International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

يوند به صفحه اصلی مارچ 2011
 
 

 

 

اولین تصویر روشن از گربه شنی ایرانی

 

 

یک محیط بان بهترین تصویر جهان را از گربه شنی به ثبت رساند

در حالی که مسئولان دولتی  و محیط زیست به بهانه عمران و با بی توجهی هایی عمدی خود محیط زیست و میراث طبیعی ایرانزمین را به بدترین وضعیت ممکن درآورده اند، و حیوانات استثنایی در مناطق «ظاهرا» حفاظت شده و یا در باغ وحش ها کشته و نابود می شوند، یک محیط بان زحمت کش و علاقمند به محیط وحش  توانست پس از نزدیک به دو سال زحمت توانست در حیات وحش عباس آباد نایین لانه تصویری از «گربه شنی ایرانی» را به ثبت تصویر برساند. این اولین تصویر گربه شنی در طبیعت است که به این روشنی برداشته شده است.

 

گربه شنی چه نوع جانوری است:

از سایت دوستداران گربه سانان

جثه از گربه خانگی کوچکتر است.سر پهن ،گوش ها بزرگ و پهن و با فاصله به نسبت زیاد از هم قرار دارند. دست و پا کوتاه است.برخلاف سایر گربه ها کف دست ها و پاها موهای بلند قهوه ای یا سیاهی دارند که پینه ها را می پوشاند. مو ها نرم و متراکم ، رنگ مو های پشت ،زرد شنی گاهی با نوار ها و خال های نسبتا تیره ،پایین بدن سفید است. یک نوار گندمگون متمایل به قرمز از گوشه چشم ها به سمت گونه ها مشاهده می شوند. معمولا در قسمت امتهای دم دو تا سه حلقه وجود دارد. انتهای دم نیز اغلب سیاه رنگ است.

اندازه:طول سر و تنه 45 تا 57 سانتی متر،دم 28 تا 38 سانتی متر، ارتفاع 24 تا 30 سانتی متر، وزن 5/1 نت 3 کیلو گرم.

زیستگاه:مناطق استپی و بیابانی . این گربه خود را با مناطق فوق العاده خشک و تپه های شنی تطابق داده است.

پراکندگی:در ایران تاکنون در پارک ملی کویر ،مرنجاب کاشان،منطقه دوشاخ واقع در پارک ملی توران، اطراف دریاچه بختگان ،اطراف نائین،سمنان و پناهگاه حیات وحش نایبندان مشاهده شده است.اطلاعاتی نیز مبنی بر وجود آن در دشت ترکمن صحرا و نواحی شمال و شرق خراسان وجود دارد.

پراکنش جهانی:شمال آفریقا،عربستان تا ترکمنستان.

عادات:شبگرد است. روز ها در یک سوراخ کم عمق به استراحت می پردازد، به صورت انفرادی زندگی می کند. در زیر بوته ها ،شکاف سنگ ها یا سوراخ هایی که در شن زار های حفر می کند، لانه میسازد. حس شنوایی اش بسیار قوی است. مو های بلند کف دست و پا حرکت او را در شنزار های به خوبی امکان پذیر می سازد. از طرف دیگر، این موها به منزله عایقی کف دست و پا را از گرمای کویر محافظت می کنند.

غذا:از پستانداران کوچک به خصوص دو پاها و سایر جوندگان و گاهی از خرگوش ،پرندگان ،خزندگان و حشرات تغذیه می کند. این گربه قادر است در مناطقی که آب وجود ندارد زندگی کند و آب مورد نیاز خود را از بدن طعمه اش تامین نماید.

تولید مثل:جفت گیری در اواسط زمستان صورت میگیرد و احتمالا دو بار در سال تولید مثل می کند. بعد از حدود 63 روز دو تا چهار بچه کور می زاید. چشم های نوزدان بعد از دو هفته باز میشوند،بچه ها حدود شش تا هشت ماه وابسته به مادرند و در نه ماهگی بالغ می شوند. طول عمر در اسارت حدود 13 سال است.

وضیعت فعلی:یکی از جانوران کمیاب ایران است و به سختی می توان آن را مشاهده کرد. در سال های بین 1384 تا 1386 تعدادی از این گربه در پارک ملی کویر، اطراف سمنان ،نائین و نیز یک مادر به همراه سه بچه در پناهگاه حیات و حش نایبندان مشاهده گردیدند.

www.savepasargad.com

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد