|
تاریخ نبود که نوروز بود
از دکتر تورج پارسی کميته بين المللی نجات پاسارگاد تقويم ايران پيش از تازش تازيان ، خورشيدي بود . تقويم و تاريخي كه به نام هجري قمري مشهورست در زمان خلافت عمر بوجود آمد ه است. از آنجایی که ايرانيان در اين ره سابقه اي كهن داشتند ، باز يك ايراني به نام هرمزان همین تقويم و تاريخ هجري قمري را درست می کند مبدا اين تاريخ ، هجرت پیشوای اسلام از مكه به مدينه است كه برابرست با ۶۲۲ ميلادي . می دانیم که تاريخ قمري بر مبناي حركت ماه به دور زمين است به همين دليل ماه هاي كوتاه دارد ، ا ما سال خورشيدي يا شمسي مبناي حركت زمين به دور خورشيدست . ازيازدهم فروردين سال ۱۳۰۴خورشیدی مجلس شوراي ملي وقت سال شمار هجري خورشیدی را به عنوان سال شمار رسمي كشوربرگزید وتصويب گرديد. بنابراین قانون اول سال با نخستین روز اول بهار آغاز و مبدأ تقويم ، تاريخ هجرت محمد از مكه به مدينه تعيين شد ونام باستاني ماه ها مانند فروردين ، اردیبهشت و......دوباره رواج پيدا كرد. امسال بنا بر تقويم رسمي كشور سال ۱۳۸۹ آغاز مي شود ، بايد يادآور بشود كه قدمت نوروزكه روز اول سال است سر به هزاره ها مي زند .بنابر سال شماری كه امروززرتشتيان دارند سال ۳۷۴۸ آغاز مي شود ، با در نظر گرفتن اينكه نوروز حتا ازدين زرتشت هم قديمي ترست. چگونه می توان هزاره ها از کهن سالی آن کاست و قرینش ساخت با هجرت محمد از مکه به مدینه ؟ . حتا در تصویب نامه ی ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ مجمع عمومی سازمان ملل که روز۲۱ مارس رابه عنوان " روز جهانی نوروز " و زیر عنوان " فرهنگ آشتی " رسمیت جهانی بخشید چنین آمده است : According to the preamble of the resolution on the International Day (document A/64/L.30/Rev.2), Nowruz, which means new day, is celebrated on 21 March, the day of the vernal equinox, by more than 300 million people worldwide as the beginning of the new year. It has been celebrated for over 3,000 years in the Balkans, the Black Sea Basin, the Caucasus, Central Asia, پس در این تصویب نامه ی رسمی و جهانی کهن سالی نوروز را for over 3,000 years نام می برد ، چگونه باید چنین بی اعتنا به حقیقت ، تاریخ را بازیچه قرار داد و بی خردانه از قدمت آن کاست و حقیقت را واژگونه ساخت . بار دیگر به درگاه پیر توس می رویم تا شناسنامه ی نوروز را به ما بنمایاند :. و اورمزد روز همان روزي است كه جمشيد با تخت به فضا رفت و در گاه برگشت مردمان به گردش گرد آمده و انجمن كرد ند و چنين روز فرخنده را » نوروز « نام نهادند . اين " جشن فرخ " يادمان روزگاراني است كه " گرما و سرما و پيري و مرگ و رشك در جهان نبود " جهان انجمن شد بر تخت او از آن بر شده ، فر اوي به جمشيد بر گوهر افشاندند مر آنروز را "روز نو " خواندند سر سال نو يا هرمز فرودين يا اورمزد روز بزرگان چه كردند ؟ " سر سال نو " " هرمز فرودين " برآسود از رنج د ل ، تن زكين بزرگان به " شادي " بياراستند مي و جام و رامشگران خواستند چنين " جشن فرخ " از آن روزگار بماندست ازآن " خسروان يادگار " البته در اين خجسته گاه مردمان » آيين كهن نوروزي « را كه نوشيدن باده باشد به جا مي آوردند ، مسعود سعد قطعه ي براي روز اورمزد سروده است : امروز اورمزد ست اي يار ميگسار برخيز تازگي كن و آن جام باده آر اگر به تخت جمشیددر گاه نوروز از روی خرد و دقت نگاهی بیندازیم ، نمایندگان امپراتوری بزرگ پارسی ها را که با پیشکشی هااز پله کان های تخت جمشید بالا می روند خواهیم دید .چه سندی ، مستندتر از َپله کان ها که بتوان از روی آنها داد و سن نوروز را دست کم از دوره هخامنشی تعیین کرد ، به راستی نوروز : "Nowruz has been for thousands of years been one of the world important ceremonies The Iranian New Year is a non-political and non-religious holiday based on joy and celebration of Nature. The Iranian New Year is a manifestation of love for humanity, peace and respect for human rights" Nowruz har under tusentals år varit en av världens viktigaste högtider. Det iranska nyåret är en icke-politisk och icke-religiös högtid baserad på glädje och firande av naturen. Det iranska nyåret är en manifestation av kärlek för mänskligheten, fred och respekt för mänskliga rättigheter.
سرانجام با قلبی که مجروح است بر بام بلند دنیا می ایستم و جمله ی زنده یاد انجوی شیرازی را فریاد می کنم فریاد تا پژواک صدای خسته ام کهکشان ها را درنوررد :
تاريخ نبود که نوروز بود touradj.parsi@gmail.com
|
کميته بين المللی نجات پاسارگاد