International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

روایت تصویری افتضاح متروی اصفهان به زبانی ساده

سپهر سلیمی

در مورد متروی اصفهان و خرابکاریهای مجریان آن پیش از این بارها سخن گفته شده است. این تصویر و توضیحات آن به زبانی ساده بیانگر افتضاح متروی اصفهان است .

توضیح خطوط و نقاط  :

A : خیابان چهارباغ عباسی . در این خیابان مدرسه چهارباغ که به موزه هنر کاشی گری جهان لقب گرفته قرار دارد. این خیابان یکی از محورهای اصلی بافت تاریخی شهر اصفهان است. علیرغم نظرات کارشناسان ، دستور شورای عالی ترافیک و دستور قضایی ، تونل متروی اصفهان با قانون گریزی مدیران متروی اصفهان و حمایت مدیران شهری و دولتی وقت ، از این محور عبور کرد.

B : خیابان شمس آبادی . بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک و نظر کارشناسان تونل متروی اصفهان باید از این خیابان عبور می کرد. این خیابان جزو بافت تاریخی اصفهان محسوب نمی شود و اثر تاریخی در آن وجود ندارد.

C : سی و سه پل

D : خیابان چهارباغ بالا. دستوری مبنی بر عدم عبور مترو از این خیابان نبوده است ولی برای احداث سه ایستگاه مترو بطور تقریبی 100 تا 200 درخت در این خیابان قطع شده است.

E : محل احداث یکی از ایستگاههای متروی اصفهان. قرار بود مسیر تونل مترو پس از عبور از زاینده رود به این نقطه ختم شود و سپس مسیر خیابان چهارباغ بالا را طی نماید.

F : تونل متروی اصفهان پس از انحراف به نزدیکی این نقطه رسیده است . یعنی بجای اینکه به نقطه E  که همان محل ایستگاه است برسد ، سر از محلی در آورده که هتل سوئیت اصفهان در آن جا قرار دارد.

خط زرد : مسیری که بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک و نظر کارشناسان تونل متروی اصفهان باید از آنجا عبور می کرد. (توضیحات B)

خط سبز : مسیر عبور تونل مترو که بر خلاف مصوبات شورای عالی ترافیک ، نظر کارشناسان و دستور قضایی از محور تاریخی اصفهان و نزدیکی سی و سه پل گذر کرد. (این مسیر در ادامه دو بخش شده که در توضیحات شرح داده می شود)

خط آبی : مسیری که مجریان متروی اصفهان قصد داشتند در ادامه خط سبز و برای رسیدن به نقطه E  (اولین ایستگاه بعد از زاینده رود ) طی کنند. البته با تخلف صورت گرفته موفق به انجام این تخلف نشدند و حاصل آن خط قرمز شد.

خط قرمز : مسیر فعلی حفاری شده برای تونل متروی اصفهان . این مسیر بدلیل تخلفات فنی مهندسی بجای اینکه به ایستگاه E  برسد سر از هتل سوئیت اصفهان (نقطه F) در آورده. گفته می شود در این حفاری بخشی از پایه های سی و سه پل دچار آسیب شده است.

مجریان مترو در گل مانده اند : انتهای تونل شرقی مترو به نزدیکی نقطه F رسیده است . جایی که ایستگاه نیست و هتل قرار دارد. پروژه چند ماهی در این نقطه متوقف است و مجریان در گل گیر کرده اند. امکان بازگشت دستگاه حفر کننده تونل (TBM) وجود ندارد ، زیرا این دستگاه هر چند متری که حفاری می کند ، مسیر حفاری شده را با بتون می پوشاند تا دیواره تونل شکل بگیرد و به همین خاطر فضای پشت دستگاه حفاری از بخش ابتدایی دستگاه حفاری قطر کمتری دارد.

همچنین امکان گردش با آن زاویه محدود نیز وجود ندارد ! پس باید جلوتر بروند و بی خیال  ایستگاه E شوند. تنها می شود شفت زد و دستگاه حفاری را از زیر زمین در آورد و بخشی از مسیر را اصلاح کرد. اما آیا جرثقیلی برای بلند کردن آن وجود دارد؟ شفت زدن در کنار سی و سه پل با آن حجم عظیم خاکبرداری و تخریب چه بلایی سر سی و سه پل می آورد؟ عده ای می گویند شفت ، قبر سی و سه پل خواهد شد.

راه دیگر ؛ تنها راه نجات میراث فرهنگی و خروج مترو از وضعیت فعلی : برای نجات محور تاریخی اصفهان ، برای نجات مدرسه چهارباغ و برای نجات سی و سه پل ، مسیر A مورد استفاده قرار نگیرد و تونل جدیدی از مسیر B (همان خط زرد رنگ که تونل مترو باید از ابتدا از آنجا عبور می کرد ) حفر شود. برخی از مسئولین دولتی چنین وعده ای نیز داده اند و گفته اند امکان دارد تونل فعلی را به موزه عبرت تبدیل کنند و هر آنچه در این سالها بر سر میراث فرهنگی و محیط زیست اصفهان آمده را در آنجا نمایش دهند.

توضیح : خطوط رسم شده تقریبی است و تنها برای شرح ساده اتفاق است. وقتی در پروژه هزار میلیارد تومانی متروی اصفهان با توجه به حساسیت های فراوان فرهنگی تاریخی ، تخلفات فنی مهندسی آنچنانی رخ می دهد رسم خطوط ابتدایی آن هم با نرم افزار Paint دقیق نمی تواند باشد .

 

          کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com