International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 25 ژانویه 2011

 

بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد

در محکومیت کشتار شیرهای باغ وحش تهران

و پشتیبانی از نامه حامیان حمایت از حیوانات مبنی بر خواستاری عدم ارسال حیوانات نادر به ایران

 

هموطنان عزیز، کوشندگان و علاقمندان میراث طبیعی

این روزها در ایران و در میان انبوه خبرهای ناگوار مربوط با میراث طبیعی و محیط زیست ایرانزمین، از آلودگی هوا و آب و زمین گرفته تا نابودی گیاه و حیوان، خبر کشتن 14 شیر باغ وحش تهران، آن هم همزمان با جشن بهمن گان و روز حمایت از حیوانات همه را حیرت زده کرده است.  کشتن این حیوانات بی گناه زندانی در قفس، با به گلوله بستن آن ها، به راستی که یک فاجعه  است. به خصوص که این کشتار در شهر تهران، و در حوزه ی کاری سازمان محیط زیست و دیگر سازمان های مسئول اتفاق افتاده و کاملاً نشان از ناتوانی مدیران این سازمان ها در پاسداری از گونه های مختلف جانوری و گیاهی در سرزمین بزرگ ایران را دارد؛ سرزمینی که در هزاران سال پیش، رهبران فکری اش منادی حمایت از حیوانات و حفاظت از این موجودات مفید به حال انسان و محیط زیست او بوده اند. به ويژه که در جهان متمدن کنونی و از نگاه سازمان های جهانی محیط زیست حیوانات نیز بخشی از زیستمندان یک کشور به حساب آمده و حق زندگی شان شناخته شده است.

متاسفانه نه تنها سازمان های محیط زیست، که وابسته به دولت هستند، و در واقع باید خدمتگذار مردم و نگاهدارنده ی میراث های آنان باشند، به وظیفه ی خود عمل نمی کنند، بلکه دیده بانان دلسوز محیط زیست و دیگر نهادهای پر تلاش غیر دولتی را هم غیرفعال کرده و به تعطیلی کشانده اند.  

و در کنار همه ی این اعمال غیرمسئولانه و گاه عمدی، سازمان محیط زیست ادعای احیای نژاد ببر مازندران و شیر ایرانی را نیز دارد! پلنگ ایرانی را به روس ها می دهد و ببر سیبری می گیرد و پس از چندی ببر ها را در باغ وحش به کشتن می دهد!

بنیاد جهانی میراث پاسارگاد، به عنوان نهادی غیر دولتی که پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی را وظیفه و هدف خود می داند، معتقد است که هم سازمان محیط زیست، هم سازمان های مربوط به آن و هم تک تک کسانی که در کشتن شیرهای باغ وحش تهران نقش داشته اند، طبق قوانین بین المللی، مجرم هستند و به همین دلیل این واقعه را به اطلاع سازمان های محیط زیست و حمایت از حیوانات جهانی گزارش خواهد کرد.

ضمناً این بنیاد اعلام می کند که از نامه ی حامیان حیوانات و محیط زیست مبنی بر اعلام هشدار به مقامات محیط زیست و حمایت حیوانات روسیه مبنی بر متوقف کردن ارسال حیوانات نادر به ایران کاملا پشتیبانی می کند.

با مهر و  احترام

25 ژانویه 2011

بنیاد میراث پاسارگاد (بخش محیط زیست)

www.savepasargad.com