International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
 
يپوند به صفحه اصلی  سپتامبر 2011

 

بناهای تاریخی اصفهان، فدای احداث مترو می شوند؟

 

علیرضا روحانی دبیر ائتلاف میراث فرهنگی اصفهان:

سی و سه پل با 400 سال قدمت در تیر رأس احداث مترو شهری است

 سی و سه پل با 400 سال قدمت به دلیل احداث مترو شهری اصفهان با تخریب تدریجی روبرو است

 و به طور حتم با راه اندازی مترو این پل تاریخی صدمات جبران ناپذیری خواهد دید.

 

علیرضا روحانی دبیر ائتلاف میراث فرهنگی اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: حفاری تونل مترو، خشکسالی در دریاچه زاینده رود و قدمت تاریخی خود بنای سی و سه پل همگی از عواملی برای تخریب روز به روز سی و سه پل هستند.

وی افزود: گرچه مرمت های اشتباه و عبور ماشین های سبک و سنگین تا 40 سال پیش از روی سی و سه پل عاملی جهت تخریب این بنا بوده اما احداث پروژه مترو این فاجعه را عمیق تر و گسترده تر کرده است.

روحانی تصریح کرد: هم اکنون بین آجرهای سی و سه پل فاصله افتاده و به طور حتم بعد از عبور مترو از سی و سه پل تخریب سازه های این بنا بیش از گذشته خواهد شد.

دبیر اتئلاف انجمن میراث فرهنگی اصفهان وی اظهار داشت: پل تاریخی سی و سه پل که خیابان چهار باغ بالا و پائین را متصل می کند و خیابان تاریخی در جهان است متأسفانه به دلیل خشکسالی این پل با نابودی روبرو است.

روحانی گفت: حیات پل تاریخی سی و سه پل به آب بستگی دارد و قحطی آب به دلیل سوء مدیریت منابع آبی و خشکسالی به نابودی پل سی و سه پل کمک خواهد کرد.

دبیر ائتلاف انجمن میراث فرهنگی اصفهان ادامه داد: در کنار همه این مشکلات متأسفانه بحث مترو اصفهان و پافشاری مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی برای ادامه فعالیت این پروژه مشکلاتی را به همراه دارد.

روحانی گفت: تخریب سی و سه پل و احداث مترو اصفهان اذهان عموم را مخدوش و مردم را به جبهه گیری بر مسئولان مرتبط و فضای عمومی را یک فضای منفی جهت احداث مترو شهری اصفهان مواجه کرده است.

وی افزود: هر چند با پافشاری مسئولان شهرداری و میراث فرهنگی با ادامه فعالیت پروژه مترو اصفهان هر روز شاهد مشکلات متعددی در زمینه عمران، میراث و تسهیلات مالی هستیم.

دبیر انجمن ائتلاف میراث فرهنگی اصفهان تصریح کرد: با راه اندازی مترو شهری اصفهان از زیر سی و سه پل به طور حتم این پل تاریخی جذابیت بصری خود را برای گردشگران داخلی و خارجی از دست خواهد داد.

وی تأکید کرد: گردشگران خارجی به هنگام ورود به شهر اصفهان به دنبال مشاهده و بازدید از مکان تاریخی با ارزشی همچون سی و سه پل و جذابیت های آن هستند نه مشاهده پل تاریخی تخریب شده و بدون آب، امیدواریم بناهای تاریخی فدای احداث مترو اصفهان نشود

http://www.yjc.ir/News/NewsDesc.aspx?newsid=508215.

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد