International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

حاج رسولی ها:

 ورود مترو به خیابان چهارباغ در سال۸۶ با نظر وزیر وقت کشور صورت گرفت

در حالی که این روزها، نشست تونل مترو در حوالی ضلع جنوبی سی و سه پل پرونده مترو اصفهان را دوباره خبرساز کرد، رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود پرده از داستانی تازه برداشت که تاکنون به صورت رسمی اعلام نشده بود.

ماجرا از آن جا آغاز شد که یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص شکایت سازمان میراث فرهنگی از سازمان قطار شهری اصفهان و احتمال توقف مترو سوال کرد که “حاج رسولی ها” رییس شورای شهر اصفهان در پاسخ به وی گفت: این شکایت پروژه مترو را متوقف نمی کند و بهتر بود میراث فرهنگی قبل از شکایت با ما مشورت کند.

حاج رسولی ها در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که سابقه در نظر نگرفتن دستور مقام قضایی و ورود مترو به خیابان چهارباغ را به وی یادآور شد گفت: در آن زمان عملیات حفاری با دستور مقام قضایی پروژه متوقف شده بود که در آن زمان حجه الاسلام پورمحمدی، وزیر وقت کشور به اصفهان سفر کردند و در خیابان چهارباغ و محل اجرای پروژه قدم زدند و اجازه ادامه یافتن پروژه را صادر کردند و ما سرخود چنین کاری انجام ندادیم.


 

داستان حکم قضایی توقیف فعالیت های مترو اصفهان

در واپسین روزهای بهار ۸۵ بود که ۱۵۰۰ نفر از شهروندان اصفهانی در خصوص ورود مترو به خیابان چهارباغ به مقامات قضایی شکایت کردند.

آنان نسبت به اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در زمینه مسیر حرکت مترو خط شمال-جنوب اصفهان نگران بوده و شکایت خود را تسلیم مقامات قضایی کردند.

شورای عالی ترافیک کشور در چهل و دومین نشست خود در سال ۸۱ در رابطه با مسیر قطار شهری اصفهان مصوبه ای داشت که در این مصوبه آمده است: “بر اساس اعلام نظر مشاور فرانسوی سیسترا در خصوص به صرفه و صلاح بودن امتداد یافتن مسیر قطار شهری اصفهان در زیر محور شهید شمس آبادی، با ملحوظ داشتن جنبه های ترافیکی، فنی، اقتصادی، اجرایی، زیست محیطی، و حفظ بافت فرهنگی – تاریخی هسته مرکزی شهر اصفهان تصویب شد.»

 

صدور حکم توقیف توسط بازپرس شعبه ۵ دادگستری اصفهان

این شکایت در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان به جریان افتاد پس از چندی بازپرس پرونده، محمدرضا محمدی جرقویه با استناد به نظر اداره‌ کل امور حقوقی قوه‌ قضاییه مبنی بر این که « با عنایت به بعضی اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی و برخی مواد قوانین موضوعه، آن چه که دولت به صورت مالکیت عمومی در اختیار دارد، متعلق به عموم مردم یعنی ملت است. به بیان دیگر، دولت به نمایندگی از ملت آن را در اختیار دارد و توسط دولتمردان آن را تصدی و اداره می‌کند و چنانچه هر یک از دولتمردان در اداره و تصدی اموال عمومی مرتکب تعدی یا تفریط شود، هر یک از افراد ملت من باب امر به معروف و نهی از منکر، حق اعتراض دارد و بر این اساس اختیار دارد به دادستان مراجعه و دادخواهی کند. دادگستری مرجع تظلمات عمومی است و هریک از متضرران از اقدامات غیرقانونی مسئولان مملکتی و سایر افراد جامعه می توانند به دادگستری مراجعه و شکایت کنند.بنابراین چنانچه شهرداری بر اساس اجازه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرتکب اقداماتی شده باشد که سبب تزلزل بنیان آثار فرهنگی تاریخی گردد، بنا به دادخواهی هر یک از افراد ملت، دادستان مکلف به رسیدگی و تعقیب متهمین به ارتکاب جرم- اعم از مباشر و معاون- بر اساس ماده ۵۶۰ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ خواهد بود» دستور تعطیل و توقف عبور مترو را صادر کرد.

 

ورود مترو به خیابان چهارباغ

در حالی که صدور حکم توقف فعالیت های مترو و جلوگیری از ورود این مار آهنین به خیابان چهارباغ، دوستداران میراث فرهنگی را شادمان کرده بود، در مهرماه سال ۸۶ بود که اخباری مبنی بر ورود مترو به خیابان چهارباغ عباسی منتشر شد و مترو اصفهان که قرار بود از حدفاصل میان خیابان شمس‌آبادی و چهارباغ عبور کند با عبور از دورازه دولت وارد خیابان چهارباغ شد.

در آن زمان سعید بکتاش که سمت رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان را عهده دار بود در این زمینه گفت: تا این لحظه عبور مترو از چهارباغ عباسی صورت نگرفته است و ورود مترو به چهارباغ عباسی حتی به‌اندازه‌ یک متر ممنوع است.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با صراحت مخالفت خود را با عبور مترو از خیابان چهارباغ اعلام کرد.

ولی دستگاه حفار بی توجه به حکم قضایی و نظر سازمان میراث فرهنگی در دل خاک چهارباغ خزید و وارد این خیابان تاریخی شد.

در این بین همواره این سوال وجود داشت که سازمان قطار شهری و شهرداری اصفهان با چه پشتوانه ای حکم مقام قضایی را در خصوص ورود مترو به خیابان چهارباغ نقض کرده و وارد این خیابان تاریخی شده اند که نشست خبری روز گذشته عباس حاج رسولی ها این معما کهنه را حل کرد و به صورت رسمی “حجه الاسلام پورمحمدی” وزیر وقت کشور را به عنوان فردی که اجازه این کار را صادر نمود، معرفی کرد.

 

نهضت ادامه دارد

به نظر می رسید هزینه های سنگین عبور مترو از خیابان چهارباغ و حاشیه سی و سه پل و مشکلات فراوانی که بر سر این راه بوجود آمده و همچنان ادامه دارد، مدیران شهری اصفهان را متقاعد کرد که الگوی توسعه شهر تاریخی را متفاوت تر ببینند و اشتباهات پیشین را تکرار نکنند ولی عباس حاج رسولی ها در کنفرانس مطبوعاتی روز گذشته خود با بیان اینکه “سال آینده متروی اصفهان خبر سازتر از همیشه است” به نگرانی فعالان میراث فرهنگی افزود.

وی تصریح کرد: اصفهان نیازمند چنیدن خط مترو است که خط شرقی-غربی متروی اصفهان  را سال آینده آغاز خواهیم کرد.

در مسیر تصویب شده فعلی مسیر شرقی-غربی مترو اصفهان، مترو اصفهان از میدان نقش جهان خواهد گذشت و فعالان میراث فرهنگی نگرانند،  میدان نقش جهان نیز پس از چهارباغ و سی و سه پل به صف آثار در معرض خطر عبور مترو بپیوندد.

برگرفته از : پرانتز

http://www.a3mooni.com/parantez/archives/434/

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد