Save  Pasargad Committee

Link to English Section

 

حراج خاک خوب ایران کار کیست؟

مطلب زیر گزارش کوتاه و تکان دهنده ای است از  فروش خاک خوب و مرغوب ایران به شیخ نشین های اطراف خلیج فارس. پنج شش سال است که این خبر از منابع مختلفی  برای ما فرستاده شده است. و گزارش شرق، که یک نشریه رسمی در ایران است، نشان می دهد که نه تنها این خرید و فروش همچنان ادامه دارد بلکه روشن است که این نوع به اصطلاح «صادرات» اگر کار دولت جمهوری اسلامی نباشد به طور قطع نمی تواند بدون اطلاع مسئولین دولتی باشد.

امیدواریم که مردم و وکلای دلسوز،  این ماجرا را تعقیب کنند، زیرا چنین اقدامی به طور قطع علاوه بر این که نوعی چپاول داشته های مردم  است، از نظر قانونی نیز جرم شناخته می شود به خصوص که چنین خرید و فروشی  تخریب میراث طبیعی و محیط زیست منطقه را نیز به دنبال خواهد داشت.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

حراج خاک ایران برای ساختن پالم آیلند

به گزارش نشریه شرق، مرغوب‌ترین خاک ایران روانه جنوب خلیج فارس می‌شود تا جزایری به مساحت پنجاه کیلومتر مربع به اسم جزایر النخیل موسوم به ،پالم آیلند، ساخته شود، که هم تهدیدی برای محیط‌زیست خلیج‌فارس است و هم خواسته یا ناخواسته تیشه بر ریشه معادن و منابع ایران می‌زند. عمق فاجعه زمانی مشخص می‌شود که بدانیم تنها جزیره نخلی جمیرا نیاز به بیش از پنجاه‌ میلیون مترمکعب خاک برای به سطح آب رساندن این سازه دارد. عرب‌ها با پول، بسیار کمی خاک مرغوب ایران را خریدند! خاکی که برای تشکیل مجدد یک سانتیمتر از آن هفتصد‌ سال زمان نیاز است. این خاک را تریلی‌تریلی و کشتی‌کشتی تحویل و تقدیم کشورهای عربی می‌کنیم و اسمش را گذاشتیم صادرات غیرنفتی.

گزارشگر این روزنامه، فرزانه طهرانی، سپس توضیح داده قدیم‌ها خاکی بود که به آن گل سرشوی می‌گفتند و خواصی مشابه صابون داشت و برای شست‌وشو استفاده می‌شد. امروز به این خاک بنتونیت می‌گویند که اگر یک مشت از آن را داخل یک لیترآب بریزید حجیم می‌شود و بعد از خشک شدن از بتون هم محکم‌تراست. معادن خاک بنتونیت در خراسان جنوبی وجود دارد که مرغوب‌ترین خاک آن سفید رنگ است و عمری هزار ساله دارد.

در انتهای گزارش شرق آمده است: عرب‌ها هر کیلو خاک بنتونیت را ده ‌هزار‌ تومان از ما می‌خرند اما همین خاک را پس از فناوری، هر کیلو تا هفتصد ‌هزار‌ تومان به فروش می‌رسانند. سالانه صدها هزار تن از این خاک مرغوب چه به‌طور رسمی و چه قاچاق به کشور امارات صادر می‌شود. اگرچه این خاک مناسب برای چاه‌های نفت است اما حقیقت تلخ این است که امارات از آن برای ساخت جزایر مصنوعی استفاده می‌کند

www.savepasargad.com

کميته بين المللی نجات پاسارگاد