International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

برای گسترش فضای حسینیه اثری ملی را با خاک یکسان کردند

یک کوشنده میراث فرهنگی یزد:

اگر به داد میراث فرهنگی و تاریخی یزد نرسیم به زودی نیمی از آن ها تبدیل به مسجد و حسینه و خانه پاسداران خواهد شد.

 

از: شمیم

خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد ـ تهران

خانه ای از آثار ملی ایران،  به نام شمس که در روستای اسفندآباد، در بخش بهمن شهرستان ابرکوه قرار دارد به دستور حجت محمدی بخشدار بهمن با خاک یکسان شد. این خانه  به شماره 26356، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.

خانه ی مزبور از خانه های خشتی اوایل دوران پهلوی بود،  با نمایی تزیین شده از گچ که مدتی قبل نیز حیاط آن را برای تعریض کوچه از بین برده بودند.

از نظر قانون  جمهوری اسلامی نیز تخریب خانه های ثبتی غیرقانونی است. اما با همه ادعاهای احمدی نژاد  و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مثل این که قانون شکنی در مورد میراث فرهنگی بیشترین رواج را در کشور ما دارد و جالب این است که خود دولتی ها بیش از همه این قانون شکنی ها را انجام می دهند. کما این که خرابی های میراث تاریخی و فرهنگی تا کنون مثل خانه شمس، همه به دست سازمان های دولتی بوده است. مدیرکل سازمان میراث فرهنگی یزد گفته است که این تخریب برای توسعه حسینه که در همسایگی حسینه است بوده و  به خواست مردم و بخشدار انجام شده است. به گفته ی  یکی از فعالین میراث فرهنگی یزد، که تلفنی با او تماس داشته ام : «مردم و به خصوص انجمن های دوستدار میراث فرهنگی یزد مدت هاست که برای نجات این خانه از ویرانی تلاش کرده اند. » این فعال میراث فرهنگی که نمی خواست نامش فاش شود، همچنین از خانه ها و آتشکده هایی که در لیست تخریب شهرستان ابر کوه و به طور کلی یزد قرار دارند گفت و تاکید کرد که اگر فعالین میراث فرهنگی هر چه زودتر به داد ما نرسند، نیمی از آثار تاریخی مان تبدیل به مسجد و حسینه و خانه پاسداران خواهد شد.

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد