International Committee to Save

the Archeological Sites of Pasargad

 

Link to English Section

يبانيه ها  |  پاسارگاد  |   خبرها  |  مقالات   |   هنر و ادبيات |    تاريخ  زدايي  | ديداري ـ  شنيداري  | جشن های ايرانی | محيط زيست |  تماس |  جستجو

 

پيوند به صفحه اصلی

 

 

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران:

سلامت شهروندان تهران در خطر است

آلاينده سمی در هوای تهران تا پنجاه برابر شهرهای اروپايی است

 

 

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از وجود آلاينده سمي، بسيار خطرناك و سرطان‌زاي آزبست

 در هواي شهر تهران خبر داد و گفت:

نخستين نمونه‌گيري نشان از آن دارد كه ميزان آزبست در هواي تهران بيست تا پنجاه برابر شهرهاي اروپايي است.

يوسف رشيدي اظهار داشت: با توجه به اينكه اندازه‌گيري از تمام آلاينده‌هاي احتمالي موجود در هواي تهران در دستور كار است، نمونه‌گيري‌هايي در مورد آلاينده سمي آزبست نيز صورت گرفته كه در نخستين نمونه‌گيري مقداري از اين آلاينده سمي در هوا مشاهده شده است.

وي افزود: در نمونه‌گيري اوليه آلاينده سمي آزبست كه در يك بازه زماني شانزده ساعته صورت گرفت، مشاهده شد كه غلظت آزبست در حدود سه هزارم فيبر يا ليف بر سانتي متر مكعب بوده است، حال آنكه براساس استانداردها در فضاي آزاد به‌هيچ‌وجه نبايد آلاينده سمي آزبست وجود داشته باشد.

وي با تاكيد بر‌اينكه آلاينده آزبست جزء گروه سرطان‌زاي A است، گفت: وجود اين آلاينده در هوا مي‌تواند سبب بروز سرطان ريه شود و سلامتي شهروندان را با خطر مواجه كند، در واقع كساني كه در مدت طولاني در معرض آزبست باشند احتمال ابتلاي آنها به سرطان ريه بسيار زياد است و به همين دليل اميدواريم ميزان اين آلاينده سمي در هواي تهران در نمونه‌گيري‌هاي بعدي زياد نباشد.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا تصريح كرد: احتمال دارد وجود آزبست در هواي تهران ناشي از لنت ترمزها و صفحه كلاج خودروها باشد كه بايد در بررسي‌هاي بعدي اين موضوع مشخص شود.

پيش از اين، سرهنگ سيدهادي هاشمي، رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به آزمايش انجام‌شده روي نيروهاي پليس در پايتخت گفته بود: آمارها نشان مي‌دهد ميزان الياف آلاينده سرطان‌زاي آزبست در ريه ماموران پليس تهران 4‌برابر ميزان آزبست هواي پايتخت است.

استفاده از آزبست ممنوع است

در همين ارتباط، سعيد متصدي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و رئيس كارگروه آلودگي صدا و هواي كميته محيط‌زيست شوراي شهر تهران در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به مشاهده موارد قطعي ابتلا به بيماري بسيار خطرناك سرطان مزوتليما ناشي از آزبست در كشور گفت: متأسفانه با گذشت بيش از دو سال از مصوبه دولت مبني بر ممنوعيت استفاده از آزبست در صنايع، هنوز اين ماده خطرناك مصرف مي‌شود و نظارتي بر آن نيست كه اين امر زنگ خطري براي سلامت شهروندان در كشور است.

وي با اشاره به مصوبه ممنوعيت استفاده از آزبست در كارخانجات كشور گفت: براساس مصوبه شوراي‌عالي محيط‌زيست استفاده از آزبست از ابتداي مردادماه سال هشتاد و شش ممنوع بود؛ اين در حالي است كه متأسفانه همچنان استفاده از اين ماده بسيار خطرناك و سرطان‌زا در صنايع ادامه دارد.

متصدي با اشاره به اينكه «آزبست» يكي از تركيباتي است كه در ورق‌هاي آزبست سيماني با نام‌هاي ايرانيت و... استفاده مي‌شود، افزود: از اين ماده همچنين در صنايع لنت‌سازي و به‌عنوان يك عايق مناسب در كفپوش‌ها نيز استفاده مي‌شود.

وي با اشاره به مصوبه شوراي‌عالي حفاظت محيط‌زيست گفت: براساس اين مصوبه كه در مردادماه سال هفتاد و نه به تصويب رسيد، مصرف آزبست براي كارخانجات جديد ممنوع شده يعني اجازه احداث كارخانه جديد با ماده اوليه آزبست نبايد داده مي‌شد.

از سوي ديگر، بايد طي يك برنامه هفت ساله مصرف اين ماده به كلي حذف و مواد جايگزين آن استفاده مي‌شد. براساس اين مصوبه از سوم مردادماه ساله هشتاد و شش بايد مصرف آزبست در كشور ممنوع مي‌شد. اين در حالي است كه با گذشت دو سال از پايان مهلت تعيين‌شده بسياري از كارخانجات هنوز اين ماده خطرناك را مصرف مي‌كنند.

همشهری

فرستنده احمد، همراه کميته نجات، تهران

 

 

کميته بين المللی نجات پاسارگاد

www.savepasargad.com