International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

 

 برای دور شدن از ضد فرهنگ، باید کار فرهنگی انجام داد

کار فرهنگی و تاریخی یک بخش مهم از تلاش برای رسیدن به

 اهداف سیاسی و اجتماعی کشورما محسوب می شود.

 

گفتگوی کمیته بین المللی نجات پاسارگاد با:

عباس خرسندی

 

عباس خرسندی، تحصیلاتش در رشته اقتصاد است و سال هاست که به عنوان یک مبارز سیاسی در جنبش آزادی خواهانه ی ایران تلاش می کند. او در ایران دبیر کل حزب دموکرات ایران بود و، پس از گذراندن یک دوره ی زندان، بيش از یک سال است که از ایران خارج شده. خرسندی همچنین همکاری های قابل توجهی با دانشجویان مخالف حکومت داشته و یکی از دلایل بازداشت و زندانی شدنش همين همکاری ها بوده است. ایشان اکنون به عنوان عضو شورای همبستگی برای دموکراسی و حقوق بشر در خارج از ایران فعالیت دارد.  

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

کمیته بین المللی نجات: آقای خرسندی گرامی آیا شما به عنوان یک  کوشنده سیاسی،  حفظ و نگاهداری  از میراث فرهنگی و تاریخی و یا میراث طبیعی و محیط زیست را امری جدی می دانید؟

عباس خرسندی:  باید اذعان کنم که نه من که همه ما مسئول به روی کار آوردن حکومتی بوده ایم که تاریخ تخریب کشور ما را برایمان تکرار کرد، بنا براین باید بشدت نسبت به عواقبی که توسط این حکومت بوجود آمده مسئول بود و این مسئولیت متوجه همه ایرانیان است.

 

 کمیته بین المللی نجات: به نظر شما چه دلیلی دارد که زنان و مردان اهل سیاست  ما (در داخل و خارج از ایران) به مسایل میراث فرهنگی و محیط زیست و به طور کلی مسایل فرهنگی کمتر توجه دارند؟

عباس خرسندی:در مورد سیاسیون ایرانی بر اساس تجربه ای که در تاریخ داشته ایم همه بدنبال کسب قدرت سیاسی بوده اند و برای همین است که خیانت، پیشه و حرفه بخش هایی بنام اپوزیسیون شده است که بجز قدرت نمی اندیشند. هنوز گروه ها و افرادی درب دکان سیاست خود را با پرچم جمهوری اسلامی تزیین میکنند و هنوز عده ای شعار جمهوری دموکراتیک اسلامی سر میدهند. بنظرم کسانی بدنبال حفظ فرهنگ کشور خواهند بود که به حقوق حقه مردمان کشور می اندیشند و به جدایی دین از حکومت معتقدند، حاکمیت قانون ، سکولاریسم و ایران برای آنان مهم است، حتی کسانی که صدای ایران ایران ازسوی آنان قطع نمیشود اگر به شرایط اجتماعی و فرهنگی و حقوق مردمان کشور توجه نداشته باشند چیزی بجز فاشیسم از آنها بیرون نمیاید

 

کمیته بین المللی نجات:  کمیته بین المللی نجات:  فکر می کنید که فرهنگ ملی و فرهنگ سازی در  شرایط کنونی سرزمین مان تا چه اندازه می تواند بر بحران های موجود سیاسی واجتماعی ما اثر گذار باشد؟

عباس خرسندی: بحران فرهنگی کنونی محصول بحران سیاسی جمهوری اسلامی است خوشبنختانه در دو دهه اخیر شاهد تغییرات فرهنگی بسوی فرهنگ ملی و خانگی خود هستیم و باید برای دور شدن از ضد فرهنگ، کار فرهنگی و تاریخی که یک بخش مهم از تلاش برای رسیدن به اهداف سیاسی و اجتماعی کشورما محسوب میشود، صورت پذیرد.

 

کمیته بین المللی نجات: در مورد نامه ی سرگشاده ی اخیر بنیاد میراث پاسارگاد به افراد و سازمان های سیاسی چه فکر می کنید؟

عباس خرسندی:  نامه سرگشاده بسیار لازم و مفید بود و هشداری بوده و خواهد بود برای همه ایرانیان، تا همه جانبه نگر باشد و نه تک ساحتی.

 

کمیته بین المللی نجات: نظرتان در مورد دو ماده ی پیشنهادی حقوقدانان، در ارتباط با میراث فرهنگی و طبیعی، و  برای قانون اساسی آینده ایران چیست؟

 عباس خرسندی:دو ماده پیشنهادی بسیار بجا و مفید خواهد بود و وجود سازمان شما هم پشتوانه خوبی برای حمایت از دو مفاد طرح شده برای کشورو مردمان کشور ما خواهد بو

 

========

 نامه بنیاد میراث پاسارگاد به افراد و سازمان های سیاسی >>>

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد