International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصلی

 

هشدار شورای بين المللی بناها و محوطه های تاريخی:

ميراث فرهنگی و تاريخی اصفهان به شدت در  حال تخريب است.

 

شوراي بين‌المللي بناها و محوطه‌هاي تاريخي که تحت عنوان ايکوموس در ايران فعاليت‌مي‌کند، طي بيانيه‌اي نسبت به وضعيت اسفبار ميراث فرهنگي اصفهان هشدار داده و اعلام کرده‌اند که اين آثار در حال تخريب بوده و اصفهان شواهد تاريخي و فرهنگي خود را از دست مي‌دهد.

 

به گزارش CHN در بخشي از اين بيانيه آمده است: «از زمان انتخاب اصفهان به پايتختي فرهنگي جهان اسلام، تا امروز که استانبول به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا برگزيده شده است، اصفهان نصف جهان و آشناي دنيا به سرعت در حال از دست دادن ارزشهاي فرهنگي و تاريخي خود است.»

 

همچنين در اين بيانيه آمده است: «اخيراً در ميدان عتيق اصفهان که يکي از مهمترين محوطه‌هاي باستاني و تاريخي کشور است، با شتاب زدگي بسيار به احداث زيرگذر به روش متداول در “محوطه‌هاي فاقد هرگونه ارزش تاريخي فرهنگي” و حفاري وسيع بدون پشتوانه علمي و فرهنگي اقدام شده است. اين در حالي است که هسته اصلي شهر از گذشته‌هاي دور و بخصوص از آغاز دوران اسلامي تا به امروز به صورت يکپارچه در زير و روي اين محوطه ارزشمند جاي گرفته است.»

 

در پايان اين بيانيه نيز آمده آمده است: «ايکوموس ايران با اعلام نگراني جدي از وضعيت پيش آمده از مسئولين، رسانه ها، دانشگاهيان، سازمانهاي مردم نهاد و علاقمندان به ميراث فرهنگي و تاريخي مي‌خواهد تا با توجه به عمليات در حال اجرا در اين محدوده بسيار ارزشمند، نسبت به وظايف علمي و عملي خود به هر شکل اقدام نمايند.»

 

متن کامل بيانيه به اين شرح است:

از زمان انتخاب اصفهان به پايتختي فرهنگي جهان اسلام، تا امروز که استانبول به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا برگزيده شده است، اصفهان نصف جهان و آشناي دنيا به سرعت در حال از دست دادن ارزشهاي فرهنگي و تاريخي خود است.

 

اصفهان از دوران باستان تا امروز – بويژه در دوران درخشش فرهنگ اسلامي – به استناد تمامي تحقيقات علمي دانشمندان جهان از منظر فرهنگ شهرسازي و معماري، الگويي براي جهان اسلام بوده است. اصفهان آل بويه و سلجوقي و صفوي همانند بغداد عباسي و قاهره فاطمي، شُهره در تاريخ و فرهنگ بشري است. لذا مطمئناً اقدامات اخير در دست انجام در اصفهان -اين نگين فرهنگ و هنر تاريخ ايران- در تاريخ سياست‌گزاري و مديريت شهري اين سرزمين کهن به ثبت خواهد رسيد. در حال حاضر، اين اقدامات موجب نگراني جامعة فرهنگي ايران شده است. متاسفانه طرح‌هاي به ظاهر عمراني در دست اجرا در پهنه کهن شهر، اصالت و يکپارچگي طبيعي و تاريخي و فرهنگي اين حوزه را به مخاطره جدي انداخته است. در حالي‌که در همين زمان شهر استانبول، با حفظ ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي خود، به عنوان پايتخت فرهنگي اروپا برگزيده شده؛ اما در مقابل آثار ارزشمند اصفهان چه آن‌ها که در روي خاک مشهودند و چه آن‌هايي که در زير خيابان‌ها و ميادين امروزي مدفونند، در جريان اين اقدامات بي رويه، پايمال و درهم ريخته و نابود مي‌شوند و در اين مسير حقوق فرهنگي و تاريخي گذشتگان و آيندگان تضييع مي‌گردد.

 

اخيراً در ميدان عتيق اصفهان که يکي از مهمترين محوطه‌هاي باستاني و تاريخي کشور است، با شتاب زدگي بسيار به احداث زيرگذر به روش متداول در “محوطه‌هاي فاقد هرگونه ارزش تاريخي فرهنگي” و حفاري وسيع بدون پشتوانه علمي و فرهنگي اقدام شده است. اين در حالي است که هسته اصلي شهر از گذشته‌هاي دور و بخصوص از آغاز دوران اسلامي تا به امروز به صورت يکپارچه در زير و روي اين محوطه ارزشمند جاي گرفته است.

 

براساس اطلاعات و تصاوير دريافت شده از اجراي عمليات عمراني در ايجاد زيرگذر و پارکينگ در ميدان عتيق اصفهان و مناطق مجاور آن، و به دليل عمق خاکبرداري و ساخت‌‌وساز بي رويه به عمل آمده، مدارک تاريخي و باستان‌شناختي اين محدوده به شدت دچار آسيب و تخريب شده است.

 

ايکوموس ايران با اعلام نگراني جدي از وضعيت پيش آمده از مسئولين، رسانه ها، دانشگاهيان، سازمانهاي مردم نهاد و علاقمندان به ميراث فرهنگي و تاريخي مي‌خواهد تا با توجه به عمليات در حال اجرا در اين محدوده بسيار ارزشمند، نسبت به وظايف علمي و عملي خود به هر شکل اقدام نمايند. تا بدين ترتيب شان، ارزش، اصالت و يکپارچگي کالبدي و منظري پهنه در برگيرنده ميدان عتيق و مسجد جامع -که به شهادت متخصصان به موزه تاريخ معماري دوره اسلامي شهرت دارد و به عنوان الگوي مساجد جامع در بسياري از شهرهاي جهان اسلام شناخته شده است- از خطر به دور مانده و هدف اصلي دخالت در بافت تاريخي که احياي راستين جسم و جان هسته تاريخي شهر است محقق گردد

خبرگزاری میراث فرهنگی

http://www.chn.ir/news/?section=2&id=51267

          کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com