Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

جمهوری آذربایجان کاشی های چندصدساله ی شعرهای پارسی نظامی را نابود کرد

نامه نجفی به یونسکو در این مورد

از: رضا کمالی

جمهوری آذربایجان که از مدت ها قبل نظامی گنجوی را شاعر آذربایجانی خوانده، اخیر دست به تخریب کاشی های چند صد ساله آرامگاه او زده است. بر این کاشی ها اشعار پارسی این شاعر ایرانی نقش بسته بود.

تخریب ابن کاشی ها ظاهرا به بهانه تعمیر آرامگاه این شاعر انجام گرفته اما هیچ برنامه‌ای برای نصب مجدد این کاشی ها در نظر گرفته نشده است

مدتی قبل نیز بکی از بنیادهای این کشور، به نام حیدر علی اف، با پرداخت 110 هزار یورو به شهرداری رم، مجسمه نظامی را به عنوان شاعر آذربایجانی در یکی از میدان های شهر ایتالیا نصب کرد.

پس از سکوت چندین ساله دولت ایران در ارتباط با این اعمال روز گذشته رییس تازه سازمان میراث فرهنگی محمدعلی نجفی نامه ای به یونسکو فرستاده و نسبت به نابودی کاشی های آرامگاه نظامی از یونسکو تقاضای رسیدگی کرده است.

در زیر خبر این اقدام نجفی را به نقل از ایسنا می خوانید:

نامه نجفی به یونسکو در اعتراض به پارسی زدایی کشور آذربایجان

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نامه‌ای به مدیرکل یونسکو، با اشاره به از بین بردن کاشی‌های چندصد ساله‌ی پارسی‌زبان مقبره‌ی نظامی نسبت به سیاست پارسی‌زدایی کشور جمهوری آذربایجان اعتراض کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی - معاون رییس‌جمهور - در نامه‌ای به ایرنا بوکوا - مدیرکل یونسکو -، آورده است: «سیاست پارسی‌زدایی کشور آذربایجان چند سالی است که گریبان تاریخ ادبیات و مشاهیر به نام ایرانی را گرفته است و جدیدترین نمونه‌ی آن هم حذف اشعار فارسی نظامی گنجوی از مقبره‌ی او در آذربایجان است

رییس سازمان میراث فرهنگی در ادامه، از بین بردن کاشی‌های چندصد ساله به زبان پارسی مقبره‌ی نظامی را که به منزله‌ی دلیل و برهانی قاطع بر هویت اصیل بنای تاریخی مقبره‌ی این شاعر بزرگ پارسی‌گو است، اقدامی غیرقابل درک توصیف و تصریح کرده است: «این اقدام به مثابه رویکردی غیرفرهنگی و بدون توجه به تقارب فرهنگی است

او با تأکید بر این‌که از بین بردن کاشی‌های چندصد ساله به زبان پارسی مقبره‌ی نظامی به هیچ‌وجه نمی‌تواند روح حاکم بر هویت و جایگاه اصیل این شخصیت را مخدوش کند، مراتب اعتراض خود را به این اقدام کشور آذربایجان ابراز داشته و تأکید کرده است: «درخواست ما از یونسکو به‌عنوان متولی اصلی امور فرهنگی در عرصه‌ی بین‌المللی، اقدام فوری نسبت به توقف این عمل غیرفرهنگی و برگرداندن آن به شکل اولیه است.

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com