International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to Persian Section

 

1

 

پيوند به صفحه اصلی

2 نوامبر 2010

 

با مجوز فرمانداری، محوطه ی تاریخی مهروبان در حال نابودی است

اثری تاریخی در بندر دیلم

 

از: سام

این روزها محوطه ی ارزشمند بندر تاریخی مهروبان توسط پیمانکار احداث اسکله «قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه» به سرعت در حال تخریب و نابودی است. با مجوز فرمانداری هندیجان توسط پیمانکار احداث اسکله ( قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه ) در حال نابودی است

 

این تخریب، که با مجوز فرمانداری هندیجان انجام می شود، به خاطر ساختن جاده ای است که امامزاده عبدالله را به اسکله جدید هندیجان وصل می کند.

بندر مهرویان در بیست وچهار کیلومتری شمال بندر دیلم، يكي از شهرستان هاي استان بوشهر، و در انتهای راه باستانی معروف به «اصفهان ـ مهرویان»  قرار دارد. آثار بناهای کهن این بندر هم اکنون در محلی به نام «تل امامزاده» به چشم می خورد.

مهروبان روزگاری شهری آباد بود که بر کرانه خلیج فارس قرار داشت . ناصر خسرو قبادیانی که در 443 ه ق از آنجا عبور کرده می نویسد :

«....و از آنجا به شهر مهروبان رسیدیم . شهری بزرگ است بر لب دریا نهاده بر جانب شرقی ، و بازاری بزرگ دارد و جامعی نیکو ، ... در آنجا سه کاروانسرا ساخته اند ، هریک از آن ، چون حصاری است محکم و عالی و در مسجد آدینه آنجا نام یعقوب لیث دیدم نوشته ...و در این تاریخ که من آنجا رسیدم ، این شهر به دست پسران اباکالیجار بود که ملک پارس بود ...

در حال حاضر پیمانکار مشغول تسطیح محوطه باستانی مهروبان است و به زودی این محوطه ی تاریخی زیر و رو شده و اثری از آن باقی نخواهد ماند.

کمیته بین المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com