International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصل

 

نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان بر شما شاد باد

1390 خورشيدی ـ 2550 پاسارگادی

  

«جايزه نوروز» بنياد ميراث پاسارگاد

  به بهترين های سال 

به آن ها که نگاهدارنده و نگاهبان ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين هستند

 

Pasargad Heritage Foundation

Presents

The Nowrooz Award

On March 21, 2011

For their vision and efforts to preserve the national, cultural, historical,

and natural heritage of Iranians that also belongs to all humanity

جايزه نوروز

     The Personality of the Year   

  جایزه نوروز تقدیم می شود به بهترین شخصیت های سال:

سیروس علائی

Cyrus Alai

بهترين شخصیت سال 1389

 در رشته ميراث فرهنگی و تاريخی ايران

The personality of the year 1389, in the field of “Cultural and Historical Heritage"

 

آقای دکتر سیروس علائی، پژوهشگر و مؤلف خستگی ناپذير رشته ی نقشه های قدیمی و تاریخی؛ به خاطر:

- کوشش های خستگی ناپذیر دو دهه ای ايشان در راستای گردآوری نقشه های چند صدساله ی ایران، و پژوهش گسترده شان در مورد سابقه ی تاریخی این نقشه ها.

-  تلاش های ایشان برای کشف و جمع آوری گنجینه ای از اطلاعات مستند، در مورد میراث فرهنگی، تاریخی و طبیعی سرزمین مان.

- و انتشار دو کتاب استثنایی «نقشه های عمومی ایران»، و «نقشه های اختصاصی ایران» که به تصدیق متخصصین این رشته از ارزش و اعتباری کاملاً علمی برخوردار اند.

آقای دکتر علایی در سال های اخیر، علاوه بر انجام سخنرانی های متعدد در مورد نقشه های قدیمی ایران و وضعیت تاریخی مرتبط با این نقشه ها در دانشگاه های معتبر، مقالاتی نیز در ارتباط با همين زمينه نوشته اند. در دورانی که بخش های ایرانشناسی دانشگاه های اروپا و آمریکا به دلیل کمبود بودجه بسته شده و يا با کمک مالی حکومت ایران به رشته های اسلام شناسی تبدیل می شوند، ايشان با فعاليت های گسترده ی خود  کمک موثر و ماندگاری در کار شناساندن تاریخ و فرهنگ ایران به مخاطبین و پژوهشگران این رشته کرده اند.

 

The personality of the year 1389, in the field of “Cultural and Historical Heritage”

Dr. Cyrus Alai is selected as the personality of the year 1389 for his gigantic work on the general and special maps of Persia, that has been praised by authorities in this field. Some exerts of articles reviewing his works could be found in this section.

 

پیوند به  برخی از مطالب درباره آقای دکتر سیروس علایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بيژن فرهنگ دره شوری

Bijan Farhang Darreh-shuri

بهترین شخصیت سال 1389

در رشته محیط زیست و میراث طبیعی ایران

The personality of the year 1389, for preservation of environment and natural heritage

آقای بيژن فرهنگ دره شوری، کارشناس، و کوشنده ی گستره ی میراث طبیعی و محیط زیست؛ به خاطر:

- بیش از چهل سال تلاش بی وقفه در حفظ محیط زیست و میراث طبیعی ایران.

- تاسیس اولین ژئوپارک خاورمیانه در قشم

- حفظ نسل در حال انقراض لاک پشت های عقابی در ایران

- انجام طرح صخره های مرجانی مصنوعی

- حفظ خزندگان جزیزه قشم، و بالا بردن تعداد آن ها از ده به سی گونه

- تأليف کتاب راهنمای پستانداران ایران (به همراهی دکتر هرینتون کارشناس محیط زیست)

- شناسایی 148 گونه تيره ی پستاندار

- تالیف بروشورهای مختلف در مورد مناطق حفاظت شده ایران؛ از جمله پارک ملی گلستان، پارک ملی گدو، منطقه ی حفاظت شده بختگان، و جزایر فارو 

- و... بالاخره کمک به آگاهی و شناخت مردم قشم، و بسیج آن ها برای حفظ محیط زیست جزیره و  ارتقای وضعیت معیشتی زندگی آن ها.

آقای بيژن فرهنگ دره شوری، در وضعيتی که محیط زیست ایران در بدترین شرایط خود قرار دارد، سال هاست که به تنهایی، و اغلب با دست خالی، و تنها با پشتیبانی مردمی که خود او در آگاه کردن شان نسبت به اهميت شناخت محیط زیست معلم و راهنمایشان بوده است، بیش از یک سازمان حفظ محیط زیست برای ایران کار کرده است.

