International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصل

 بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان بر شما شاد باد 1390 خورشید ـ 2551 پاسارگادی ـ 2012 میلادی

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد

  به بهترين های سال 

به آن ها که نگاهدارنده و نگاهبان ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين هستند

Pasargad Heritage Foundation Presents

The Nowrooz Award, On March 21, 2012

For their vision and efforts to preserve the national, cultural, historical,

and natural heritage of Iranians that also belongs to all humanity

On March 21, 2012

ویدا فرهودی

بهترین هنرمند سال 1390

ادبیات

 

The personality of the year 1390, in the field of "Poetic Patriotic Creations

 

 

ویدا فرهودی، شاعر، نقاش، و مترجم، به خاطر تلاش هایش در زمینه ادبیات و شعر در سال های اخیر و به خاطر  انتشار کتاب «بر بال غزل ...» در سال 1390 و به ویژه به خاطر انتشار شعرهای ملی ـ انساندوستانه اش به عنوان بهترین شاعر 1390 برگزیده می شود.

در دو سه سال اخیر که از یک سو نقض حقوق بشر در ایران تهدیدهای فیزیکی و روانی برای مردم بوجود آورده ، و از سویی دیگر به خاطر فضای بسته ای که ادبیات و فرهنگ غیردولتی ایرانزمین را گرفتار کرده، هوشیارانه، درهای شعر خود را به روی حس هایی ملی و انسانی گشوده است.

این حس ها عاشقانه هایی بوجود آورده که به دور از هر شعار و تعصبی سرشار از مهر به مردم و وطن شاعر است

خانم ویدا فرهودی علاوه بر کارهای ادبی، همیشه نسبت به میراث فرهنگی و بشری سرزمین مان، و همین طور میراث طبیعی و محیط زیست و حفظ آن ها دلسوز بوده و در لحظاتی که خطری متوجه این میراث بوده همراه و مدد دهنده کوشندگان این میراث ها بوده است

 

Vida Farhoudi, Persian poet, painter and translator, is selected as the personality of the year 1389, in the field of Poetic creations due to the publication of her new anthology of poetry which is a manifestation of her patriotic and humanistic attitudes. During the last three years, when the people of Iran have gone through a period of physical and mental torture, and in an atmosphere of censorship and anti-cultural maneuvers that has prevailing on her country, she has consciously opened the doors of her poetry to such emotions of patriotism and humanist attitudes that are void of any prejudice and fake sentimentalism. She also has shown a great interest towards cultural and natural heritage of her birthplace and has come to the help of our committee in many times of urgent need.

 

برای دیدن مطالب مربوط به خانم ویدا فرهودی>>>

 

 

 

 

 

 

شاهین نژاد

بهترين شخصیت سال 1390

 ميراث فرهنگی و تاريخی

 

The personality of the year 1390, in the field of “Cultural and Historical Heritage"

شاهین نژاد، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران  (هوستون ـ آمریکا)

به خاطر کوشش های مداوم او در شناخت هر چه بیشتر تاریخ ایران، به ويژه تاریخ دوره ی ساسانیان، که در شرایط کنونی ایران، از توجه درست و منصفانه محروم است

و به خاطر انتشار کتاب« نشیببی  دراز است پیش فراز، نگاهی دیگر به فروپاشی ایران ساسانی» در سال 1390

آقای شاهین نژاد با این که از نظر تخصصی در رشته ی نفت از اعضای علمی دانشگاه های فردوسی مشهد و دانشگاه آزاد تهران بود، و موفقیت های چشم گیری در این رشته به عنوان کارشناس ممتاز نفت در انگلستان و آمریکا داشته است اما همیشه، به موازات تخصص حرفه ای خود، به مطالعه ی تاریخ و فرهنگ ایران، استوره های ایرانی و متون کهن پهلوی و فارسی مشغول بوده است، که نتیجه ی آن انتشار مقالات مختلفی در این رشته و انتشار کتاب با ارزش«نشیبی دراز است پیش فراز»  1390 بوده است. 

