International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
 
يپوند به صفحه اصلی  آگوست 2011

 

پرونده ی متروی اصفهان به وسیله دکتر دادخواه دوباره به دادگاه رفت

 

پرونده متروی اصفهان پس از اینکه از سوی ارگان‌های مختلف در شعبه پنج بازپرسی دادسرای اصفهان در حالی باز شد که به هیچ نتیجه‌ای نرسید این‌بار از سوی فعالان میراث فرهنگی و زیست محیطی استان اصفهان در دادگاه تهران گشایش یافت.
به گزارش پایگاه خبری زندگی سالم، نه شهریور ماه سال جاری دادگاه علنی متروی اصفهان در حالی در دادگاه تهران برگزار می‌شود که پیش از این به علت شکایت برخی از سازمان های مردم نهاد  این پرونده در دو نوبت به دادسرای اصفهان کشیده شد.
البته رسیدگی به شکایت رئیس قبلی سازمان میراث فرهنگی از متروی اصفهان و شکایت خصوصی یک داروخانه از ایستگاه مترو از دیگر پرونده‌های باز شده در دادگاه اصفهان است.
سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی ‌اصفهان در این رابطه به خبرنگار سایت زندگی سالم گفت: چون پرونده‌های قبلی مترو در دادگاه اصفهان به نتیجه نرسید این‌بار مستقیم در دادگاه تهران طرح دعوی و تشکیل پرونده دادیم.
علیرضا روحانی بیان داشت: یکی از مسئولان قضایی درگیر در پرونده متروی اصفهان اظهار کرد که اعمال فشار و نفوذ برخی از مسئولان اجرایی استان اصفهان سبب مسکوت ماندن این پرونده در شعبه پنج دادسرای انقلاب اصفهان شد.
وی با اشاره به اینکه نمی‌توان در حال حاضر نتیجه دادگاه روز سه‌شنبه را پیشداوری کرد، تصریح کرد: تنها نتیجه‌ای که از باز شدن پرونده مترو در شعبه پنج دادسرای اصفهان دریافت کردیم متوقف شدن پروژه متروی اصفهان در سال هشتاد و پنج به مدت یکسال است.
روحانی با بیان اینکه نقض دو مصوبه قانونی شورای عالی ترافیک در سال هشتاد یک و هشتاد و پنج سبب گشایش پرونده‌های قضایی علیه عاملان متروی اصفهان طی این سال‌ها شد به گونه‌ای که هرروز این پرونده سنگین‌تر شد.
سخنگوی ائتلاف حامیان میراث فرهنگی ‌اصفهان گفت: به دنبال این نقض قانونی، مصوبه جدیدی از سوی شورای عالی ترافیک مطرح شد که به خاطر لفاظی برخی از مسئولان شورای شهر اصفهان اجرایی شدن این مصوبه به نوعی در این لفاظی‌ها گم شد.

 دفاع از خیابان چهار باغ اصفهان، دفاع از پیشینه تاریخی است
در همین حال ‌وکیل پرونده متروی اصفهان نیز با اظهار امیدواری از نتیجه بخش بودن پرونده متروی اصفهان، به خبرنگار زندگی سالم گفت: از آنجائیکه حرفی که در دفاع از متروی اصفهان زده شده منطقی، قانونی و اصولی است بنابراین به طور قطع به نتیجه می‌رسد.
محمد علی دادخواه با اشاره به اینکه دفاع از خیابان چهار باغ اصفهان، دفاع از یک مقر نیست و دفاع از یک پِیشینه تاریخی است، بیان داشت: چهار باغ اصفهان تنها مختص به یک شهر نیست بلکه یک نگرش سرزمینی و جهانی را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: در این پرونده به دنبال دفاع از مدرسه چهار باغ، میدان نقش جهان، کاخ هشت بهشت و بازار هنر هستیم و از همه مهمتر سی‌وسه‌پل که در معرض آسیب قرار گرفته است.
وکیل پرونده متروی اصفهان با بیان اینکه خیابان چهارباغ تنها خیابان سه سویه‌ای است که طی قرن‌های متمادی از حدود قرن پنج هجری قمری پابر جا مانده است، اضافه کرد: چهار باغ اصفهان فارغ از از آثار باستانی که در دل خود قرار داده است یک اثر فرهنگی و تاریخی است.
دادخواه اظهار داشت: پرونده مترو که در سال هشتاد و پنج به مدت یکسال متوقف شد اکنون بر اثر شکایت یک هزار و پانصد نفر اصفهانی به دادگاه کارکنان دولت در تهران ارسال گردیده و این در حالی است که طی شش سال گذشته آسیب‌های جدی بر پیکره آثار باستانی اصفهان وارد شده است

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد