Save  Pasargad Committee

 

Link to English Section

پيوند به صفحه اصل

 

 

برنامه تلویزیونی «ایران - میراث آتش» در برنامه شبکه دو آلمان

 

چندی پیش برنامه ای در تلویزیون شبکه دوم آلمان پخش شده، که در آن با توجه به اسناد و مدارک به دست آمده از لوحه های گلی (یا آرشیو دوران هخامنشی)  تخت جمشید، و نامه های بازمانده از شرقشناسان آلمانی که تخت جمشید را کاوش کرده اند، نشان می دهد که ایرانی ها برخلاف گفته های تاریخ نگاران یونانی مردمانی متمدن و برای زمان خودشان پیشرفته بوده اند.

با سپاس فراوان از پژوهشگر ارجمند، آقای ضياء فتح راضی، که خبر این برنامه و ترجمه ی کوتاهی از آن چه را که  در این برنامه گذشته در اختیار ما قرار داده اند.

                                     کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

    گزارشی از شبکه دوم تلویزیون آلمان (ZDF) دربارۀ چگونگی کشف گِل نوشته ها و لوحه سنگ بنای زرین داریوش در تخت جمشید

شبکه ی دوم تلویزیون آلمان در فیلمی اولین امپراتوری دنیا وداستان کشف این مدارک بی نظیر را به تصویر کشیده است.

    (ارنست هرتسفلد) شرق شناس مشهور آلمانی که در سال 1929 در بیستون مشغول بررسی متن های آنجا بوده است، در دیداری که با وزیر دربار دارد پیشنهاد می کند که دولت انحصار کاوش های تاریخی را که در دست فرانسوی ها بوده فسخ کند و به دیگر کشورها از جمله آلمان هم اجازه دهد که در این کار سهمی داشته باشند. به او پیشنهاد می شود که اگر بتواند پشتیبانی مالی از منبعی را پیدا کند می تواند در تخت جمشید مشغول حفاری شود. هرتسفلد که می تواند پشتیبانی یک سازمان آمریکائی را جلب کند باتفاق آسیستانش (فردریش کرِفتر) که آرشیتکت جوانیست و چند نفر دیگر آلمانی و آمریکائی وارد به تخت جمشید که دیواره های آن زیر تل هائی از خاک پنهان بوده می شوند. آنها علاوه بر بازکردن روی دیواره ها موفق می شوند در درون یک اتاقی که ریر باروی خراب شده ای پنهان بوده متجاوز از سی هزار لوح خاک رسی را که در اثر حرارت بسیار زیاد حریق تخت جمشید پخته و تبدیل به سفال شده اند، کشف کنند.              هرتسفلد که در واقع یک ژنی شرق شناس و آشنا به تمام زبانهای منطقه است این لوح ها را بعنوان شاهد تاریخی ساختمان تخت جمشید شناسائی می کند. این لوحه ها از سال 1933 بوسیله شرق شناسان آمریکائی بازخوانی می شوند و تا کنون دو کتاب از مندرجات آنها چاپ شده و پروفسور (ماری کوخ) آلمانی در بین مطالعۀ آنها خانواده ای را پیدامی کند که بچه ای هم داشته اند و گویا خانم خانواده هم که در کارگاهی مشغول کار بوده، بعلت تبحرش بیشتر از شوهر مزد می گرفته است. این اسناد برای اولین بار ثابت می کنند که ایرانی ها برخلاف ادعاهای مورخین بونانی مثل هرودوت، وحشی نبوده اند.

    فیلم در دنباله از سختی های هرتسفلد می گوید که نازی ها تیتر پروفسوری را از او می گیرند و او عازم آلمان می شود تا بلکه بتواند موضوع را حل کند. در غیاب او آسیستانش  (کرِفتِر) که قبلا  متوجه سوراخی در کنار دیواره ی تخت جمشید شده بوده اقدام به حفاری آن می کند و در داخل آن حفره لوح زرین سنگ بنا را کشف می کند.  او تمام اتفاقات دوران حفاری را درکتابچه ی خاطراتش نوشته است که حال در اختیار پسرش می باشد و این فیلم نیز بیشر بر اساس مطالب آن کتابچه تهیه شده است.  این برنامه را می توان در سایت شبکه ی دوم تلویزیون آلمان (www.zdf.de) زیر عنوان (Persien- Die Erbschaft des Feuers) ایران – ارثیۀ آتش – مقصود مدارکی است که آتش آنها را حفظ کرده و پس از بیش از یک هزاره بدست ایرانی ها سپرده - پیدا کرد و یا:

http://www.zdf.de/ZDFmediathek/beitrag/video/1469678/Persien---Die-Erbschaft-des-Feuers#/beitrag/video/1469678/Persien---Die-Erbschaft-des-Feuers

    چندی پیش عده ای می خواستند دانشگاه شیکاگو را مجبور کنند که این لوحه ها را حراج کرده و حاصل آنرا به ضرر دیده های بیروت بدهند که خوشبختانه موفق نشدند. در ضمن آقای دکتر ارفعی که خود مدتها در شیکاگو در خواندن لوحه ها شرکت داشته کتاب بسیار با ارزشی با عکس، متن و ترجمۀ آنهائی که به ایران برگردانده شده و در موزۀ ملی هستند، به چاپ رسانده است. لوحۀ زرین نیز که به قول ZDF باارزش ترین دارائی ایران است، در موزۀ ملی نگه داری میشود.   اشاره ای هم شده به کاوش های یک گروه استرالیائی که در حال حاضر مشغول حفاری هستند بقول خانم رئیس گروه اثری از بربریت ندیده اند!  و بقول تهیه کننده اگر واقعا و بطور جدی این اکتشافات را دنبال کنند شاید صدها محل و قصر که در ایران وجود دارد پیدا کنند که کشف آنها شاید بیشتر از زمان سلطنت هخامنشیان وفت لازم داشته باشد.

www.savepasargad.com

کميته بين المللی نجات پاسارگاد