International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 
 
يپوند به صفحه اصلی  آگوست 2011

 

 

ارتباط « ترک سی و سه پل » با «مساله فلسطین» کشف شد  

از: سپهر سلیمی

واقعاً گفتن هر حرفی آسان نیست و هر کسی هر حرفی را نمی تواند بزند. ربط دادن برخی مسائل به هم هنرمی خواهد و این هنر را باید در شهر هنرپرور اصفهان جستجو کرد!
در حالیکه روز گذشته در رسانه های مستقل کشور خبرهایی مبنی بر آسیب وارد شده به سی و سه پل در اثر عبور تونل متروی اصفهان از نزدیکی سی و سه پل منتشر شده بود طبق پیش بینی ها و رسم معمول ، خبرگزاری و روزنامه شهرداری اصفهان به تکذیب خبرهای منتشر شده پرداخته اند. تکذیب خبرهای مربوط به مترو رسم جدیدی نیست و پیش از این خبرهای مربوط به عبور مترو از خیابان چهار باغ عباسی، عبور از نزدیکی سی و سه پل و انحراف تونل مترو در نزدیکی سی و سه پل به شکل های مختلفی تکذیب شده بود که البته هر کدام از این خبرها پس از مدتی و زمانی که کار از کار گذشت و راهی برای بازگشت نبود مورد تائید همان رسانه ها قرار گرفت .

 

نکته جالب اینجاست که در خبر منتشر شده توسط رسانه های مستقل در خصوص آسیب وارد شده به سی و سه پل به دو مساله اشاره شده بود :
اول: مساله ترک ایجاد شده روی پل و داربست های زده شده برای ترمیم آن و همچنین آسیبهایی که تونل مترو و عبور مترو بر سی و سه پل وارد خواهد کرد. و دوم : توقف پروژه تونل مترو در منطقه هتل سوئیت .
چنان که مشاهده می کنید، هر شخص ناآگاهی به راحتی می تواند متوجه شود که از بین دو مساله بیان شده ، مساله اول دارای اهمیت است و تمام نگرانی های امروز و فردا مربوط به آسیب هایی است که در اثر عبور تونل مترو و قطار به سی و سه پل وارد خواهد شد و توقف احتمالی پروژه در منطقه هتل سوئیت نکته ای بی اهمیت و حاشیه ای است. اما جالب آنکه رسانه وابسته به شهرداری اصفهان تنها بر روی نکته دوم مانور خبری داده است و سعی کرده به این نکته بپردازد که تونل مترو مدتهاست که از منطقه هتل سوئیت گذشته و در برابر مساله اصلی سکوت کرده است . (
اینجا و اینجا )

 

اما سوای همه ی این بحث ها و مسائل برگردیم به آنچه در سطر اول این نوشتار عرض کردم ، یعنی بحث هنر و هنرمندی در ارتباط دادن مسائل! در یکی از همین خبرهای منتشر شده توسط رسانه شهرداری اصفهان ، مدیر عامل نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ضمن تکذیب خبر ترک برداشتن سی و سه پل ، ادعا کرده طرح چنین موضوعاتی راهپیمایی  حماسه آفرین و پرشور مردم را در روز جهانی قدس تحت شعاع قرار می دهد .( اینجا )
آقای مسئول محترم این ها چه ربطی به هم دارند ؟! فرافکنی هم اصولی دارد ! به جای این حرفها به مردم پاسخ دهید که چه کسانی بر خلاف قانون و دستور قضایی تونل مترو را از محور چهارباغ عباسی عبور دادند؟ چه کسانی در روزهایی که تونل مترو در خیابان چهارباغ عباسی بود به دروغ می گفتند که پروژه متوقف شده است ؟! چرا و چگونه تونل مترو در حساس ترین نقطه و در نزدیکی سی و سه پل چهل متر منحرف شد ؟!!
سی و سه پل بخشی از میراث این آب و خاک است ، سی و سه پل میراث شهری است که بیش از 23 هزار شهید برای حفظ یک وجب این آب و خاک داده است . اگر کوچکترین آسیبی به میراث این سرزمین برسد اول از همه دشمنان این سرزمین خوشحال می شوند . دوستداران و فعالان میراث فرهنگی عده ای افراد مستقل هستند که نه میزی دارند و نه به میزی چسبیده اند ! اگر اراده و یا توانی برای استفاده از نظرات و توانایی های آنها ندارید به دور اخلاق و انصاف است که آنها را این چنین و اینگونه فرافکنانه برانید ...
یقین دارم اگر این ماجرا به گوش محمد رضا عالی پیام (هالو) برسد، این چنین خواهد سرود:
... این چنین کشف هواپلتیک را ثبت باید کرد ، ثبت محضری
تازه فهمیدم شقیقه با گوزن ربط دارد در بلاد اصفهان !
تخم کفتر خورده ای ای نا قلا کین چنین افکار را می پروری
مرگ من جون قلی پیغمبری ؟! ور نه این افکار را از کجای خویش در می آوری ...

 

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد