Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

يپوند به  صفحه اصلی 

شگفتا به این همه همگامی با طبیعت

از: دکتر تورج پارسی

www.savepasargad.com

 

سال شمار خورشیدی امروزی ما که میراث پنج هزار ساله تقویم نیاکانی را پشت سر دارد دقیق ترین تقویم دنیاست . بنا بر پژوهش دکتر ملک پور استاد دانشگاه تهران «در جريان مطالعات به اين نتيجه رسيديم كه تقويم شمسى هر هزارسال، فقط نه ثانيه با تقويم طبيعت اختلاف دارد. به عبارتى در هر ده ميليون سال ما با تقويم طبيعت، تنها يك روز اختلاف داريم.  در حالی که  در تقويم ميلادى هر دو هزار و پانسدسال يك روز با تقويم طبيعت اختلاف وجوددارد.»

پس سال تحویل با حساب دقیق سامان یافته و آن لحظه ای دقیق است که شب و روز باهم برابر می شوند که در زبان انگلیسی

 Vernal Equinox

و در سوئدی

 Vårdagjämninge

گفته می شود.

و همان نقطه آغازسال تازه است " نوروز " که همراه با گام بهاری است . این چنین آیینی است که در پیشواز از این لحظه بهاری که نوروزش نامیده ایم درسى سد  وشستمين روز سال يا پنجه آخر سال  همسپت مدم    Hamaspatmadam

  بر بام خانه يا درون سرا آتش افروخته تا هم خوش آمدى به فروهرهاى دودمان باشد و هم مقدمه اي گردد بر آيين های نوروزي . اىن آيين را فروردگان يا جشن سوري  هم مي ناميدند .ناگفته نماناد که در ميان مردم هند و اروپايي افروختن آتش در جشن ها سابقه ا ی بس كهن دارد .

واژه اوستایی همسپت مدم   به معنای برابر شدن شب و روز یا اعتدال بهاری یا نقطه اعتدالین است که در فرهنگ زبانی مردم به " سال تحویل " یا لحظه  تحویل سال نامدارست . در آخرین روز پنجه یعنی روز وهشوایشت که روز سی سد و شست پنجم سال کهنه است ، این لحظه ی فرخنده که تپش قلب مان با تیک تاک ساعت هم صدا و هم گام می شود فرا می رسد . البته زمان نقطه اعتدال بهاری یا برابر شدن شب و روز بستگی دارد که در کدامین سوی دنیا باشنده هستیم مثلا امسال در تهران  روز چهارشنبه ساعت چهارده و سی و یک دقیقه و پنجاه و شش ثانیه است و در لوس آنجلس روز چهارشنبه ساعت چهار یک دقیقه و پنجاه شش ثانیه بامداد است .

سر انجام باید به کهن سالی نوروز گفته ی زنده یاد انجوی شیرازی را با صدایی رسا فریاد کرد :

تاریخ نبود که نوروز بود !

نوروز نگهبان تو و خانه ى مادری و پدرى است  تو نيز در راستاى جاودانگيش بكوش !

به خجستگی نوروز

گیتی را نیرو باد ،

 نرم گفتاری گیتی را باد

پیروزی گیتی را باد ،

 فراوانی گیتی را باد

آبادانی گیتی را باد .

www.savepasargad.com

کميته بين المللی نجات پاسارگاد