International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

يوند به صفحه اصلی  جون 2011/ June 2011
 
 

 

برخورد نامناسب مردم با دست اندرکاران متروی اصفهان

 

از: عاطفه قلع ریز
با وجودی که پرونده‌های قضایی متعددی علیه متروی اصفهان در شعبه 5 بازپرسی اصفهان از سوی سازمان میراث فرهنگی اصفهان، بخش‌های خصوصی و مجمع تشکل‌های غیر دولتی اصفهان باز شده و هیچ کدام به نتیجه نرسیده، به تازگی پرونده دیگری در دادسرای تهران علیه نقض قانون و تخریب سی و سه تشکیل گردیده است.

علیرضا روحانی، دبیر و سخنگوی حامیان میراث فرهنگی اصفهان ضمن اعلام این مطلب به خبرنگار زندگی سالم می گوید: گر چه سازمان‌های غیر دولتی نتوانسته‌اند عملا مانع پیش روی خط شمال و جنوب از خیابان چهار باغ شوند اما سبب برانگیختن حساسیت مردم شده به گونه‌ای که مسئولان اعتراف کردند که وقتی مردم می‌شنوند که آن ها از دست‌اندر کاران مترو هستند، برخورد نامناسبی با آنها دارند.

شرح کامل این گفتگو در ادامه آمده است:

به نظر شما این حساسیت مردم تا چه اندازه مانعی برای پیشروی خط شمال و جنوب مترو از چهار باغ یا خط شرقی و غربی از میدان امام خواهد شد؟
توقف مترو از خیابان چهار باغ یک ایده ال است که شاید در اصل به این مرحله نرسیدیم اما سعی کردیم مردم را از حالت بی تفاوت در بیاوریم و حساسیت آنها را زیاد کنیم و چون در کشور دموکراتیک هم زندگی نمی‌کنیم تاکنون نتوانستیم به آن ایده‌آل برسیم اما در سال جاری قصد داریم که با وارد کردن مراکز علمی و دانشگاهی و استفاده از ابزار داخلی مثل رسانه‌ای و برگزاری کنفرانس‌ها و
نشت با مسئولان مانع عبور مترو از چهار باغ و میدان امام شویم.

وقتی شما می بینید که از گشایش پرونده های قضایی تاکنون به نتیجه نرسیدید چرا از این راه دوباره استفاده کردید؟
ما آنقدر پرونده قضایی علیه متروی اصفهان باز خواهیم کرد تا به نتیجه برسانیم و به تازگی پرونده ای به علت نقض قانون و انحراف سی و سه پل از سوی تشکل های غیر دولتی در دادسرای تهران تشکیل یافته که در گذشته پرونده‌ای در زمینه عبور نکردن مترو از چهار باغ باز شد که به نتیجه نرسید.

استفاده از مراجع بین‌المللی برای رسیدگی به پرونده مترو تا چه اندازه موثر خواهد بود؟
همانطور که اطلاع دارید سال گذشته علی رغم نظر دستگاه‌های دولتی نشستی با کمیته ایکوموس که یکی از کمیته‌های مشورتی یونسکو است، تشکیل دادیم و در خصوص گذر مترو از چهارباغ قضایایی مطرح شد و توانستیم مانع ادامه حفاری مترو شویم که بخشی از این مسئله به علت مسائل فنی و فعالیت سازمان میراث فرهنگی بود و بخشی نیز به اعمال فشار دستگاه‌های بین‌المللی بر می‌گردد. و در صورتی که نتوانیم مانع عبور مترو از میدان امام شویم و استفاده از ابزارهای داخلی هم جوابگو نبود از مراجع قضایی بین‌المللی وارد خواهیم شد.

چرا تاکنون از سوی مراجع بین‌المللی عبور مترو از میدان امام را پیگیر نشدید؟
از آنجائیکه این مسئله به حیثیت ملی و فرهنگی بر می گردد و تاکنون صلاح نبوده که از سوی سازمان یونسکو مثل برج جهان نما وارد شویم زیرا همین مسئله هم خدشه وارد کرده است و تا زمانی که امیدوار به حل مسئله از سوی مراجع داخلی باشیم به سمت مراجع قضایی نخواهیم رفت.
البته خوشبختانه در دو سال اخیر ارتباطات وسیعی با سازمان‌های بین‌المللی داشتیم و این سازمان‌ها تمایل بسیاری برای مذاکره با تشکل‌های غیر دولتی دارند.

چه چیز مانع شده که تاکنون پرونده های قضایی به نتیجه نرسد؟
توقف یک سال و نیم متروی اصفهان از سال85 نتیجه پیگیری‌های قضایی مترو بود که اگر با لجباری برخی از مسئولان شاهد شروع دوباره آن شدیم این در حالی بود که اکثر اعضای شورای شهر اظهار بی اطلاعی کردند و ادعا می‌کردند که بی اطلاع هستند.

سازمان‌های غیر دولتی از چه زمانی وارد جریان مترو اصفهان شدند؟
بین سال‌های 81 تا 82 فعالیت تشکل‌های غیر دولتی به شکل مستقل بود که این خودجوشی‌های فردی سبب شد که در سال
87 بعد از ورود مترو به چهار باغ تشکل‌های غیر دولتی در بعد ملی به این جمع‌بندی برسند که اداره مخربین میراث فرهنگی در روز اصفهان ائتلاف ملی حامیان میراث فرهنگی را تشکیل دادند که از 16 سازمان غیر دولتی تشکیل شده است.

حفاری متروی اصفهان به طور کامل متوقف شد یا نه؟
بعد از نشست سی و سه پل حفاری عملا متوقف شد که اگر این کار ادامه یابد و دستگاه به زیر بناها و ساختمان مسکونی از هتل سوئیت تا مجتمع باران برود و تا کنار بافت کاملا ماسه ای ادامه یابد به احتمال بسیار زیاد با فاجعه استانی روبرو می‌شویم.

از: رندگی سالم

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد