International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

 

پرونده ولادت فرزند امام حسین به دستور احمدی نژاد به یونسکو رفت

این پرونده به عنوان روز جوان برای ثبت معنوی بی سر و صدا تهیه و به یونسکو فرستاده شد

 

از شمیم،

خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد ـ از تهران

امسال در آخرین روزهایی  که پنج پرونده، زری بافی و مخمل بافی (همراه با کشورهای دیگر)، موسیقی اقوام ایرانی، دریانوردی با لنج، و قصه پردازی اجرایی ایرانی، از سوی سازمان میراث فرهنگی، برای ثبت جهانی به یونسکو می رفت به دستور احمدی نژاد، مورد دیگری هم به سرعت به آن اضافه و پرونده اش همراه با دیگر پرونده ها به یونسکو رفت

این پرونده که هیچ کجا از آن نام برده نشده است، «تولد حضرت علی اکبر فرزند  امام حسین و آیین های مرتبط با آن» است که در تقویم جمهوری اسلامی از آن به عنوان روز جهانی جوان !! نام برده اند

به گفته ی رضا يعقوبي، معاون اداره‌کل دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي کشور چندی پیش نامه ای از سوی رییس جمهور به سازمان میراث فرهنگی و وزارت ارشاد ابلاغ شده بود که خواستار تکمیل پرونده ولادت حضرت علی اکبر و آیین های مرتبط با آن و فرستادنش، به عنوان روز جهانی جوان، به یونسکو شده بود. از سوی سازمان میراث این نامه به شورای فرهنگ عمومی  فرستاده شد ولی کارشناسان این شورا پاسخ دادند که ثبت «روزهای جهانی» به شورای فرهنگ عمومی ربطی ندارد.  اين شورا در جلسه‌اي موضوع نامه را بررسي کرد و در نهايت کارشناسان شورا به اين نتيجه رسيدند که ثبت روزهاي جهاني به شوراي فرهنگ عمومي ارتباطي ندارد؛ چراکه تولد حضرت علي‌اکبر به عنوان روز جوان در تقويم کشور ثبت شده اما ثبت پرونده‌هاي جهاني در حوزه اختيارات اين اداره کل به شمار نمي‌آيد.

 با این حال سازمان میراث فرهنگی که زیر نظر مستقیم رییس جمهوری کار می کند این پرونده را هم بی سر و صدا به یونسکو فرستادند.

هنوز روشن نیست که روز تولد حضرت علی اکبر و آیین هایش که آیینی ملی نبوده و در زمان حکومت اسلامی ساخته و پرداخته شده، چرا باید به عنوان میراث معنوی کشور ایران به یونسکو فرستاده شود و دوم این که این پرونده چه ربطی می تواند به میراث جهانی داشته باشد.

این ها چیزی که یونسکو و هیئت انتخاب کننده آن می توانند به زودی به آن پاسخ گویند

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد