International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

 

کلاهی که بر سر نصف جهان گذاشتند ؛ احداث پالایشگاه در 5 کیلومتری اصفهان

 

از: سپهر سليمی

www.savepasargad.com

پیش از این درباره طرح توسعه پالایشگاه اصفهان نوشته بودم ، طرح توسعه پالایشگاه اصفهان در واقع طرح ایجاد پالایشگاه جدیدی در کنار پالایشگاه قدیمی اصفهان است و این در حالیست که پالایشگاه اصفهان در فاصله حدوداً 5 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد .

توسعه دیوانه وار صنایع در استان اصفهان و به خصوص در مجاورت شهر تاریخی اصفهان این شهر را به یکی از آلوده ترین شهرهای صنعتی کشور تبدیل کرده است بطوریکه این شهر سال گذشته در داشتن تعداد روزهای هوای ناسالم گوی سبقت را از تهران را ربود ، علاوه بر آن اصفهانی ها در بسیاری از بیماریهای ناشی از آلودگی محیط زیست نظیر MS ، انواع سرطانها و بیماریهای ژنتیکی دارای رکوردهای ملی و گاهاً جهانی هستند !

در حالیکه طبق قانون توسعه یا ایجاد صنایع در شعاع 50 کیلومتری شهرهای بزرگ ممنوع است مراحل آغازین احداث پالایشگاه جدید در فاصله 5 کیلومتری شهر اصفهان در روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد ولی پس از خبردار شدن اداره کل محیط زیست اصفهان و شهرداری و شورای شهر اصفهان اعتراضات فراوانی نسبت به این امر صورت گرفت ، در کنار سازمانهای دولتی ، تشکلهای غیر دولتی و شبکه سازمانهای غیردولتی زیست محیطی اصفهان نیز اعتراضات فراوانی نسبت به احداث پالایشگاهی جدید در نزدیکی شهر اصفهان داشتند.

از ابتدای امر مشخص بود که اعتراضات سازمانهای غیردولتی راه به جایی نمی برد و مدیران دولتی همچون همیشه از کنار این اعتراضات عبور خواهند کرد و در این میان تنها دلخوشی دوستداران محیط زیست شکایت اداراه کل محیط زیست استان اصفهان و همچنین شکایت شورای شهر و شهرداری اصفهان بود . البته در همان روزهایی که مسئولان شهری اصفهان و بویژه حاج عباس حاج رسولیها ، رئیس شورای شهر اصفهان شدیدترین مصاحبه ها و موضع گیری ها را در مخالفت با احداث پالایشگاه اصفهان داشت ، بسیاری از فعالان محیط زیست و روزنامه نگاران مستقل مخالفت شورای شهر و بویژه حاج رسولیها را با احداث پالایشگاه مشکوک می دانستند و این مخالفت ها را جدی نمی گرفتند زیرا که تجربه متروی اصفهان ثابت کرده بود که مدیران شهری اصفهان اساساً هیچ اعتقادی به حفظ میراث فرهنگی و طبیعی ندارند ...

در میانه های تابستان به نقل از مدیر کل محیط زیست اصفهان خبر توقف روند ساخت پالایشگاه اصفهان تا بررسی نهایی کارشناسان در رسانه ها مطرح شد و این امیدواری بوجود آمد که ساخت پالایشگاه جدید  متوقف خواهد شد. اما با توجه به موارد مشابه  همچنان نگرانی هایی در این خصوص داشت .

اما متاسفانه نهایتاً دست های پنهانی بر همه نظرات کارشناسی فائق آمد و علیرغم مخالفت شدید اداره کل محیط زیست اصفهان و هشدارهای کارشناسان در خصوص خطرات زیست محیطی احداث پالایشگاه جدید برای محیط زیست اصفهان ، روند احداث پالایشگاه آغاز و توافقات نهایی در این خصوص صورت گرفت. جالب اینجاست که همه پیش بینی ها درست از آب در آمد و مخالفت سرسختانه شهرداری و شورای شهر و بویژه رئیس شورای شهر اصفهان با احداث پالایشگاه در عوض گرفتن وعده کمک مالی از پالایشگاه اصفهان برای کمک به احداث تونل بهشت آباد رنگ باخت و مصالحه آقایانی که تا پبش از این احداث پالایشگاه را ظلم و خیانت به شهروندان اصفهانی و شهر اصفهان می دانستند باعث احداث پالایشگاهی جدید بیخ گوش شهر آلوده اصفهان شد.

تونل بهشت آباد قرار است بخشی از آب زاینده رود خشک شده را تامین کند . جالب است ؛ با سوء مدیریت زاینده رود را به خشکی می کشانند و آنوقت برای تامین آب به فکر تونل هستند و تامین آب سرنوشتش با احداث پالایشگاه گره می خورد ! عجب تسلسلی !

می بینید چه داستان قشنگی بود ، چه سناریوی جالبی بود ! دیدید چه کلاه گشادی سر نصف جهان گذاشتند ! مدیران می روند و آنوقت اصفهانی ها می مانند و نصف جهانی که روز به روز کثیف تر و آلوده تر می شود.

4 ژانويه 2010

 

در ارتباط با اين مطلب:

http://archive.savepasargad.com/2009-May/palayeshgaah-salimi.htm

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com