Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به خانه  

 

دکتر دادخواه: منافع ملی در طرح متروی اصفهان رعایت نشده است

 

 

 

 

 

 

 

محمد علی دادخواه، حقوقدان میراث فرهنگی با اشاره به برخی اظهارنظرها در رابطه با آغاز به کار متروی اصفهان گفت: با توجه به نظر باستان شناسان و رعایت حقوق بشر، مترو بدون رعایت مسایل و منافع ملی از خیابان چهارباغ عبور کرده است؛ به طوری که کارشناسان منتخب دادگستری اعلام کرده اند که در قسمت شرقی خیابان چهارباغ کاشی های مدرسه چهارباغ از جای خود تغییر کرده است؛ لذا منافع ملی در این طرح رعایت نشده است.

وی افزود: با توجه به ماده 27 اعلامیه جهانی حقوق بشر، این حق هر انسانی است که در خصوص حفظ میراث فرهنگی که میراث بشری محسوب می شود اعلام جرم کند.

این دوستدار میراث طبیعی و میراث فرهنگی بین الملل در رابطه با پرونده مترو اصفهان بیان داشت: پرونده متروی اصفهان هم اکنون در دادسرای رسیدگی به تخلفات کارکنان دولت در تهران مورد رسیدگی است و در مجموع باید اعلام کرد مدیران متخلف از طرح و نقشه نخستی که برای مترو اعلام شده بود و باید از خیابان شمس آبادی عبور می کرد تخطی کرده اند و از این رهگذر به منافع ملی ایران و میراث فرهنگی بشری و حتی بر بودجه کشور خسارت غیر قابل جبرانی زده اند.

مسوولان مترو از طرح اصلی مترو تخطی کرده اند
دادخواه تصریح کرد: در یک جمع بندی کلی مترو باید از خیابان شمس آبادی که کارشناسان در طرح نخست اعلام کرده بودند، عبور کند تا آسیبی برای سی و سه پل، مدرسه چهارباغ، کاخ هشت بهشت و دیگر آثار تاریخی که در حریم خیابان چهارباغ- نخستین خیابان سه سویه جهان، قرار دارند به بار نیاید.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری باید از داستان برج جهان نما پند بگیرند و پیش از آنکه پرونده مترو نیز در مجامع بین المللی مطرح شود مبادرت به اصلاح کار خود کنند.

از: زندگی سالم

 

بیانیه بنیاد میراث پاساردگاد که در 11 دسامبر و در همین ارتباط منتشر شده است

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com