International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

     

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 30 سپتامبر  2010

 

 

دبیرستان صد ساله مروی مکتب خانه خواهد شد یا ساختمانی تجاری؟

دبیرستان مروی تهران با پیشینه تاریخی خود فدای سودجویی

از: کورش زعیم

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

دبیرستان مروی که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، از کهن‌ترین مدرسه هایی است که به سبک نوین در ایران ساخته شده است. دبیرستان مروی که در خیابان ناصرخسرو تهران، در نزدیکی ساختمان تاریخی شمس العماره قرار دارد، پس از دارالفنون دومین دبیرستانی است که بر پایه سامانه نوین آموزش و پرورش در ایران، ساخته شده است. مدرسه مروی با پیشینه ای یکصد ساله، پیشتر دانشکده فنی و دانشسرا بوده و بیش از نیم سده است که به عنوان مدرسه و دبیرستان کاربرد دارد.

چندی است که دبیرستان مروی در راستای سیاست آموزشی وزارت آموزش و پرورش دولت حاکم در تبدیل کانونهای آموزشی نوین به مکتبخانه های مذهبی، به حوزه علمیه قم واگذار شده است. برخوردی که با این مدرسه تاریخی و افتخارآمیز و نماد آغاز دوران آموزش و پرورش نوین در ایران، در حال اجراست، زنگ خطری برای سامانه آموزشی کشور به شمار می آید.

اکنون ما نگران نه تنها تبدیل آن به مکتب خانه، بلکه نابودی کامل این دبیرستان هستیم که افزون بر میراث فرهنگی و تاریخی و پیشینه آموزشی آن در فرهنگ نوین ایرانی، ارزش‌های معماری آن قابل توجه است. اکنون احتمال تخریب ساختمان آن موجب نگرانی است، زیرا مدتی است اخباری مبنی بر انحلال این مدرسه قدیمی و تبدیل آن به یک مجتمع تجاری به گوش می‌رسد.

من احتمال بسیار می دهم که اگر حوزه علمیه، مدرسه مروی را در مالکیت خود بگیرد، پس از چندی که گرد وخاک اعتراض ها فروکش کرد، به پاساژ یا ساختمانی تجاری تبدیل خواهد شد. این شایعه از آنجا قوت گرفته که فرهنگیان این مدرسه از نقشه های ساختمانی کشیده شده سخن می گویند. پیش از این هم بخشی از زمین این مدرسه را تبدیل به مغازه کرده بوده اند.

اخیرا، اولیای دانش آموزان دبیرستان مروی جلوی مجلس شورای اسلامی گرد آمده به تخریب این میراث فرهنگی کشور اعتراض کرده بودند. یکی از معترضان آگاه گفته بوده که به بهانه تخریب مروی و احداث یک حوزه علمیه، در واقع می خواهند در آنجا یک مجتمع تجاری برای فروش لوازم آرایشی احداث کنند، و تصویرهایی را نشان می دادند که ساختمان مجتمع بازرگانی لوازم آرایشی را در جایگاه دبیرستان مروی نشان می داد.

سازمان میراث فرهنگی دولت حاکم هم کماکان در نقش خود برای نابودسازی عمدی میراث فرهنگی و تاریخی ایران پیشتاز است و با وجود اینکه این مدرسه در فهرست آثار فرهنگی ملی به ثبت رسیده، اثری از آنها در جلوگیری این جنایت قریب الوقع فرهنگی نیست

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com