بدون تردید محیط زیست ایران، به ويژه جزیره قشم مدیون تلاش های بی وقفه ی این زيست محیط بزرگ سرزمین مان است.

 

 

 Bijan Farhang Darreh-shuri

The personality of the year 1389, for preservation of environment and natural heritage

Mr. Bijan Farhang Darreh-shuri, an expert and activist in the field  of environmental preservation, is selected as the personality of the year 1389 for his life-time work to preserve the natural heritage of Iran, especially in Gheshm Island, and his written and educational endeavors to elevate the level of understanding of ordinary people about the importance of their environment. His single-handed, gigantic work should be recognized by all Iranians.

 

پیوند به برخی از مطالب درباره آقای فرهنگ دره شوری.

فرزاد آریان

Farzad Arian

بهترین عکاس میراث فرهنگی و محیط زیست 1389

The best photographer of cultural and environmental heritage in 1989

آقای فرزاد آریان، به خاطر تلاش های داوطلبانه اش برای به تصویر کشیدن هنرمندانه ی لحظه های استثنایی  روزهای ملی، و نيز خطراتی که میراث فرهنگی و یا محیط زیست را تهدید می کند، بعنوان بهترين عکاس ميراث فرهنگی و محيط زيست برگزيده می شود.

او  ده سالی است که کار عکاسی را شروع کرده و چند سالی است که این کار را به صورت داوطلبانه در خدمت میراث فرهنگی و محیط زیست سرزمین مان گذاشته است. در این سال ها  فرزاد آریان نشان داده است که علاوه بر این که از نظر حرفه ای یکی از عکاسان ممتاز ما است، نسبت به وضعیت میراث فرهنگی و محیط زیست سرزمین مان نگاهی کاملا هوشیارانه و توام با دلسوزی و مسئولیت دارد.  تصاویر زنده و گویای او چه درارتباط با میراث تاریخی ما، به خصوص جشن ها و روزهای ملی، و چه در ارتباط با خطراتی که محیط زیست و میراث فرهنگی ما را تهدید می کند، از بهترین و ماندگارترین عکس ها خواهد بود.

The prize for best photographer of cultural and environmental heritage in 1989 goes to Farzad Arian who has registered the best moments of Iranian national festivities as well the worst scenes of devastation in the environmental field. He began his carrier ten years ago and has dedicated his recent years to capturing such important instances in the contemporary life in his country. He has a keen eye and a companionate, responsible, and sensibile approach to his subjects.

 

پیوند  به برخی از عکس های آقای فرزاد آریان

 

تشکل مردم نهاد «احیای تالاب کمجان»

Kamjan Basin, NGO

 

بهترین نهاد مدنی 1389

 

The best NGO of the year 1389 is The NGO that revitalized the Kamjan Basin

 تشکل مردم نهاد احیا کننده ی تالاب کمجان، به خاطر:

- تلاش شبانه روزی اش در سال گذشته برای زنده کردن تالاب کمجان

سال گذشته اين تشکل مردم نهاد توانست تالابی را که به دست مسئولین دولتی نابود شده بود، با کوششی شبانه روزی و به کمک مردمان شیراز، دوباره به زندگی بازگرداند.

این تالاب که در نخستین کنوانسیون بین المللی تالاب ها در رامسر 1971، به ثبت رسیده است و از نظر زیست محیطی از تالاب های بسیار ارزشمند شناخته می شود، در سال های دهه ی 1360 به دلیل زهکشی های غیر اصولی خشک شده و ارزش های خود را به مرور از دست داد.

تشکل مردم نهاد احیا کننده تالاب کمجان، سال گذشته بدون کمترین کمک دولتی و فقط با کار بدنی و شدید مردمان محلی موفق شد که این تالاب را زنده کند. بار دیگر آب در آن جاری شد، و گیاهان و پرندگان به آن بازگشتند.

 

The best NGO of the year 1389 is an NGO that revitalized the Kamjan Basin.

Last year this NGO was successful to revive a major basin that was registered at Ramsar Convention of 1971 as a unique habitat for the wild life and was dried up due to careless drainages during 1980s. This revival was done without any governmental help and by relying on the cooperation of local people. The basin is now live and thriving due to the unshakable will of this NGO.

 

پیوند به مطالبی درباره تشکل کمجان

 

 لازم است در همين جا بهترين سپاس های خود را تقديم شخصيت های فرهنگی، اجتماعی و روزنامه نگارانی کنيم که همواره از همراهی ها، پشتيبانی ها، و ياری های به موقع آنان در روزهای مهم  و رويدادهای اساسی در ارتباط با ميراث فرهنگی و طبيعی ملی و بشری ايرانزمين برخورداربوده ايم

نيز به کارمندان، کارشناسان، و باستانشناسان زحمتکش و کوشنده ی سازمان ميراث فرهنگی و سازمان محيط زيست که با همه ی بدعملی های مديران اين سازمان ها، و با همه ی فشارها، سانسور ها، و آزارهايي که بر آن ها وجود دارد  با همه ی توان شان برای نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی ايران تلاش می کنند درود فرستاده و عميق ترين سپاس های خود تقديمشان می کنيم

.

 

 

 

 

     چرا بهترين های سال       

عنوان «بهترين ها» همه ساله، همراه با فرا رسيدن  نوروز، بزرگترين جشن ملی و جهانی ايرانيان، از سوی بنیاد میراث پاسارگاد برای قدردانی به کسانی اعطا می شود که:

1ـ  به طور داوطلبانه در راستای معرفی و نگاهبانی ميراث های فرهنگی و طبيعی ايرانزمين کوشيده و، بي انتظار مزد و پاداشي، بخشی از وقت و امکانات خود را در خدمت آگاه کردن مردمان نسبت به اهميت نگاهبانی و نگاهداری اين ميراث گذاشته اند.

2ـ و يا با اينکه در نهادهای دولتی و وابسته به دولت کار می کنند، حاضر به همگامی با تخريب گران ميراث فرهنگی و طبيعی ايران نشده و هر جا که لازم بوده در حد امکان و توان شان مقابل اين ويران گری ها ايستاده اند.

بنياد ميراث پاسارگاد، و کميته زير نظر آن (کميته ی نجات پاسارگاد)، کوشش می کند تا، بر اساس اهداف و خواسته هاي گسترده ي خود، که شامل نگاهبانی، نگاهداری و نجات ميراث های فرهنگی و طبيعی، ملی و بشری ايرانزمين (اعم از فيزيکی يا معنوی)، از سويي و رويارويي صريح با تخريب های عمدی و غير عمدی موجود در ايران از سوي ديگر می شود، افرادی را به عنوان بهترين ها انتخاب کند.

در سال های قبل ما افراد زيادی در بخش های مختلف میراث فرهنگی، میراث طبيعی و بخش های فرهنگی و آموزشی را در ليست بهترين های سال معرفی می کرديم اما به چند دليل از سال گذشته قرار گذاشته ایم که هر ساله بين سه تا حداکثر پنج شخصيت در رشته های مختلف و  یک نهاد مدنی، یا انجمنی فرهنگی را معرفی کنیم.:

 

دیپلم «جایزه نوروز» تقدیم می شود به دو شخصیت سال که مجموع کارهایشان بازدهی روشن و مشخص در پیشبرد میراث فرهنگی یا طبیعی سرزمین مان داشته است، تحت عنوان:

1ـ بهترين شخصیت سال در ميراث فرهنگی ايران

2ـ بهترین  شخصيت سال  در محیط زيست و محيط طبيعی.

و  به:

ـ بهترین نهاد مدنی،  سازمان و يا فردی که در شهر یا منطقه ی خود با هدف آگاهی سازی، نگاهبانی و نجات ميراث های فرهنگی يا طبيعی ايران تلاش کرده است.

مهم ترين دليل ما برای محدود کردن انتخاب افراد و يا نهادها و سازمان ها اين است که بتوانيم با تنگ تر کردن دامنه ی رقابت بهترين کوشنده را انتخاب کرده و در عین حال آن ها را به سازمان های مختلف در سراسر دنيا معرفی نموده و امکان قدردانی بيشتر و گسترده تری را برای آن ها فراهم آوريم. 

طبيعی است که انتخاب بهترين ها هرگز به معناي ناديده گرفتن کوشش هاي ارزشمند ديگران نيست. ما فقط از ميان کسانی که، به طور مستقل، در زمينه هاي مربوط به نگاهبانی و نجات گنجينه هاي بشري، در طول زندگی اجتماعی خود و یا در يک سال گذشته به گونه اي پيوسته  و بيشتر از ديگران کوشا بوده اند  اين انتخاب را انجام می دهيم.

 

با مهر و احترام

شکوه ميرزادگی

از سوی  بنياد ميراث پاسارگاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com