International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

يوند به صفحه اصلی می 2011
 
 

 

خاک ایران را هم غارت می کنند!

«قاچاق» میلیون ها تن خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس

یکی از مقامات سازمان محیط زیست از قاچاق سالانه میلیون‌ها تن خاک ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد. به گفته وی خاک‌های قهوه‌ای جنگلی و مناطق حاصلخیز ایران به این کشورها که خاک مناسب کشاورزی ندارند قاچاق می‌شود.

روزنامه خراسان در گزارشی نوشته اکثر کارشناسان محیط زیست قاچاق حجم زیادی از خاک حاصلخیز کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس را تایید می‌کنند، اما هیچ گزارش رسمی‌از آن منتشر نمی‌شود.

گزارش‌های غیررسمی‌ نشان می‌دهد که سالانه میلیون‌ها تن از خاک حاصلخیز برخی از مناطق کشور به ویژه خاک «پیت» به صورت قاچاق از طریق بسته‌بندی و از مبادی غیرقانونی و یا در قالب صادرات گل و گیاه با گلدان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه امارات قاچاق می‌شود.

یک مقام آگاه در سازمان محیط زیست که خواست نامش ذکر نشود با تایید قاچاق خاک از کشور به این روزنامه گفته: «خاک اکثر مناطق کشور به جز خاک مناطق شوره زار حاصلخیز، غنی و برای کشاورزی مناسب است. اما کشورهای حاشیه خلیج فارس از خاک حاصلخیز محروم هستند و به همین دلیل کشاورزی در آن جا رونق ندارد.»

به گفته وی خاک شهرهای شمالی، جنوبی و غربی کشور از جمله خاک‌های حاصلخیز است و خاک پیت که مرغوب‌ترین خاک است، خاک‌های قهوه ای جنگلی و خاک رویشگاه‌های گونه‌های گیاهی که دارای مواد آلی قابل توجهی است از جمله خاک‌هایی است که هر سال میلیون‌ها تن از آن قاچاق می‌شود.

بنا به گفته این مسئول روش دوم قاچاق که در قالب صادرات گل و گیاه است قانونی صورت می‌گیرد و قاچاقچیان مسئولان را دور می‌زنند و چندین برابر نیاز گلدان، خاک در آن می‌ریزند و در خارج از کشور نیز گیاه ارزش و اعتباری ندارد و حتی دور ریخته می‌شود و آن چه در قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شود خاک گلدان است.

در حالی که با قاچاق خاک از کشور، کشورهای حاشیه خلیج فارس به کشت و زرع محصولات کشاورزی دست می‌یابند بستر کشاورزی در ایران در معرض نابودی قرار دارد و عواملی همچون قاچاق خاک، فرسایش خاک، کمبود آب و نبود مدیریت موجب از بین رفتن کشاورزی در ایران شده است.

چندی قبل نیز فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اردبیل گفته بود، قاچاق خاک پیت با رویش گیاهی مراتع همراه خاک، ۲ سال است که در مناطق باغر و سبلان آغاز و باعث خسارت فراوان شده است. معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کرد بود خاک کشاورزی جزو لیست کالاهای ممنوعه صادراتی در گمرکات کشور است.

دکتر میرنیا عضو هیئت علمی ‌دانشگاه منابع طبیعی مازندران نیز گفته جنس خاک کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس ماسه‌ای و آهکی است که امکان رویش هیچ گیاه و حتی فضای سبز در آن وجود ندارد و به این دلیل خواهان و خریدار خاک از سایر کشورها به ویژه ایران که دارای خاک بسیار غنی از نظر مواد آلی و حاصلخیز برای کشت و زرع است، هستند.

به گفته وی پدیده قاچاق خاک از ایران به این کشورها طی چند سال اخیر رونق یافته و حتی ممنوعیت‌های قانونی نتوانسته مانع این امر شود.

سال گذشته بر اساس موافقت نامه قانون قرنطینه‌ای گیاهی که در مجلس به تصویب رسید، هرگونه جابه‌جایی گیاهان به همراه خاک ممنوع شد. همچنین براساس این قانون، هر گونه نقل و انتقال خاک و نمونه‌های گیاهی به سایر کشورها ممنوع است و قابل صدور به سایر کشورها نخواهد بود.

از: روزنامه خراسان

 

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

 

 

 

 

 

للللللل