این کتاب که در زمینۀ فروپاشی ایران ساسانی در برابر حملۀ اعراب مسلمان می باشد، از زمینه ای علمی و تاریخی مستند برخوردار بوده و، همچون چند کتاب ديگری که ظرف سه سال اخير از سوی چند تن ازپژوهشگران ایرانی و اروپایی در مورد دوره ساسانیان منتشر شده، سهم مهمی در شناخت اين دوره از تاریخ دارد؛ به خصوص در دوران حاضر که به دلایل سیاسی و نه علمی ـ تحقیاتی سعی می شود تا حمله اعراب به ایران را موجه جلوه داده و مقاومت های چند صد ساله مردمان ایران در مقابل این حمله را «استقبال و خوش آمدگویی» عنوان کنند.

آقای شاهین نژاد در حال حاضر مشغول پایان بردن  پژوهشی در باره « رویارویی و همزیستی خاور و باختر به نمایندگی ایران ساسانی و روم شرقی» می باشد که تز دوره دکترای او در دانشگاه «لِستر» انگلستان نیز هست

Shahin Nejad is selected as the personality of the year 1389, in the field of “Cultural and Historical Heritage”, for his ceaseless endeavors in the realm of Iranian historical studies, especially the upheavals of 6th century AD, when the Persian Empire was invaded by the newly-converts of Islam in Arabian peninsula - an endeavor that has culminated in his recently published book on this very subject, shedding new light on the dark aspects of such a monumental historical incident in which a mighty empire disintegrated at the steps of a bunch of primitive invaders.

برای دیدن مطالب مربوط به آقای شاهین نژاد >>>

دکتر مه لقا ملاح

بهترین شخصیت سال 1390

 محیط زیست و میراث طبیعی

 

he personality of the year 1390, for preservation of environment and natural heritage

خانم مه لقا ملاح کوشنده ی میراث طبیعی و محیط زیست، موسس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست. زنی که لقب «مادر محیط زیست ایران»  گرفته است،

ـ به خاطر چند دهه کوشش در جهت میراث طبیعی و محیط زیست ایران،

ـ به خاطر تاسیس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست.

ـ و به خاطر سرپرستی ترجمه و انتشار کتاب طراحی کشاورزی پایدار، در سال 1390

به عنوان بهترین شخصیت میراث طبیعی 1390 برگزیده می شود

 

خانم دکتر مه لقا ملاح، در جوانی تحصیلات خود را در رشته جامعه شناسی در دانشگاه سوربن فرانسه به اتمام رسانده و در بازگشت به وطن،  در دانشگاه تهران به کار مشغول شدند. ایشان به خاطر علاقه و توجهی که به محیط زیست و میراث طبیعی داشتند از سال  1352 وارد این حوزه شدند و تمام وقت و انرژی خود را در این راه گذاشتند.

 یکی از مهمترین کارهایی که خانم ملاح در ارتباط با حفظ محیط زیست ایران انجام داده اند، تاسیس یک نهاد مدنی مهم به نام «انجمن جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» است که در حال حاضر از فراگیرترین و فعالترین سازمانهای غیردولتی زیست محیطی در ایران است و تا کنون در 14 شهر شعبه دارد.

این بانوی خستگی ناپذیر محیط زیست ایران که کوشندگان محیط زیست به او لقب «مادر محیط زیست ایران» را داده اند،  همچنان در سن 95 سالگی حضوری چشمگیر در برنامه های زیست محیطی دارد. تازه ترین کار خانم ملاح ترجمه کتاب «طراحی کشاورزی پایدار» برای احیای زمین های کشاورزی و مقابله با بیابانزائی" است که به سرپرستی ایشان و با مشارکت اعضای جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست ترجمه و منتشر شده است.

 

Mahlagha Mallah is selected as the personality of the year 1389, in the field of “Natural Heritage and Environment” for her decades-old struggle to preserve the Iranian natural treasures; and especially for her establishment of “Women’s Society to Fight Against the Pollution of Environment”, as the most extensive and active NGO of its kind in Iran with its 14 chapters in Iranian cities; an endeavor that has won her the title of “The Mother of Iranian Environment”; and for her supervision of translation of the book  “PermaCulture” or “Planning for a Permanent Agriculture” which was published1n 1390.

 

 

برای دیدن مطالب مربوط به خانم دکتر مه لقا ملاح >>>

 

 

 

 

درباره ی جایزه نوروز و بهترین کوشندگان

«جایزه نوروز» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی به کسانی اعطا می شود که:

1ـ  به طور داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث های فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشيده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند.

2ـ و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند.

بنياد ميراث پاسارگاد، و کميته زير نظر آن (کميته ی نجات پاسارگاد)، کوشش می کند تا، بر اساس اهداف و خواسته هاي گسترده ي خود، که شامل نگاهبانی، نگاهداری و نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی، ملی و بشری ايرانزمين (اعم از فيزيکی يا غیرملموس)، از سويي و رويارويي صريح با تخريب های عمدی و غير عمدی موجود در ايران از سوي ديگر می شود، افراد برجسته ای را  انتخاب کند. (این افراد در ماه های آخر هر سال از سوی همراهان بنیاد و یا کوشندگان میراث فرهنگی و طبیعی به ما معرفی شده و کارهایشان مورد بررسی چند تن از مشاورین بنیاد قرار می گیرد  و در نهایت از میان آن ها چند تنی انتخاب می شوند).

دیپلم «جایزه نوروز» تقدیم می شود به حداکثر 3 شخصیت سال که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایشان بازدهی روشن و مشخص در پیشبرد میراث فرهنگی یا طبیعی و یا میراث غیرملموس سرزمین مان داشته است، تحت عنوان:

1ـ بهترين شخصیت سال در ميراث فرهنگی

2ـ بهترین  شخصيت سال  در محیط زيست و میراث طبيعی.

3ـ بهترین شخصیت سال در میراث غیرملموس

و  به:

ـ بهترین هنرمند سال (در رشته های مختلف) که تازه ترین کار، یا مجموع کارهایش در جهت پیشبرد فرهنگ و هنر ایران بوده باشد.

و به:

ـ بهترین نهاد مدنی،  سازمان و يا فردی که در شهر یا منطقه ی خود با هدف آگاهی سازی، نگاهبانی و نجات ميراث های فرهنگی يا طبيعی ايران تلاش کرده است.

 

طبيعی است که  این انتخاب ها هرگز به معناي ناديده گرفتن کوشش هاي ارزشمند ديگران نيست. ما فقط از ميان کسانی که، به طور مستقل، در زمينه هاي مربوط به نگاهبانی و نجات گنجينه هاي بشري، در طول يک سال گذشته و به گونه اي پيوسته  و بيشتر از ديگران کوشا بوده اند  اين انتخاب را انجام می دهيم.

لارم است در همين جا بهترين سپاس های خود را تقديم به شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و روزنامه نگارانی کنيم که همواره از همراهی ها، پشتيبانی ها، و ياری های به موقع آنان در روزهای مهم  و رويدادهای اساسی در ارتباط با ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين برخورداربوده ايم

نيز به کارمندان، کارشناسان، و باستانشناسان زحمتکش و کوشنده ی سازمان ميراث فرهنگی و سازمان محيط زيست که با همه ی بدعملی های مديران اين سازمان ها، و با همه ی فشارها، سانسور ها، و آزارهايي که بر آن ها وجود دارد  با همه ی توان شان برای نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی ايران تلاش می کنند درود فرستاده و عميق ترين سپاس های خود تقديمشان می کنيم.

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

 مسئول امور اجرایی  بنياد ميراث پاسارگاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com