Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به صفحه اصل

خرید سبزه مصنوعی از چین برای «سیزده به در» سال بعد

از: سپهر سلیمی

www.savepasargad.com

گره زدن سبزه رسم خرافی است که آسیب های فراوانی به محیط زیست وارد می کند. دو کارشناس ضمن بیان این مساله، در گفتگو با خبرنگاران توضیحاتی بیان کردند.

یک کارشناس محیط زیست گفت: گره زدن سبزه اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی بر جای می گذارد، بطوریکه در بررسی های انجام شده مشخص شده سی و هفت درصد از حیات وحش کشور در اثر گیر کردن پایشان با این سبزه ها به زمین خوردند و متاسفانه  چهل و شش درصد آنها در این حادثه کشته شده اند. وی افزود: گره زدن سبزه باعث خشک شدن آنها نیز می شود که همین مساله باعث شده است سال گذشته بیست و شش درصد پوشش گیاهی کشور با آسیب مواجه شود.

این کارشناس محیط زیست، افزایش جمعیت را یکی دیگر از معایب گره زدن سبزه بر شمرد و گفت: در بررسی های میدانی انجام شده معلوم شده بیست و هشت درصد افرادی که سبزه گره زده اند در کمتر از یازده  ماه ازدواج کرده و بچه دار شده اند که خود این مساله یکی از دلایل افزایش جمعیت می باشد و از آنجا که جمعیت زیاد یکی از مشکلات محیط زیست است از اینرو به هموطنان توصیه می شود سبزه گره نزنند.

وی گفت: با توجه به این مسائل و مشکلات ایجاد شده توسط سبزه های گره زده شده، سال گذشته با تشکیل ستادی در این سازمان با استفاده از نیروهای مردمی و نیروهای ستادی اقدام به باز کردن گره سبزه ها نموده ایم که این مساله بار مالی فراوانی برای سازمان داشته است و امسال به دلیل کسری بودجه قادر به انجام این کار نیستیم.

در همین حال یک مقام فرهنگی ضمن مخالفت با گره زدن سبزه آنرا یک رسم خرافاتی دانست که باید حذف شود. وی گفت: گره زدن سبزه مثل چهارشنبه سوری از رسوم خرافی است که باید حذف شود و بررسی های ما نشان داده این رسم ریشه در گره زدن کروات دارد و شباهت های غیر قابل انکاری بین گره کروات و گره سبزه وجود دارد و برداشت ما این است که دشمنان قصد دارند با ترویج این رسم، زمینه رواج گره کروات را در بین جوانان بوجود آورند. وی همچنین اختلاط جوانان در روز طبیعت را باعث اشکال دانست و گفت باید از ورود افراد مجرد در تفرجگاه ها جلوگیری کرد.

این مقام فرهنگی در ادامه افزود: هر گونه ایجاد گره و مشکل در امور مردم کاری نادرست است که باید به شدت با آن مقابله کرد و ما به عنوان خدمتگذاران مردم وظیفه داریم هر گره ای را باز کنیم. وی ادامه داد: با توجه به رنگ سبز سبزه ها، اسنادی در خصوص مسائل سیاسی و حمایت های استکبار از این مساله وجود دارد که بزودی از طریق رسانه ها افشا خواهد شد.

این مقام فرهنگی افزود: با رایزنی هایی که با کشور چین انجام شده است قرار است در ازای صادرات نفت کشور مقدار قابل توجهی سبزه مصنوعی چینی وارد کشور شود تا مردم آنها را گره بزنند تا از این طریق بخش قابل توجهی از مشکلات محیط زیست کشور حل شود.

13 نوروز 1392

 

www.savepasargad.com

کميته بين المللی نجات پاسارگاد