه ماموران حضور پیدا کرده اند.

این کوشنده ی میراث فرهنگی که مایل نیست نامش گفته شود همچنین به نقل از شاهدان عینی مدعی است که حفاران غیرمجاز در روزهای قبل از ورود ماموران به منطقه اشیای زیادی را بسته بندی کرده و از آنجا برده اند

آثار به جا مانده از دستبرد حفاران غیرمجاز در «تپه دیگ سید» رامیان

باید توجه داشت که قلعه موران در شهرستان رامیان پایتخت دوم اشکانیان بوده‌است و گفته می شود که محوطه های زیادی در این شهرستان وجود دارد که آثار با ارزشی از دوران هخامنشی و اشکانیان را در خود جای داده است. تپه باستانی دیگ سید نیز از جمله این محوطه ها است.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com