International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

ز
 
يپوند به صفحه اصلی  سپتامبر 2011

 

 

در آستانه ی آغاز کار دادگاه عاملان تخریب آثار میراث فرهنگی اصفهان

وکیل پرونده قضایی متروی اصفهان خواستار توقف عملیات مترو شد

 

بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و همچنین رأی بازپرس اولين پرونده شكايت از متروی اصفهان در سال هزار و سیصد و هشتاد و پنج، حفر تونل مترو در حریم خیابان چهارباغ ممنوع شده است و بر این اساس هیچ فرد یا سازمانی نمی‌تواند در حریم این خیابان اقدام به حفر تونل و مقامی حق صدور مجوز برای این منظور را ندارد. با وجودی که عبور مترو از خیابان شمس‌آبادی اصفهان تصویب شده، قانون‌گریزی و سرپیچی مسئولان شورای شهر و قطار شهری اصفهان از این مصوبه شورای عالی ترافیک و رأی بازپرس اولين پرونده شكايت از متروی اصفهان نهایت دهن‌کجی به قانون بوده است. آن سو تر، با وجودی که از زمان آغاز پروژه متروی اصفهان تاکنون نزدیک به سه هزار ایرانی تبار در سرتاسر دنیا به خاطر عبور مترو از خیابان چهار باغ و سی و سه پل اعتراض خود را اعلام کردند اما متاسفانه تاکنون اقدامی محکم قانونی در زمینه جلوگیری از این پروژه نشده است. به گزارش پایگاه خبری زندگی سالم، بیستم شهریور ماه سال جاری دادگاه علنی متروی اصفهان در حالی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب تهران- دادسرای کارکنان دولت برگزار می‌شود که بر اساس پروتکل کنوانسیون بین المللی رم، هر گونه تخریب عمدی آثار باستانی و میراث فرهنگی در سراسر دنیا در حکم جنایات جنگی بوده و عاملین آن تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت. این در حالی است که شش سال گذشته و از زمان آغاز پروژه متروی اصفهان آسیب‌های جدی بر پیکره آثار باستانی اصفهان وارد شده است.
وکیل پرونده حقوقی متروی اصفهان و تخریب آثار میراث فرهنگی در این شهر در گفتگو با خبرنگار زندگی سالم ادامه داد: دادگاه رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در جریان پروژه متروی اصفهان در حالی در بیستم شهریور ماه و در دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت برگزار می شود که از زمان شروع پروژه مترو در شهر اصفهان، شهروندان و مدافعان میراث فرهنگی در ایران و سراسر دنیا شاهد خسارات غیر قابل جبرانی به میراث فرهنگی اصفهان و اقتصاد کشور در نتیجه تغییر مسیر عبور مترو و ورود تونل به حریم آثار میراث فرهنگی از جمله خیابان چهارباغ و سی و سه پل بوده اند.
محمد علی دادخواه گفت: من به روند رسیدگی به این پرونده در تهران امیدار هستم و امیدوارم قاضی و مستشران وی در این دادگاه به این که در اصفهان عمدا" آثار میراث فرهنگی و تاریخی در اثر عملیات مترو تخریب می شود، دستور توقف عملیات مترو در این شهر را صادر کنند.
این وکیل دادگستری، تعداد شاکیان و معترضین به عملیات متروی اصفهان و تخریب میراث فرهنگی در این شهر را بیش از دو هزار و پانصد نفر ذکر کرد و گفت: همزمان با آغاز به کار دادگاه متروی اصفهان در تهران حرکت اعتراض آمیز مردم و دوستداران میراث فرهنگی در پیوستن به جمع امضا کنندگان این شکایت نامه روند صعودی داشته و علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام خود در میان امضا کنندگان بطور حضوری به

 نشانی: تهران، خیابان ولی عصر، بالاتر از خیابان عباس آباد، کوچه نادر، ساختمان راد، مؤسسه حقوقی راد و یا با تلفن: 88716581-021 تماس حاصل نمایند.
گفتنی است؛ این پرونده که توسط سه وکیل به نام‌های سید محمد علی دادخواه، وحید مشگانی فراهانی و ملیحه السادات دادخواه در حال بررسی است از یکشنبه 20/6/1390 رأس ساعت 5/9 صبح در شعبه 15 دادسرای رسیدگی به جرایم کارکنان دولت در تهران مورد بررسی قرار می‌گیرد.

http://zendegisalem.ir/Journal/Show_Items_Desc.aspx?Item_No=1286

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد