International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

يوند به صفحه اصلی مارچ 2011
 
 

 

شهرزاد و مجتبی عروس و داماد واقعی محیط زیست

شهرزاد ضرغام عروس خانمی که به جای مهریه کاشتن صد درخت را از همسرش تقاضا کرد

 

«شهرزاد ضرغام» و «مجتبی کنعانی» زوج فعال محیط زیست، به تازگی زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند اما در سند ازدواج آنها برخلاف مهریه‌های معمول نظیر سکه طلا و ملک، کاشت صد درخت درج شده است.

طبق سند ازدواج، آقای داماد مکلف شده تا صد درخت مثمر را به عنوان مهریه برای عروس خانم بکارد.

 

کنعانی درباره این تصمیم می‌گوید: آرزوی من و همسرم این است که بتوانیم یک مرزعه ارگانیک راه‌اندازی کنیم و یکی از دلایلی که برای تعیین این مهریه داشتیم، راه‌اندازی همین مزرعه بود. جدا از این، ما به عنوان فعال محیط زیست، برای کاشت درخت اهمیت زیادی قائل هستیم و سعی کردیم این کار را به عنوان یک وظیفه در زندگی مشترکمان نیز انجام دهیم. انتخاب این مهریه، پیشنهاد خود من بود. در ابتدا پیشنهاد کاشت 10 هزار درخت را داشتم ولی همسرم با 100 درخت موافقت کرد!

    بنا بر توافقی که بین این زوج صورت گرفته، این تازه داماد مکلف است در مناسبت‌های مختلف نظیر سالگرد تولد، سالگرد ازدواج و... یک درخت برای همسرش بکارد و از این طریق مهریه‌اش را بپردازد. البته این مهریه هم طبق حکم شرعی، «عندالمطالبه» است و هر زمانی که عروس خانم بخواهد، آقای داماد باید مهریه را پرداخت کند!

ضرغام می‌گوید: در زمانه ما بعضی از مهریه‌ها در حال تبدیل به مد هستند، مثلا هزار شاخه گل. چه اشکالی دارد که کاشت درخت به عنوان مهریه تبدیل به یک مد بشود. در واقع مسئله مهمتر و فراتر از یک مد، دیدگاهی است که باید برای اهمیت دادن به درخت و کلا حفظ محیط زیست در جامعه شکل بگیرد. در تمامی مکاتب بشری، همواره احترام به طبیعت وجود داشته و دارد و باید با کارهایی نظیر این، دیدگاه حفاظت از محیط زیست و احترام به طبیعت، به تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تعمیم پیدا کند.

    او می‌گوید: در گذشته در بسیاری از مناطق ایران رسم بر این بود که با تولد هر نوزاد، والدین کودک برای او درختی می‌کاشتند. امروزه در برخی مناطق هنوز چنین رسمی وجود دارد. این سنت قدیمی از دیدگاه و فرهنگ احترام به طبیعت نشأت می گیرد. کاش بشود کاشت درخت برای هر مناسبتی را به عنوان یک سنت و یا رسم دنبال کنیم.     

سال گذشته «مه لقا ملاح» مدیرعامل جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست و از فعالان نامدار حفاظت محیط زیست ایران در مراسم یادبود همسرش، مرحوم «حسین ابوالحسنی» به جای برگزاری مراسم، اقدام به کاشت درخت کرد. این زوج اصفهانی نیز با الهام از این کار، کاشت درخت را به عنوان مهریه انتخاب کرده‌اند.

    کنعانی می‌گوید: این مهریه تنها از جنبه زیست محیطی نفع ندارد، بلکه خود آن به نوعی سرمایه گذاری است و چون ارزش درختان مثمر با زمینی که در آن کاشته شده‌اند محاسبه می‌شود، از این طریق کاشت درخت مثمر ارزش اقتصادی نیز دارد.

این زوج اصفهانی می‌گویند که انتخاب این مهریه، برای عاقد و مسئولان دفتر ثبت ازدواج جالب بوده و همه از این حرکت ابتکاری استقبال کرده‌اند. آنها همچنین به همه زوج‌هایی که قصد دارند به زودی زندگی مشترکشان را آغاز کنند، پیشنهاد می‌کنند تا زندگی خود را با کاشت درخت آغاز کنند

http://isdle.ir/news/index.php?news=5281

کمیته بین المللی نجات به این زوج (به راستی) علاقمند به محیط زیست تبریک می گوید

 

 

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد