International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

خانه ی ثبت ملی شده ی ملکه قاجاری بی سرپرست و در حال تخریب است

 

به گزارش خبرگزاری دولتی فارس خانه تاریخی انیس الدوله ملکه قاجاری (همسر ناصرالدینشاه )، ثبت شده در فهرست آثار ملی به شماره 10430 در حال تخریب است. این خانه که پس از مرگ انیس الدوله به وسیله ی ورثه آن به فروش رسید،   در زمان سلطنت رضاشاه تبدیل به مدرسه شد. در سال  1330   مدرسه تخلیه  و به شخصی به نام نادر اصفهانی فروخته شد و در دهه پنجاه در اختیار اتحادیه گوشت فروشان و تهیه و فروش گوشت تهران قرار گرفت.

اتحادیه گوشت فروشان که اکنون مالک این بنا است، حاضر نیست که این بنا را ترک کرده یا از آن نگاهداری و مراقبت کند. علی اصغر ملکی رییس این اتحادیه می گوید که: برای ما سخت است که تغییراتی در این بنا بدهیم چون باید زیر نظر میراث فرهنگی باشد. گذشته از این ما بودجه ای برای مرمت نداریم تازه میراث فرهنگی از ما بودجه هم می خواهد»  اتحادیه حاضر است این مکان را به سازمان میراث فرهنگی بفروشد تا بتواند با پول آن بنای دیگری برای خود بخرد و سازمان میراث فرهنگی هم حاضر به خرید آن نیست.

و به این ترتیب این خانه ی دوران قاجار عملا بی سرپرست مانده و امکان هر دم فرو ریختن آن زیاد است. همانطور که هم اکنون تکه هایی از سقف اتاق های این خانه ریزش کرده است.

 

 

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com