International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

6 مارچ 2011

 

 شیشه عمر سی و سه پل  ترک برداشت

از: سپهر سلیمی

پانزده  متر ، دوازه متر ، سه متر ! سه بار ریزش در نزدیکی سی و سه پل در کمتر از دو هفته ! این بار در کمتر از سه متری سی و سه پل !

مرگ از رگ گردن به سی و سه پل ایران نزدیک تر شده است ، هنوز تونل مترو به طور کامل ساخته نشده در کمتر از دو هفته ، سه بار فرونشست زمین داشته ایم . از همه اینها مهمتر هنوز قطاری وارد تونل مترو نشده است ، زمانی که کارشناسان هشدار می دادند ، دوستداران میراث فرهنگی تجمع می گذاشتند و اهالی فرهنگ و رسانه هر کدام به زبانی اعتراض می کردند تمام نگرانی ها برای وقتی بود که قرار است قطار وارد تونل مترو شود و با هر بار عبور ، لرزه بر تن آثار تاریخی اصفهان بیندازد . مشکلات و بدبختی های سی و سه پل خیلی زودتر از پیش بینی کارشناسان خودش را نشان داد .

نادانی مجریان مترو و کسانی که از این نادانان حمایت کردند کار را به جایی رسانده که الان اسلحه روی شقیقه متروی سی و سه پل ایران است . معلوم نیست ثانیه ای دیگر ، ساعتی دیگر و یا در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد ولی آنچه که مسلم اینست که شیشه عمر سی و سه پل پیر ترک برداشته و هر لحظه باید نگران فاجعه ای جهانی بود . اصفهان بی سی و سه پل ، زاینده رود بی سی و سه پل معنایی ندارد !

عجب آنکه هنوز آقایان به تکذیب مشغولند ، هنوز رئیس شورای شهر اصفهان می گوید اینها خطری برای سی و سه پل ندارد ، هنوز مدیر عامل متروی اصفهان این اتفاقات را بی خطر می داند. لابد اگر بخشی از سی و سه پل هم بریزد آقایان مدعی می شوند که این پل سی و سه دهانه داشته و زیاد بوده و حالا اگر چند دهانه اش خراب بشود که اتفاقی نمی افتد ...

نمی دانم این آب و خاک اصفهان چه خاصیتی دارد که به بعضی ها نمی سازد و گاهی مرض فراموشی و بی خیالی می آورد ، در تاریخ خوانده ایم که شاه سلطان حسین صفوی هم به چنین مرضی مبتلا بوده ، افغانها لحظه به لحظه به شهر اصفهان نزدیک و نزدیک تر می شدند و دروازه ها یکی پس از دیگری فرو می ریخت و او می گفت که هنوز اتفاقی نیفتاده !

این روزها می گذرد ، ما نیز می گذریم و می میریم. نام ما می ماند و تاریخ . آری در تاریخ ثبت می شود مدیر عامل مترو اصفهان در چه تاریخی که بوده ، شهردار ، رئیس شورای شهر ، استاندار ، رئیس سازمان میراث فرهنگی ، همه و همه در تاریخ ثبت می شود . در تاریخ ثبت می شود چه کسانی موافق بودند و چه کسانی مخالف . عملکرد افراد و مسئولان با ذکر کوچک ترین جزئیات ثبت می شود . بدا به حال آنان که در پیشگاه تاریخ رو سیاه و خجل باشند .

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد