International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

 

قانون اساسی آینده باید حفظ تاریخ و محیط زیست را اجباری کند

 

یک فرهنگ جدید، زندگی جدیدی را پدید می آورد

 که قابلیت حفظ ایران و تاریخ آن را خواهد داشت.

 

 

گفتگوی کمیته بین المللی نجات پاسارگاد با:

دکتر رضا حسین بر

 

کارشناس و مشاور امور مدیریت - سخنگوی جبهه مردم بلوچستان ـ رییس شورای هماهنگی شبکه سکولارهای سبز

 

کمیته بین المللی نجات: آقای حسین بر گرامی آیا شما به عنوان یک  کوشنده سیاسی، و کسی که در امر مدیریت تخصص دارد حفظ و نگاهداری  از میراث فرهنگی و تاریخی و یا میراث طبیعی و محیط زیست را امری جدی می دانید؟

دکتر رضا حسین بر: این ها سرنوشت ما را در گذشته نشان میدهند. نابودی انها نابودی ما در تاریخ است. اگر گذشته خود را خراب کنیم، آینده خود را خراب خواهیم کرد. در مورد محیط زیست، جایی باید باشد که امکان زیستن در آن باشد. خرابی محیط هایی مثل دریاچه ارومیه مساوی تبدیل کردن ایران به محلی است که در آن نتوان زیست.

ایرانیان بدون تاریخ و محیط زیست کجا باید زندگی کنند؟

 

 کمیته بین المللی نجات: به نظر شما چه دلیلی دارد که زنان و مردان اهل سیاست  ما (در داخل و خارج از ایران) به مسایل میراث فرهنگی و محیط زیست و به طور کلی مسایل فرهنگی کمتر توجه دارند؟

دکتر رضا حسین بر: آن ها اهمیت این گونه مسایل را درک نمی کنند. علتش بیگانگی آن ها از خود و تاریخ است. این ها نتیجه حضور مردمی در قدرت و مطبوعات است که به تخریب خود و مملکت خود مشغول اند. تا این فرهنگ ادامه دارد، خرابی مملکت ادامه خواهد داشت.

 

کمیته بین المللی نجات:  کمیته بین المللی نجات:  فکر می کنید که فرهنگ ملی و فرهنگ سازی در  شرایط کنونی سرزمین مان تا چه اندازه می تواند بر بحران های موجود سیاسی واجتماعی ما اثر گذار باشد؟

دکتر رضا حسین بر: ما باید ظرفیت ها و توانایی های جدیدی در خود و همه ایجاد کنیم تا بتوانیم همه سنت های مخرب را تغییر دهیم و ارزش های سازنده ای را معرفی کنیم که مبنای فرهنگ سازنده جدیدی باشد.

یک فرهنگ جدید، زندگی جدیدی را پدید می آورد که قابلیت حفظ ایران و تاریخ آن را خواهد داشت.

 

کمیته بین المللی نجات: در مورد نامه ی سرگشاده ی اخیر بنیاد میراث پاسارگاد به افراد و سازمان های سیاسی چه فکر می کنید؟

دکتر رضا حسین بر: نامه ای بسیار مهم است. بسیار خوب نوشته شده است. هر کس آن را بخواند شدیدا تحت تاثیر قرار می گیرد. بنظرم آنرا مجددا برای همه بفرستید.

 

 

کمیته بین المللی نجات: نظرتان در مورد دو ماده ی پیشنهادی حقوقدانان، در ارتباط با میراث فرهنگی و طبیعی، و  برای قانون اساسی آینده ایران چیست؟

دکتر رضا حسین بر: قانون اساسی آینده باید حفظ تاریخ و محیط زیست را اجباری کند. اما قانون تنها کافی نیست، باید فرهنگی را نهادینه کرد که هر شهروند یک نگهبان محیط زیست باشد و هر کس خود را مسوول حفظ تمام آثار تاریخی و سبز کردن تمام ایران بداند.

خداوندا! ایران را از دست ایرانیان چه گونه نجات خواهید داد؟

 

کمیته بین المللی نجات: با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

========

 نامه بنیاد میراث پاسارگاد به افراد و سازمان های سیاسی >>>

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد