International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 2ژانویه 2011

 

 

تالاب  بین المللی کمجان به دست دولت خشک شد، به دست مردم زنده شد

جوانان محلی تالاب را زنده کردند

 

مردم محلی تالاب بین المللی خشک شده را احیا کردند

مردم محلی به همراه گروه‌های مردمی در شیراز، تالاب بین‌المللی کمجان را که چند سال پیش خشک و نابود شده بود احیا کردند.

این تالاب از جمله تالاب‌های مهم کشور است که در نخستین کنوانسیون بین‌المللی تالاب‌ها در فهرست رامسر ثبت شد و به تایید رسید. تالاب کمجان آنطور که ناظران بین‌المللی محیط‌زیست اعلام کرده بودند، به‌دلیل قرار داشتن در مسیر کوچ پرندگان، یک‌درصد از پرندگان خاورمیانه را در خود جای می‌داد.

آنطور که فعالان احیای این تالاب به خبرگزاری مهر گفته‌اند، تالاب کمجان در اوایل دهه شصت به‌دلیل احداث  دو رشته زهکش خشک شد و ارزش‌های زیست‌محیطی خود را از دست داد. تالاب بین‌المللی کمجان تا پیش از خشک شدن به لحاظ زیست‌محیطی بسیار ارزشمند بود.

پس از خشک شدن تالاب، مردم محلی بدون درخواست کمک از نهادهای دولتی اقدام به احیای آن کردند. آنها آب بندهایی در مسیر زهکشی‌ها ایجاد کردند تا بار دیگر آب به تالاب جاری شود. همین اقدام منجر به رویش گیاهان در منطقه و بازگشت و تولیدمثل پرندگان به تالاب کمجان که تبدیل به شوره‌زار شده بود، شد.

 30آذر 89

همشهری

 

 

تالاب خشک شده کمجانی                                   تلاش مردم برای زنده کردن تالاب کمجانی

 

تالاب بین المللی کمجان دیگر بی جان نیست

 

تالاب بین المللی کمجان که  سالیان پیش ( حدودا بیست سال پیش )  پناهنده بسیاری از گونه های پرندگان و حیوانات و ابزیان کمیاب و  زیبای طبیعت ایران بود با  تلاش{!} جهاد کشاورزی و به بهانه ی افزایش زمین های زراعی و زیر کشت منطقه  به بیا بانی وسیع تبدیل شد و حدود دوازده هزار هکتار تالاب را که کنوانسون های بین المللی  ان را در لیست تالاب های  جهانی قرار داده بودند و به عنوان یکی از مناطق زیست پرندگان مهاجر و دایمی به شمار می آوردند به کویری برهوت تبدیل نمودند و منطقه کربال شیراز را که  جز مناطق مرطوب و  پر باران استان و کشور به شمار می رفت ( به دلیل وجود تالاب )  با خشک سالی های مکرر و پیاپی مواجهه کردند . ان زمین هایی که جهاد ان سال ها  می خواست  به زمین زراعی تبدیل کند  با روکشی از نمک پر شدند تا اینکه چند ماهی پیش با تلاش اهالی روستای کمجان که روستای همجوار تالاب است، و  با  سد کردن چند قسمتی از  زه کشی که ان سال ها به منظور ابرسانی به ان زمین های کشاورزی خیالی ایجاد شده بود اب را به مناطق مجاور زه کش  پراکنده نمودند و تا همین لحظه حدود هزار هکتار از زمین های تالاب قدیمی ابگیری شده و  با رویش نی ها و علف ها  بسیار امید می رود با تلاش محیط زیست  شهرستانهای اطراف تالاب  ان تالاب قدیمی را ابگیری کنند .  اینطور که پیش بینی میشه اگه ابرسانی به تالاب تا حدود ابان ادامه داشته باشه دیگه تالاب برای همیشه باقی میمونه ( چون با باران های سال جاری میتوان پیش بینی نمود که حدود نیمی از تالاب قدیمی  احیا شود )  .  از کهنسالان منطقه که شنیدم که نی های ان تالاب قدیمی حدود 8 متری می رسید ( جای تعجب نیست که الان که نی ها به حدود قابل قبولی رشد نمودند تا یه سالی دیگه ما شاهد  بازدید نماینده های  محیط زیست  بین المللی از تالاب و  اختصاص بودجه و کمک های بیشتر به تالاب باشیم ) به امید روزی که با تلاش مردم  طبیعت دوست کمجان و  دیگر  دست اندر کاران  تالاب کمجان  به وسعت گذشته برسد و بتواند نقش موثری در اکوسیستم کشورمان داشته باشد.

هفدهم تیر 89

از: «طبیعت زیبای ایران»

عکس ها از وبلاگ طبیعت زیبای ایران

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد