International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
يپوند به صفحه اصلی 

 

 

 

تخریب  نمای محوطه ی جهانی  پاسارگاد

به وسیله سازمان میراث فرهنگی

عکس ها از: شمیم

خبرنگار کمیته بین المللی نجات پاسارگاد ـ شیراز

امروز، هفتم دی، بیست و هشتم دسامبر 2011 عکس هایی همراه با یک یادداشت از یکی از علاقمندان به میراث فرهنگی برای ما رسیده که در آن از ساختن توالت های عمومی در محوطه ی پاسارگاد خبر می دهد. در این نامه نوشته شده که توالت های ساخته شده به وسیله سازمان میراث فرهنگی فارس، علاوه بر این که بسیار نزدیک به بنای تاریخی آرامگاه هستند، به شدت به منظر این بنا لطمه زده اند. و این از نظر قوانین مربوط به میراث های جهانی کاری خلاف و غیر قانونی شناخته می شود.

میراث پاسارگاد که در سال دو هزار و چهار، به عنوان میراث جهانی شناخته شد، مجموعه ای است از بناها و محوطه های به جای مانده از دوران هخامنشی در استان فارس.

این مجموعه عبارت است از: آرامگاه کورش بزرگ، باغ  پاسارگاد، کاخ دروازه، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل، تل تخت، کاروانسرای مظفری، و بخشی از زاه شاهی و  تنگه بلاغی (که به وسیله دولت احمدی نژاد و  اسفندیار رحیم مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی وقت به آب بسته شد) .

مجموعه ی میراث پاسارگاد به وسیله ی کارشاسان و باستانشناسان جهان در جلسه مربوط به انتخاب  آثار جهانی سال دو هزار و چهار، به دلیل آرامگاه کورش بزرگ به عنوان «محوطه ای مقدس» با صد در صد آرا جزو میراث جهانی شناخته شد.

از آن تاریخ تا کنون ما شاهد هستیم که علاوه بر به آب بستن تنگه بلاغی و بالا بردن سطح رطوبت در منطقه که اثرات کاملا مشخصی بر این بنای باستانی داشته است، سازمان میراث دولت احمدی نژاد تصمیم های مخربی در ارتباط با این بنا داشته است  از جمله، تصمیم به ساختن دریاچه کنار پاسارگاد، فروختن آن به بخش خصوصی، ساختن هتل و شهرک تفریحی در حریم این اثر با اهمیت تاریخی و فرهنگی که خوشبختانه هر بار به دلیل اعتراض فرهنگ دوستان، و شکایت های کمیته بین المللی نجات پاسارگاد به یونسکو جلوی این کارها گرفته شده است.

 و اکنون نیز همزمان با ساختن توالت های عمومی در نزدیکی این بنا، هفته گذشته اعلام شده است که به زودی شهرکی صنعتی در نزدیکی پاسارگاد ساخته خواهد شد. 

امروز عکس هایی همراه با یک یادداشت از یکی از علاقمندان به میراث فرهنگی برای ما رسیده که در آن از ساختن توالت های عمومی در محوطه ی پاسارگاد خبر می دهد. در این نامه نوشته شده که توالت های ساخته شده به وسیله سازمان میراث فرهنگی فارس، علاوه بر این که بسیار نزدیک به بنای تاریخی آرامگاه هستند، به شدت به منظر این بنا لطمه زده اند. و این از نظر قوانین مربوط به میراث های جهانی کاری خلاف و غیر قانونی شناخته می شود.

باید توجه داشت که در همه جای دنیا بیرون از حریم قانونی این بناهای تاریخی انواع هتل، رستوران، و سازه های رفاهی برای توریست ها می سازند ولی حتی در بیرون حریم نیز این کار کاملا حساب شده انجام می شود به طوری که هیچ لطمه ای به شکل و منظر بناهای تاریخی زده نشود. متاسفانه سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی در طی سی و دو سال گذشته، و به خصوص در زمان دولت احمدی نژاد، نه تنها کمترین مراقبتی از  میراث تاریخی و ملی ما نکرده است بلکه خود در تخریب بخش بزرگی از این آثار، به خصوص آن هایی که غیر مذهبی هستند، نقشی اساسی داشته است.

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد